Inlägg från: Carolinee87 |Visa alla inlägg
  • Carolinee87

Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!

Ridderstads tjej skrev 2012-12-17 15:27:53 följande:
    men har ju inte haft det innan i graviditeten och har inte haft sex samt att jag har mensvärk i rygg och mage mer än vanligt oroar mig lite, får inte tag på min barnmorska..
    Ring till förlossningen?
  • Carolinee87
    rödnos skrev 2012-12-19 08:55:10 följande:
    Jag hoppar in här jag med om det är ok!? Har bf 29 jan. Andra barnet och första kom 10 dagar tidigt så jag hoppas lite på samma denna gången. 

Har mycket förvärkar, sammandragningar och hundra andra issues. ZZzzz... Magen är stor, över SF kurvan men jag har inte fått någon tid för extramätning. Bör man kanske be om det? Hade inte speciellt stor mage förra gången utan låg precis på kurvan.

Varit sjuk sen i fredags med kräkningar, yrsel, svullnad och aallt annat som kan tyda på havandeskapsförgiftning men efter flera kontroller på Östras ANE klinik så är jag nu lite lugnare. Är nog bara något virus i kombination med att jag binder vätska. Obehagligt att må dåligt i alla fall så hoppas det går över snart...

Är här några från Göteborg kanske? 
    Jag hade också relativt liten/normalstort sf mått förra gången men denna gång har jag leget på översta kurvan och högre hela tiden, hade 36cm i v.36 + 0.
    Som tur görs tul på rutin här så jag fick kollat upp måtten på bebisen och läkaren tyckte den va stor när den beräknas väga ca 3800g vid bf, själv tycker jag inte det lät sååå stort ändå. 
  • Carolinee87
    rödnos skrev 2012-12-19 12:31:24 följande:
    Men 36 i vecka 36 är ju precis på kurvan väl?

Jag låg på 35 i vecka 33. Undrarom jag bör be dem kolla lite mer noga? Min bm är en "modig" sådan och lätt vimsig. ) hade samma med dottern...
    inte här :O här är 34 cm i v.40+0 mitt på mellersta kurvan.
  • Carolinee87
    rödnos skrev 2012-12-19 12:45:06 följande:
    Va? Kurvan är ju internationell?? Siffran är ju samma som veckan mer eller mindre?
    Tydligen inte eftersom jag kollade upp det i mitt rdg kort :p
  • Carolinee87
    rödnos skrev 2012-12-19 12:55:28 följande:
    rdg-kort? 
    I Sverige är det ju iaf samma riktlinjer inom förlossningsvården/mödravården. (Jag jobbar med sjukvårdsdistribution och det är vi som skickar ut bla alla de där blanketterna till MVC över hela Sverige) 
    Rådgivningskorter, kan tillägga att jag bor i Finland. 
  • Carolinee87

Jo jag googlade också :) så de mäter tydligen olika för här är strax över 36 cm på den högsta kurvan.

• Carolinee87
    lina5462 skrev 2012-12-19 19:08:48 följande:
    Dizzylizzy, vad spännande!! 

Någon annan som har börjat känna nått?

Tycker att jag har känt mig annorlunda sista veckan, mer ont i fogar, fler och kraftigare SD.. å så känns de ungefär som man har en kokosnöt mellan benen ;P

De där med kokosnöt mellan benen känner jag igen! Minns absolut inte att jag könde av något sånt förra graviditeten :p
  • Carolinee87

Om det är "restless legs" har jag hört att det kan lindra om man äter banan och dricker ett glas mjölk..tror det berodde på kaliumbrist eller liknande..

• Carolinee87
    MuM5 skrev 2012-12-26 20:16:50 följande:

Tack för tipset. Ska genast prova Kan tydligen uppkomma av b12-järn- eller folsyrabrist också. Men b12- och järnbrist äter jag redan medicin för
    Jag vet ju inte alls om det funkar eftersom jag inte lider av det själv men det är ju en lätt saka tt pröva iaf :)
  • Carolinee87
    Nyss hemkommen från BM, bebis är fixerad och jag öppen för 2 fingrar (ca 2-3 cm) så får jag mera "förvärkar" ska jag åka in med det samma eftersom första förlossningen gick så snabbt.
    Ska dessutom börja flytta idag och har ingen större lust att föda barn före 2013 så jag tror stenhårt på att bebis vill hållas inne till 2 Januari då de dags för igångsättning :) 
Svar på tråden Vi som har ca 5 YNKANS veckor kvar och vill följas åt!