• MangaGirl

Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?

Tar gärna emot alla tips och råd på hur jag får min fyraåring att äta frukt och grönsaker, som han blankt vägrar. Förut slank en banan ned ibland men nu har även det tagit slut. Tror hans mage börjar bli trög så det känns rätt viktigt att börja få in honom fibrer.

Och, har ni några bra knep för att smyga ned fiberrika råvaror i maten? Vi har blomkål i mosen och morötter i pannkakorna men det finns säkert fler bra knep.

Tack! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-12 21:45
    Tack för alla tips!!

Ska tillägga lite;
    sonen äter inte godis eller glass alls (han giller det inte, endast chips går ned på helgerna och det är förstås inget vi propsar på), så att efterlikna godis kommer inte hjälpa.
    Ser han grönsakerna åker de av tallriken och det kan i värsta fall bli värsta grejern runt det. Grönsaker han känner i munnen åker ut (exvis hackad lök).

• Svar på tråden Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?
  • Natulcien

Grytor och gratänger med grönsaker i? Typ fiskgryta med diverse grönsaker, vegetarisk lasagne etc.

• tilj75

Länge leve stavmixern! Mixa i grönsakerna, så får ni smaken och han ser det inte. Sen kan ni börja ha större och större bitar. Äter han råa grönsaker? Mina killar gillar t ex att knapra hela morötter.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • lizalolly

smoothies och "milkshakes" på banan och mjölk med lite honung. Det är ju nästan som glass :)  Olika mos är ju också bra som du skrev. Jag brukar göra med potatis, broccoli och ärtor och mixa med kokosmjölk det blir också gott. Och härligt grön färg! Pilaffris (eller vad d heter?) med potatis och morotstärningar tycker mina barn om, vill man va riktigt nyttig kan man byta ut riset mot qinoua.   

• La Lola

Häll frysta ärtor i en tablettask.
    Det kan locka till att äta de.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FabulousMom

Jag har läst om "titt-mat", man lägger t.ex en ärta på tallriken och säger att barnet behöver inte äta den, den ska bara ligga där. Så småningon vänjer sig barnet vid att det finns grönsaker (enstaka till att börja med) på tallriken och smakar. Kanske inte tycker om det men det är ju en vanesak. Fortsätt att servera grönsaker till maten så blir det inget konstigt, man behöver inte ens kommentera att där finns en grönsak.

När jag tyckte att min son åt för lite frukt såg jag till att alltid ha det framme på bordet. Vi vuxna åt mer frukt då och sonen ville smaka mer och mer.

Man kan även göra fruktspett och se om det hade funkat.  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Ankankamon

Morötter i köttfärssås är rätt bra. Man kan få dit en hel del innan det syns ;)

• Regnig måndag

Grönsaksdipp som fredagsmys. Eller frukt, kex och ostfat.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • pigglet

Ett vanligt tips är att erbjuda något att knapra på innan maten. Tex morots/paprika/gurk stavar at dippa i någon sås.

Annars kan man ju göra det lite festligt ibland. Duka fint, tända ljus och servera 3-rättersmiddag. Förrätten kan vara en typ av gubbe som du lägger på tallriken (tänk typ grukskivor till ögon, morotsstav till näsa osv), efterrätten kan vara små spett med frukt, eller frukt på tandpetare.

Jag såg någon som lyckats får sina barn att äta grönsaker genom att riva gurka, finhacka tomat, paprika, purjo. Och så blanda det med couscous. Serverar det kallt innan maten, med en klic gräddfil, yoghurt eller creme fraich. 

Att utmana varandra att äta majskorn med tandpetare.   

Själv kör jag den hårda vägen. Grönsaker hör till maten. Punkt. Man får lov att åtminstone smaka av någon grönsak också. Jag ser till att det finns flera att välja bland.

I pannkakor går det bra att riva/mixa morötter och potatis, men även att mixa majs. Jag krossar även någon dl havregryn, eller grahamsgryn går också bra.   

• pigglet
    Ankankamon skrev 2012-12-12 21:35:16 följande:
    Morötter i köttfärssås är rätt bra. Man kan få dit en hel del innan det syns ;)
    Ja! till 400 gram köttfärs kan man få ner 3 morötter, 2 gula lökar, 500 gram krossade tomater, 0,5 dl tomatpuré.
    Vill jag riktigt spä ut den går det även koka med röda linser... 
  • MangaGirl
    Natulcien skrev 2012-12-12 21:26:48 följande:
    Grytor och gratänger med grönsaker i? Typ fiskgryta med diverse grönsaker, vegetarisk lasagne etc.
    Ser han grönsakerna åker de inte ens in i mun. Och känner han dem, typ lökbitar i en sås, åker de också ut. Men en veggolasagne kan nog funka om man finhackar och strimlar grejerna.
Svar på tråden Hur får jag min fyraåring att äta frukt och grönsaker?