• Mandarina

Uttråkad och rastlös på jobbet!

Jag håller på att gå under. Jag är en person som gillar att jobba, ha att göra och arbetar bäst under press. När jag är på jobbet så vill jag jobba MEN på mitt jobb är det verkligen heikon-bacon! Chefen sitter i en annan stad, så ingen har koll på oss anställda, ingen går något, alla sitter och surfar hela dagarna, ingen orkar knappt svara i telefon, vi är överbemannade. Vi är 10 pers men skulle lika gärna kunna vara 5 pers. Detta är mitt andra jobb i rad som jag har så här.. det är för slappt, ingen koll på saker o ting och ingen bryr sig.
    Jag har försökt motivera mig själv men det är svårt, när ändå ingen kollar vad man gör, man får ändå ingen credd för det och det gör liksom ingen skillnad. Då blir det lätt att man själv blir förslappad, skiter i allt o gör inget eller får nåt gjort... jag vill inte ha det såhär, jag vill jobba när jag e på jobbet och behöver det för att må bra. Jag behöver känna att jag är duktig, att man gör något så att säga... som sagt, andra jobbet i rad jag har nu. Bytte från det förra för jag kände sådär... vete sjutton om man ska se sig om efter annat igen?! Känns ingen bra att byta jobb ofta.. man har ju hört att det inte är "bra" men vad ska man göra då?? att byta avdelning är inte aktuellt då det är inget som är mitt område så att säga... jag jobbar inom försäljnng idag och funderar på att kanske gå över till ekonomi-området igen. Det som jag är utbildad till. För så som jag har det idag mår jag inge bra. Ok att det e soft att surfa på arebtstid men att sitta o surfa 7 av 8 timmar e inte jättekul. När jag e på jobbet så vill jag jobba... ibland undrar jag om det är mig det e fel på..?? eller väljer jag fel jobb?? Lätt att man börjar tvivla på sig sjäv...

• Svar på tråden Uttråkad och rastlös på jobbet!
  • Mandarina
    Orcha skrev 2012-12-11 15:26:31 följande:

Jag har också sökt lite andra jobb. Någonting med lite fart i. Det här suger hästb*lle.

Det värsta är ju att man tar med sig tristessen och "slöheten" hem och orkar inte ta tag i något där heller, frustrerande som f*n.
    Exakt!! O det är det jag inte gillar... att man blir förslappad på andra plan!
  • oraklet från delphi
    Mandarina skrev 2012-12-11 15:27:57 följande:
    men kan ni jobba hemifrån med det ni gör? jag är seriöst intresserad om det finns ett sånt jobb så ärligt kan du tipsa mig :)
  • Yelinak

Sådär är det nog helt enkelt på många ställen. Alla har olika strategier för att se upptagna ut och få dagen att gå.
    Många rör sig mycket och snackar bort flera timmar varje dag. Andra surfar.
    En del jobbar så ineffektivt så att de verkligen behöver hela dagen, men de är nog inte många.
    Då talar jag om kontorsyrken med mycket eget ansvar, inte någon löpande-band-verksamhet.

Cheferna kan inte lastas allt för mycket för detta heller. Ofta är arbetsuppgifterna komplexa och kontorsråttan är den ende som är insatt i "sina" grejer. Om saker tar 1 timme eller 100 timmar att utföra kan vara svårt att avgöra. Chefernas vardag är oftast enbart att godkänna ledigheter och springa på möten där de tillfredsställer sina chefer.

Det bästa är väl om man hittar något kompetensutvecklingsområde som man kan lägga en massa tid på så att man inte bara slösurfar bort hela dagen. Oftast hamnar man dock i slösurferiet och hasar sig hem seg i skallen.
    Lätt att säga att man borde byta jobb om man sitter tryggt och har räkningar att betala.
    Varför kasta sig ut i osäkerheten även om det skulle vara mer tillfredsställande i vardagen eventuellt.

• Mandarina
    oraklet från delphi skrev 2012-12-11 15:35:20 följande:
    men kan ni jobba hemifrån med det ni gör? jag är seriöst intresserad om det finns ett sånt jobb så ärligt kan du tipsa mig :)
    Ingen aning.
    Skulle aldrig kunna tänka mig att jobba hemifrån. Jag behöver rutiner, tider och arbetskollegor - den sociala biten är viktig för mig.
  • oraklet från delphi
    Mandarina skrev 2012-12-11 15:36:49 följande:
    Ingen aning.
    Skulle aldrig kunna tänka mig att jobba hemifrån. Jag behöver rutiner, tider och arbetskollegor - den sociala biten är viktig för mig.
    ja klart men jag har panikångest &kan inte det trots att jag är social tyvärr... därför jag efterlyser jobb
  • Orcha
    Mandarina skrev 2012-12-11 15:27:57 följande:

Man får se till att inte glömma knipövningarna då, vi vill INTE vara förslappade på ALLA plan
    Tyst 
    Jag har aldrig blivit sviken av mitt täcke. I <3 täcke.
  • Mandarina
    Yelinak skrev 2012-12-11 15:36:18 följande:
    Sådär är det nog helt enkelt på många ställen. Alla har olika strategier för att se upptagna ut och få dagen att gå.
    Många rör sig mycket och snackar bort flera timmar varje dag. Andra surfar.
    En del jobbar så ineffektivt så att de verkligen behöver hela dagen, men de är nog inte många.
    Då talar jag om kontorsyrken med mycket eget ansvar, inte någon löpande-band-verksamhet.

Cheferna kan inte lastas allt för mycket för detta heller. Ofta är arbetsuppgifterna komplexa och kontorsråttan är den ende som är insatt i "sina" grejer. Om saker tar 1 timme eller 100 timmar att utföra kan vara svårt att avgöra. Chefernas vardag är oftast enbart att godkänna ledigheter och springa på möten där de tillfredsställer sina chefer.

Det bästa är väl om man hittar något kompetensutvecklingsområde som man kan lägga en massa tid på så att man inte bara slösurfar bort hela dagen. Oftast hamnar man dock i slösurferiet och hasar sig hem seg i skallen.
    Lätt att säga att man borde byta jobb om man sitter tryggt och har räkningar att betala.
    Varför kasta sig ut i osäkerheten även om det skulle vara mer tillfredsställande i vardagen eventuellt.
    Alltså att kasta sig ut i osäkerheten är inget jag är rädd för. Har inga problem med att få jobb. Kan låta kaxigt men att söka jobba och få jobba har aldrig varit direkt problem för mig. Folk är ofta väldigt imponerade över hur jag lyckas för de jobb jag söker. Oftast populära jobb på välkända företag med bra titel. Så den biten är jag inte rädd för. Det jag mer är rädd för är att "tänk om det blir såhär på nästa jobb oxå"?? vad gör jag för fel? Söker jag fel jobb? Kanske mest att jag är förvirrad på vad jag vill göra, eller snarare vad som passar mig? Och vad jag trivs med.
    Har mer o mer förstått att den sociala biten är viktig för mig, kollegor osv. Och att ingå i ett sammanhang, få vara delaktig, ha en roll, möjlighet till utveckling och att det finns ordning och reda och struktur.
  • Mandarina
    oraklet från delphi skrev 2012-12-11 15:38:29 följande:
    ja klart men jag har panikångest &kan inte det trots att jag är social tyvärr... därför jag efterlyser jobb
    Har du provat att arbeta med din panikångest?? Har själv lidit av det i flera år, tom varit sjuk i det men är idag fri från PÅ.
  • oraklet från delphi
    Mandarina skrev 2012-12-11 15:41:02 följande:
    Alltså att kasta sig ut i osäkerheten är inget jag är rädd för. Har inga problem med att få jobb. Kan låta kaxigt men att söka jobba och få jobba har aldrig varit direkt problem för mig. Folk är ofta väldigt imponerade över hur jag lyckas för de jobb jag söker. Oftast populära jobb på välkända företag med bra titel. Så den biten är jag inte rädd för. Det jag mer är rädd för är att "tänk om det blir såhär på nästa jobb oxå"?? vad gör jag för fel? Söker jag fel jobb? Kanske mest att jag är förvirrad på vad jag vill göra, eller snarare vad som passar mig? Och vad jag trivs med.
    Har mer o mer förstått att den sociala biten är viktig för mig, kollegor osv. Och att ingå i ett sammanhang, få vara delaktig, ha en roll, möjlighet till utveckling och att det finns ordning och reda och struktur.
    utbilda dig till läkar sekreterare ;) fullt ös & bra betalning :)
  • Mandarina
    Orcha skrev 2012-12-11 15:39:27 följande:

Man får se till att inte glömma knipövningarna då, vi vill INTE vara förslappade på ALLA plan
    Tyst 
    Hehe... sant! För väl sysselsätta mig med det efter jag surfat på alla mina sidor
Svar på tråden Uttråkad och rastlös på jobbet!