• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2014-06-11 07:10:34 följande:
    Puppa: sitter det någon kylvattentempgivare på den? Det där "svårstartad när den är varm" brukar inte sällan ha med sånt att göra. På Seaten ska det också sitta någon lufttempgivare på insuget som kan ge liknande symptom. Vet inte hur det är på BMW.
    Det kan jag ta o kolla upp. Det var ju en idé faktiskt.

    Eller vad ska jag säga, svår o svår... men man är bortskämd med att den tänder absolut direkt när nyckeln vrids. Nu är det väl en anings mer nju-nju-nju på starten, men inte onormalt för vilken bil som helst egentligen, bara det att jag alltid känt att denna BMW är extremt lättstartad... lite av ett ilandsproblem kanske... men perfektionist som man är så...

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    "Camshaft position sensor exhaust - no signal"

    Sensorn (ja både intake och exhaust för den delen) är ju ny!?

    Fattar inte! Så himla irro.

    /Puppa

  • Noname00

    Har hört att den kan lägga dessa koder när det ibland är vevaxelgivaren.
    Jag bytte min när kamgivarna byttes.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-07-01 06:50:34 följande:

    Har hört att den kan lägga dessa koder när det ibland är vevaxelgivaren.
    Jag bytte min när kamgivarna byttes.


    Ingen dum idé. Kanske kan vara värt att kolla. Tack!

    Vevgivaren sitter väl eländigt till? (M54-motor, 3-liters)

    /Puppa
  • Noname00

    Nä det skulle jag inte tro den satt lätttillgängligt på 528an vi behövde inte ens montera bort något.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-07-01 21:58:58 följande:

    Nä det skulle jag inte tro den satt lätttillgängligt på 528an vi behövde inte ens montera bort något.


    Nummer 8 på bilden är det:

    realoem.com/bmw/showparts.do&mospid=47673&btnr=11_2167&hg=11&fg=10

    Hmm.. får dåliga vibbar, är inte detta UNDER startmotor o liknande?

    /puppa
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-07-02 10:44:21 följande:
    Nummer 8 på bilden är det:

    realoem.com/bmw/showparts.do&mospid=47673&btnr=11_2167&hg=11&fg=10

    Hmm.. får dåliga vibbar, är inte detta UNDER startmotor o liknande?

    /puppa
    Bilden funkade inte
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-07-02 22:35:01 följande:
    Bilden funkade inte
    Nej, för forumkoden på FL lämnar övrigt att önska.

    Testa en mindre URL: tinyurl.com/mtrds7k


    Bytte givaren igår iaf och släckte koden. Det känns som bilen fick tillbaka 35 hästar, men det kanske är psykologiskt.
    Blev glad o bytte även båda glasen + glödlamporna till skärmblinkers också, som var riktigt kassa.

    /Puppa
  • bastardized

    Senaste bygget uppskattat och prisbelönat på trätt i Norge samt fotat för 2st tidningar i den genren jag verkar i. Det är kul att bygga bil och nu letar jag med ljus och lykta efter en Ford 3w coupe-36 som skall genomgå en massiv förvandling och en kontakt i staterna har genom en händelse lyckats hitta en i Mexico som kan komma att hamna i mitt garage...

Svar på tråden Mekarskryt!