• 100kgpappa

    Mekarskryt!

    Noname00 skrev 2015-12-12 01:57:30 följande:

    Jahopp här köpte man en bil av en man känner har följer servicen till punkt och pricka.

    Jag behövde byta däck samt hade ett skrapande ljud från bromsen fram samt behövde justera handbromsen bak.

    Åkte till min verkstad där jag alltid lämnar in bilen de mekar allt bilar maskiner traktorer m.m fick frågan om jag hade belägg och kikade yes bytta runtom för 2k mil sen så det behövdes inte.

    Han får bort ljudet fram när vi lyfter av hjulen bak så säger han direkt "beläggen är tunnare bak än fram, dom här är inte bytta"

    Man har bytt fram men inte bak.

    Verkstaden har på en originalservicen vid 5k mil angivit att de bytt belägg fram och bak och tagit 750 +1250 kr per axel! det är 2 k för någon man inte ens utfört.

    Inte undra på att handbromsen inte tog det har ju aldrig justerats på servicen eftersom man troligtvis ej ens haft av hjulen bak.

    Så mycket var en originalservice med stämpel och kvitto värd.

    tur att belägg är billigt så dom kommer jag byta när givaren säger till.


    Det är just av den anledningen jag inte lämnar in bilar på verkstäder, och definitivt inte på märkesverkstäder.

    Det finns ju dock en eventuell möjlighet att bakgrunden legat på och på så vis slitet ner belägen, men troligast är att de struntat i att byta dem.
  • 100kgpappa

    Ja, håller med dig, de har fuskat.

    Bara olja i lådan är nog inte dumt, gjorde det i min nyss, gick mycket smidigare i växlingar efter det.

    Hade de tagit 2000 per axel för att byta beläggen??? Och efter 5000 mil redan? Mina bilar har gått 8000 och har långt kvar till byte fortfarande. .. Förutom bak där ett belägg hade kärvat i oket och sen tryckts snett mot skivan och slitets ut i förtid.

  • 100kgpappa

    På Fords powershiftlåda sitter det två pluggar, en för diffen och en för växellådan. Tömmer man båda får man ut ca 5 liter, så då får man bytt det mesta. De delar på samma olja.

  • 100kgpappa

    Yep, och filtret sitter smidigt på sidan av lådan. Börjar gilla S-maxen allt mer. Även om det är trångt i motorutrymmet, så känns det rätt genomtänkt, mycket snabbfästen och saker som är i vägen går lätt att flytta på.

    Verkar som jänkarna har ett annat tänkt än vissa andra märken där man kan behöva lyfta ur hela motorn för att byta generator/startmotor tex.

  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-01-01 18:47:08 följande:

    Vad sitter det för låda in en tillverkare?


    Hängde inte riktigt med på den frågeställningen...
  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-01-02 12:26:32 följande:

    Står det tex ZF på lådan eller något annat.


    Ingen aning..
  • 100kgpappa

    Jag hållet på med en chevy van nu, som har köpte i våras för att transportera hojar i. Var inget större fel på den och relativt lite rost (är ju en van), men det spårade givetvis ur, så jag rensade ut hela inredningen, har lagat all rost, lackat om hela karossen, och håller nu på med att fixa dörrarna och installera stereon.

    Kul och enkel bil att jobba med, och lite annorlunda än hojarna jag brukar jobba med.

    I övrigt så har det inte varit så mycket, fixat lite bromsar och annat smått o gott.

  • 100kgpappa

    Förre ägaren hade just den planen, då lådan var nyrenoverad, men det projektet blev aldrig av, så de sålde den vidare.

    Gav mindre än vad växellådan kostat att renovera.

  • 100kgpappa
    Noname00 skrev 2016-10-26 11:30:50 följande:

    Själv ska jag byta bromsar bak på bilen nu när det är dags att byta däck, de byttes enligt kvitto vid 5k bil, men handbromsen tog högt upp så jag åkte till min vanliga allmek när det var dags för vinterdäcksbyte förra året.

    De var helt slut bak, de har troligtvis aldrig rört något inte undra på att handbromsen tog dåligt.

    5k tog de betalt för skivor och belägg.

    Nu är det hög tid att byta, bilen har precis slagit över 8k mil.


    5000 för skivor och belägg, der var rätt saftigt.

    Vad är det för bil?
  • 100kgpappa

    Nice med Silveradon! Mitt bilprojekt går långsamt framåt, kommer att gå lite fortare nu när det är väder att jobba ute igen.

    I övrigt så har det bytts lite bromsar både på egna och andras bil, och ett hjullager är på gång på ena bilen.

  • 100kgpappa

    Bra tips om kablaget till belysningen, ska nog också dra om mitt på vanen jag renoverar.

  • 100kgpappa
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-18 09:30:56 följande:

    Ja, du kan köpa så kallad "helljussats" på Biltema för typ 149:-

    Allt nödvändigt kablage ingår. Den enkla funktionen är alltså att istället för att all ström går via ljusomkopplaren i kupén (som ju är så vanligt på lite äldre amerikanska bilar) så låter man ljusomkopplaren istället agera signal in på relät, och själva strömmen för ljusen sköter alltså relät, i krets utanför ljusomkopplaren. Kanske det bästa jag gjort var att bygga om detta.

    /Puppa

     


    Är helt med på hur det funkar, då jag gjort en del egna strömlösningar på motorcyklar, och då matar jag alltid via relä, men har inte tänkt på hur det är dragit i gamla jänkebilar.
Svar på tråden Mekarskryt!