• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • bastardized
    bastardized skrev 2014-07-14 22:42:23 följande:

    Senaste bygget uppskattat och prisbelönat på trätt i Norge samt fotat för 2st tidningar i den genren jag verkar i. Det är kul att bygga bil och nu letar jag med ljus och lykta efter en Ford 3w coupe-36 som skall genomgå en massiv förvandling och en kontakt i staterna har genom en händelse lyckats hitta en i Mexico som kan komma att hamna i mitt garage...


    Trätt=träff, de som håller på med äldre bilar i form av hot-rods och custombilar vet vilket träff jag menar..
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-07-03 20:05:01 följande:

    Satt baktill, var det trångt?


    Nja alltså, det där var vevaxelgivaren. Den har jag inte bytt.
    Det jag gjorde var att jag svängde förbi BMW och köpte en original givare för avgaskammen. Så den har jag monterat nu och bilen går kanon.

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa

    Nu får ni snart börja ha sönder nåt på era bilar så vi får något att prata om!
    Tråden håller ju på att dö.

    Min BMW 316 fick en gul lysande motorlampa på panelen igår i alla fall. 
    Det är det enda jag kan rapportera hittills.
    Ja, och att ett hål på insugsbälgen som jag lagade, tydligen inte var lösningen på det iaf.

    /Puppa

  • Rataxes

    Inte för att något har gått sönder, men bara för att ha något att skriva om:

    Håller på att förbereda för begränsad registreringsbesiktning. Tänkte ju att det är dumt att ha en bil som är byggd för att dra rejält utan att utnyttja det. Dragkrok passande 2" fyrkantsfäste har kommit hem nu, det är bara det elektriska som återstår. USA-kontakterna är ju helt annorlunda och det går heller inte att bara ansluta en adapter. Blinkers och bromsljus är nämligen sammankopplade i deras standard, SBP lär inte uppskatta detta. Det jag kan använda är kablarna till bakljuset och backlampan, sen får jag dra egna från resp. blinkers samt bromsljus. Evt måste jag koppla detta via reläer, har inte kollat vad säkringarna tål ännu.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-08-27 16:46:56 följande:

    Vad var det för felkod?


    "272C LR-adaptation over time"

    Samma som i våras. Han tjuvar luft nånstans.
    Ska även byta stift tänkte jag. sparkplugs.com i USA ska tydligen vara bra.

    /Puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2014-08-28 10:05:52 följande:
    "272C LR-adaptation over time"

    Samma som i våras. Han tjuvar luft nånstans.
    Ska även byta stift tänkte jag. sparkplugs.com i USA ska tydligen vara bra.

    /Puppa
    $104 för 8 Iridiumstift låter rätt OK. Hansen tar 170:- styck. Nu dröjer det ju typ 10 000 mil till jag behöver byta nästa gång men ändå.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2014-08-28 12:39:00 följande:
    $104 för 8 Iridiumstift låter rätt OK. Hansen tar 170:- styck. Nu dröjer det ju typ 10 000 mil till jag behöver byta nästa gång men ändå.
    Jovisst, men man får ändå fundera på var man får bästa pris per stift _inklusive_ frakt.

    BMW rekommenderar två typer av stift till min 316. Antingen ett Bosch, eller ett NGK. NGK'n är aningen dyrare, i detta fall ett platina-stift med fyra elektroder. Om jag koncetrerar mig på NGK't då, i min prisjämförelse, så ser allt jättebra ut på Sparkplugs.com ända tills man kommer till Checkout och ska betala. Fraktalternativen (tre stycken) kostar mellan drygt 36 dollar och 41 dollar. För ett varuvärde på 22-23 dollar betalar man alltså över 40 dollar i frakt. Det känns inte kul, men trots allt ger det ca 112-115 kronor per stift vilket ju är okej. Men - vi löper risken att hamna i svensk tull med paketet, en kostnad som vi inte vet om den tillkommer. 

    Om vi tittar på Mister-Auto istället, så är det såklart också generellt billigare. Vi betalar i SEK och skickar inom Sverige och frakten står i rimligare 89:-
    Men med priset på stiften från Mister-Auto blir den faktiska kostnaden 171:- per stift. Ingen jättedeal m.a.o. 

    Skulle vi gå in på Mekonomen och köpa samma stift, då ger vi 209:- stiftet, exklusive bilresan dit. 

    Sen har vi eBay, och vi köper helt enkelt inte märkesstift som skeppas från Hong Kong och liknande. Däremot finns det UK-baserade butiker som annonserar i eBay Stores, men när man bläddrar runt så ser man att snittpriset per stift inkl frakt ändå inte sticker ut nämnvärt jämfört vad vi kollat på hittills ändå.

    Besöker vi däremot Sparkplugs.co.uk, ja då är stiften aningen dyrare och listade i pund istf dollar, men i gengäld är vi inom EU och frakten blir dessutom lite rimligare när vi väl står där i Checkout.

    Således blev det det lite finare NGK-stiftet för mig, från Sparkplugs.co.uk och det landar då på 123:- stiftet inkl frakt. Och det gick perfekt att betala med PayPal.

    Så var det med det.

    /Puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2014-08-29 08:46:22 följande:
    Jovisst, men man får ändå fundera på var man får bästa pris per stift _inklusive_ frakt.

    BMW rekommenderar två typer av stift till min 316. Antingen ett Bosch, eller ett NGK. NGK'n är aningen dyrare, i detta fall ett platina-stift med fyra elektroder. Om jag koncetrerar mig på NGK't då, i min prisjämförelse, så ser allt jättebra ut på Sparkplugs.com ända tills man kommer till Checkout och ska betala. Fraktalternativen (tre stycken) kostar mellan drygt 36 dollar och 41 dollar. För ett varuvärde på 22-23 dollar betalar man alltså över 40 dollar i frakt. Det känns inte kul, men trots allt ger det ca 112-115 kronor per stift vilket ju är okej. Men - vi löper risken att hamna i svensk tull med paketet, en kostnad som vi inte vet om den tillkommer. 

    Om vi tittar på Mister-Auto istället, så är det såklart också generellt billigare. Vi betalar i SEK och skickar inom Sverige och frakten står i rimligare 89:-
    Men med priset på stiften från Mister-Auto blir den faktiska kostnaden 171:- per stift. Ingen jättedeal m.a.o. 

    Skulle vi gå in på Mekonomen och köpa samma stift, då ger vi 209:- stiftet, exklusive bilresan dit. 

    Sen har vi eBay, och vi köper helt enkelt inte märkesstift som skeppas från Hong Kong och liknande. Däremot finns det UK-baserade butiker som annonserar i eBay Stores, men när man bläddrar runt så ser man att snittpriset per stift inkl frakt ändå inte sticker ut nämnvärt jämfört vad vi kollat på hittills ändå.

    Besöker vi däremot Sparkplugs.co.uk, ja då är stiften aningen dyrare och listade i pund istf dollar, men i gengäld är vi inom EU och frakten blir dessutom lite rimligare när vi väl står där i Checkout.

    Således blev det det lite finare NGK-stiftet för mig, från Sparkplugs.co.uk och det landar då på 123:- stiftet inkl frakt. Och det gick perfekt att betala med PayPal.

    Så var det med det.

    /Puppa
    £109 för 8 stift inkl frakt = ca 1253:- mot $104 (inkl frakt) + 25%moms + postens ockeravgift 100:- =ca 1010:-  NGK-stift. Förre ägaren hade experimenterat med några billigare ersättningständstift men bilen gick tydligen inget vidare med dem.

    Det beror nog mycket på vilken bilmodell man har om man tjänar på att ta det via USA eller UK. 
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Rabarbapuppa

    Så, stiften är bytta. De gamla var verkligen inte roliga. 
    Jag blir nästan lite fundersam på om det inte suttit i sedan den var ny? Markant lite kvar av elektroderna och jag tror den har kunnat tända lite hursomhelst, kanske därför tomgången var skum.
    Bytte även insugsbälg och lagade en vaccumslang och bytte en slang till vevhusventilationen, och släckte sen felkoden. Nu tycker jag verkligen inte att den lilla gula motorlampan borde komma tillbaka.

    Igårkväll gav jag mig istället i kast med handbromsen. Det såg ganska bedrövligt ut och det hela har hängt med i 13-tusen mil. Det föll bl.a ut en sliten trasig skruv som nog har varit orsaken till gnisslet. Handbromsbackarna har därmed kunnat flexa lite väl mycket därinne. Och självklart var fästena i värmesköldarna bortrostat.... så det blev att jag köpte nya sköldar. Dessa går inte att trä över navet och montera. Enligt BMW skall nav, hjullager och drivaxel ur för att kunna göra detta, men jag gjorde en slits i plåten och trädde över dem sidledes. Inget som påverkar plåtens funktion, men som spar oändligt med timmars jobb och pill. 

    Så nu var det friska prylar på Compacten både fram o bak och den går silkeslent och står även helt still när man parkerat.

    /Puppa.

Svar på tråden Mekarskryt!