• Topps

    Mekarskryt!

    Rabarbapuppa skrev 2013-10-07 10:08:59 följande:
    Jahopp, på min front har det inte hänt mycket. Men istället har det hopat sig lite skit att ta tag i.

    Bl.a har jag köpt ny (beggad) bil och njuter således av den. Det bidde en 316 Ti Compact med en tidigare ägare (förutom BMW själva) En 04'a. Den är i det närmaste felfri men så inspekterade jag den såklart supernoga i solljus häromdagen, och visst sjutton har den fått tendens till det klassiska E46-problemet med rost i skarven mellan bakre hjulhus och kofångare. Min 330 har exakt samma (åtgärdat) men jag inser att om jag tar detta nu så hinner det inte sprida sig. Är väl en fläck på 3 x 3 millimeter kanske. Borde gå att slipa ned och grunda och lägga i en dutt färg + klarlack.

    Obalansen i 330'ns framhjul är fortfarande inte borta efter tre försök, nu är den dock minimal men jag gitter inte ta tag i det mer. Överväger ändå fälg/däckköp, en kompis har ett par 18-tummare som borde sitta som en smäck.
    Och så lade dimljuset av, det är tydligen H11 och jag hittade en video på Tuben om hur man byter. Lampor införskaffade. 

    Och så plötsligt igår - Golfens (87'a GTI) bakdörr går inte att öppna. Man får det lilla handtaget i handen men inget händer i låset. 

    Misstänker att... ja, nä, om jag ska vara ärlig misstänker jag ingenting, för jag har fasen igen aning.
    Måste en bakdörr (den är fyrdörrars) gå att öppna utifrån på Bilbesiktning? Det är nämligen snart dags.

    /Puppa.

     
    För att svara på din fråga om dörrarna måste gå att öppna så är svaret ja. utifrån eller inifrån. 

    Jag har i helgen gjort ett bromsrörsbyte på en Saab 93. Sen passa jag på att tvätta och städa ur en Saab 9000 som jag fick i lördags. Den blev riktigt fin. Fast den har 30000+ på mättaren och går kanon fint i både motor och låda.  En lysande abs lampa ska fixas till och byta av vindruta innan besiktning. 

    Golfen har inte hänt så mycket med mer än att jag har hittat en lucka som ska hämtas och bytas. 

     
  • Topps
    Pallas skrev 2013-10-07 15:37:22 följande:
    Fan, nu har BMW:n börjat vibrera rejält vid inbromsning i låga hastigheter. Kan det vara nåt annat än skivorna som slagit sig, tex bussningshelveten eller nåt?
    Dom bakre bussningarna i länkarmarna i fram brukar bli dåliga. Lätt att konstatera genom snabba hårda tryck på
    bromsen. Lättast är om man har hjälp av en kompis som kan kolla hjulets rörelse.
    den gula på bilden Om den är dålig så rör sig hjulet bakåt i hjulhuset vid inbromsning. 
    Det i kombination med lite bromsvibrationer gör att det känns massor i ratten.
    Har man möjlighet att lyfta bilen så kan man med ett brytverktyg bryta lite mellan länkarm och inre sidobalken.

    Eller

    Känns det som absen hoppar in precis innan stopp?  
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-08 08:45:25 följande:
    Utifrån ELLER inifrån? Ja inifrån går den att öppna. Då borde det vara ok.
    Men det ska ju ändå fixas liksom, så... aja, jag har fått span på nya originalhantag så det får väl bli ett köp (igen) på nätet. 

    Fast jag har hittat en sats med Mk3-handtag (som passar Mk2) och det vore kanske en lite trevlig look på dörrarna - alla fyra alltså. Man kanske borde hugga ett sånt kit så får man nytt runt om..

    /Puppa

     
    Då är det godkänt
     
    Är det samma handtag på fram och bakdörrarna?  Det var det på min Saab 9000 och då köpte jag ett handtag till bakdörrarna och satte fram för att få bort det fula nyckellåset.

    Nu har jag lokaliserat en komplett baklucka till golfen. Håller på att förhandlar om priset på den.
    Ska bli skönt att få se ut genom bakrutan igen. Som bonus får man behålla basen kvar i bilen med som det är nu spelar den bara rakt ut.

     
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-10 08:45:24 följande:
    Okej fint. Fast igår fick jag äntligen igenom en lite trasslig eBay-affär, (säljaren påstod att han skickade till Sverige, men hade ändå inte konfigurerat sin annons så att jag kunde lägga bud eller betala) så nu är två nya Hella originalhantag på väg till mig. Jag byter både höger o vänster. Fram är de okej så jag låter de vara.

    Jo Topps, jag skulle kunna göra som du säger och sätta samma fram, men jag vill nog ha med nyckelhål ändå trots allt. Mitt vaccuum-styrda centrallås är inte alltid helt 100.

    Och så lyckades jag få en besiktningstid på min favoritstation (Bilbesiktning, inte Opus eller Carspect eller nåt sånt) den 24/10. Bara att hålla tummarna då, men det mesta ska ju i och för sig vara i sin ordning. 

    /Puppa,
     
    Var är din favoritstation?  Vet att grabbarna på opus i Haninge är rätt trevliga  
     
     
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-11 09:00:40 följande:
    Rissne. Glada, bilintresserade grabbar som verkar tycka Golfen är kul och snygg och förstår sig på äldre och lite modifierade bilar. 

    Har besiktat där så länge jag ägt bilen, är väl 5-6 år. Har bara träffat en rookie som skulle larva sig om småsaker där en enda gång.  
    Jag känner ett par av grabbarna där uppe. Dom har ju en eller två som gillar Vw. 
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-15 09:14:58 följande:
    Och så har handtagen kommit.
    Tillverkade av Hella Mexico, så det står på spanska på förpackningen. VAG-numrena står på påsarna, och dessa produktnummer slutar på "207" och "208" i mitt fall - vilket är FRÄMRE handtag. Suuuuuuuck!

    Enligt eBay-annonsen skulle det vara BAKRE handtag, och dessa heter ju "205" och "206" på slutet. 
    Så nu har jag två nya handtag med hål i för låskolv, som jag naturligtvis inte kan montera på bakdörrarna.

    Man svarar att man är "Soooo sorry we made a mistake" och vill att jag skickar tillbaka dem. Orka liksom....
    Har istället erbjudit dem att skicka mig bakre och ge mig ett bra pris. Och det har man inte fått svar på, dubbelsuck.

    Det blir till att köpa bakre handtag från Tyskland då, säkert några kopior, för originalen har "utgått utan ersättare" enligt ETKA.

    Idag ska jag träffa min däckskrängare tänkte jag, och mer eller mindre reklamera mina Firestone till BMW'n då de verkar vara i det närmaste obalanserbara.

    Vi får se vad han säger.

    /Puppa

     
    Trist  

    Min golf har nu mer en ny baklucka Doch finns inte bakrutetorkaren som alltid går sönder och så funkar inte eluppvärmningen men men jag har en ruta det viktigaste.
    Billjudsintresserad som man är så blev det ett ordentligt lyft i basen Nu orkar inte framsystemet med så nu letar jag ett nytt steg till diskanterna så jag kan brygga nuvarande steg till middarna.

    Nu kommer det inte hända något med bilarna på minst två veckor då jag ska på semester.
     
  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-21 09:15:57 följande:
    Skönt med semester, vart ska du/ni resa?

    Jag har kontaktat säljaren igen, nu får de förnyat förtroende att försöka skicka mig rätt handtag, så jag har återigen köpt bakre handtag så behåller jag de främre och byter dem med så blir det nytt runtom.

    /Puppa

     
    Låter som det är en vettig firma som vill hjälpa till iaf. 

    Vi är ett gäng polare som drar till Vegas i två veckor
     
  • Topps
    Noname00 skrev 2013-10-21 21:53:00 följande:
    Vrid om kniven bara
    Det var inte meningen.

    Vi är ett gäng som åker varannat år. 
    Brukar tima in både SEMA och näst sista deltävlingen i NHRA men i år blir det bara NHRA.
    NHRA = Dragracing 



     Hur det såg ut för två år sen när vi var där sist. 

    Las Vegas är att rekommendera. Finns sevärdheter med lagom avstånd med tex Hoover dam, Grand Canyon
    och Death valley
  • Topps
    John D skrev 2013-11-22 02:55:35 följande:
    Hur kan det ta längre tid att byta växellåda än att byta koppling?
    Att byta koppling kräver ju att växellådan först demonteras.
    För att när man byter koppling så tar man inte ur växellådan utan bara motorn. 
    Ska man byta låda så ska den först skruvas bort och dit sen när man är klar ska det justeras växellänkage mm
    där av längre tid att byta växellåda.  
  • Topps
    Pallas skrev 2013-12-05 21:18:22 följande:
    Jag håller tummar! Hur går det med magen? Eller har du fått barn? (för det var väl du som var jättegravid?)

    För min del ramlade avgassystemet isär när jag skulle åka och hämta gummimatta i Bålsta, så jag spenderade 35 minuter liggandes i fruset grus, med en assistent som tryckte på av bara fan bakifrån, för att få ihop det. Det visade sig att det fattades en bussning, så vi åkte och köpte en på Autoexperten i Enköping och låg på parkeringen där och krängde dit den. Fan, vad folk glor! Givetvis fick jag dit systemet snett, så det skallrade mot underredet. Lämnade in bilen på Meca-verkstaden medan jag jobbade och de rättade till det hela. Inget betalt tog de heller!

    Sen fick bilen blanka papper på besiktningen, det var skönt!

    Hoppas det är vevaxelgivaren och att det går smidigt att byta. Har du kamkedja på din bil?
    Ja hon har kamkedja på bilen. 
    LinnElin skrev 2013-12-05 14:38:55 följande:
    Woho... Igår lämnade vi in V70:n på Bilia för lagning (byte?) av fronten som någon klantig j*vel (jag) lyckades ha sönder. Sänkt bil suger ibland... Lämpligt nog så bestämde sig 9-5:an för att ta semester mitt i en rondell efter att jag hade hämtat sambon på jobbet. Mormor fick hämta sambon och barnen och min underbara kompis kom och hjälpte mig att bogsera bilen till garaget. Hade inte riktigt tid att felsöka den igår kväll men min morfar har kikat lite på den idag. Förmodligen är det vevaxelgivaren då vararäknaren inte rör på sig när man vrider om tändningen. Tänkte försöka byta den ikväll. Det verkar vara en enkel operation så jag hoppas på att det är den som är trasig! Ni kan ju hålla tummarna för mig!
    Det brukar vara den givaren som är paj när varvräknaren inte rör sig. 
    Jag har aldrig råkat ut för att den bara stannar dock. Den är helt ok att byta brukar inte vara några större bekymmer.
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-12-06 06:01:29 följande:
    Det hjälpte inte att byta den. Tog mer än en timme att få loss skruven som håller den lilla värmeskölden och givaren. Väldigt trångt och dumt placerat! Lagom mysigt att stå ute och göra det oxå. Min underbara garagegranne dök upp och assisterade. Morfar skulle be andra garagegrannen om hjälp med att putta in den i garaget idag och titta mer på den. Soppapumpen eller relät skulle jag tippa på nu.

    Pallas - Dottern blir en månad idag. :) Jag bytte till vinterdäck på båda våra bilar 3/11 och hon föddes 6/11 (var beräknad till 30/10). Allt för att få igång förlossningen!

    Har förövrigt börja titta efter ersättare åt Saaben. Audi S6, C5-karossen, lockar väldigt mycket. Ända sen jag sålde min gamla med C4-karossen har jag velat ha en. Någon som har erfarenhet av en sån?
    Börja med att vika upp baksätet och lyssna om pumpen låter man kan ju mäta om den får ström med. 
    Under huven på fuelrailen har du en ventil som ser ut som en däckventil tryck in den och vrid på tändningen och se om du får tryck. Tänk på att det sprutar soppa så var bered på att släppa ventilen snabbt. 
    Annars så släpp på tändkasseten och lukta på den luktar den bränt eller ser bränd ut så kan det var den. 
    Det brukar vara vevaxelgivaren, soppa pumpen, eller tändkasseten som brukar va paj när dom stannar.

    Audis framvagnar är ju ett kapitel för sig. Jag skulle välja en passat efter -06 (McPherson) istället men det är jag. 
    Multilänkframvagnen är en framvagn som är känd för att ha glappa leder och lagringar. 
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-12-07 16:12:39 följande:
    Har spenderat morgonen och förmiddagen i garaget. Tändkassetten är hel, testade den på morfars 9-5:a. Relä och säkring är hela. Soppapumpen funkar. Den är inte i limp home-läge. En kompis skrev något om krockutlösare... Får iaf hjälp med att läsa felkoder på den ikväll.
    Går motorn runt? Tänder den? 
  • Topps

    Haft en mindre bra helg i garaget.


    Det börja bra men gick åt helvete. 


    Fixa i ny maskin i Viggen var inga problem.
    Gå igenom alla bromsar efter som bilen ståt still mer än 11månader
    inga problem heller.
    Slänga på 4 nya vinterdäck gick utan problem det med.
    Byta fläckmotstånd gick snabbare än beräknat.
    Byta diverse lampor och sen ut på provtur inga problem.
    Kör hem bilen hörde ett klonkande ljud när jag kommer hem på dom halvkassa vägarna kl 2 natten till lördag. 


    Upp och jobba kl 7 igen tar in bilen kollar igenom den hittar att en bult till subframen inte är riktigt som den ska. Tillbaka till garaget efter jobbet. Tar ur bulten ser ok ut men byter bara för att. Tittar upp o hålet och det ser bra ut 
    gör rent gängorna med gängsnitt bara för att. lägger tillbaka värktyget på sin plats och av någon anledning har då 
    länkarmen fått för sig att glida ur lite så hålen subframe/länkarm/infästning är inte inline längre. Då det sitter nya polybussningar som är lite hårdare än normalt så var det inte bara att trycka dit den igen men skam den som ger sig. Får dit den nya bulten och får att känna att mutterstycket som sitter svetsat i infällningen har släppt. 
    Det mest idiotiska är att konsolen som skiten sitter i är inte öppen så nu måste jag slita ur inredeningen och mattan så jag kan kapa upp golvet och komma åt och svetsa fast den inifrån. 

    Det är skönt att man inte har tidspress heller då bilfan ska till Årsunda den 27/2-1/3 för att se om jag kan slå mitt 
    hastighets rekord på isen.
    Ska dess utom byta varmvattenberedare i husvagnen och fixa vinterdäck till den. 


    Lägga om en massa isdäck gå igenom alla verktyg, tält, kompressor och allt annat som man måste ha med sig den helgen. 
    Jag vet det är en månad kvar men alla som har bilar som intresse vet att en månad inte är så mycket. 

  • Topps

    Har haft lite kul i garaget senaste veckan nu  


    Viggen är helt klar nu för Speed Weekend 2014.
    Nu är kör jag henne till och från arbetet bara för att se om något skulle kännas konstigt.

    Husvagnen har fått ny varmvattenberedare och fått bromsar och belysning kollat.
    Nu ska det bara hittas dubbdäck sen är den klar. 

    Golfen har fått en service. Olja, filter, cupefilter, luftfilter, tändstift, bromsvätska, smorda bromsar och nya handbromsvajrar. 

    Nu väntar jag bara på den 27:e då det bär av till Årsunda och Speed Weekend  
    Körde 237,675km/h i snitt på flygande km och hade 255.862km/h som högsta utgångshastighet och det är det snabbaste jag kört med bilen någonsin. 
    Bilen var sjukt snäll den helgen. Inte många bilar som är snälla som lamm när det närmar sig 260km/h
    på is. Har gjort små förändringar på bilen inför denna gång så hoppas på att slå dessa hastigheter. 


    Det är en folkfest på is för fordonsintresserade 



    ">Speed Weekend 2013
     så ni ser vad det är för kul jag pratar om

  • Topps

    Haft fullt upp ett tag med bilar här.


    Viggen rasa lådan på 5an sa upp sig. Som tur är är just 5an lätt fixad och nya förstärkta drev ligger och väntar på 
    köksbordet. 


    Golfen har fått en service och uppdaterad ljudanläggning :) 
    Nya däck och en skärmkant är beställt. Den ska nämligen få bli rostfri igen.

Svar på tråden Mekarskryt!