Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Thotis90 skrev 2013-02-24 21:47:11 följande:
    På torsdag skall vi på vårat första besök. JAG BÖRJAR BLI NERVÖS! Förvånad
    Förstår det! Håller tummarna för att det ska gå bra. :)
  • familjenl
    johjen skrev 2013-02-26 13:50:48 följande:
    Hej får jag hoppa in här?
    Har läst tråden och är själv på gång med utredning, första mötet bokat 27 mars.
    Är nyss fyllda 37 år, sambon är 38 och vi har försökt bli gravida i 6 månader. Vet att vi har åldern emot oss men tog ett tag innan jag hittade mannen i mitt liv och har nu redo att försöka bli fler i familjen.
    Självklart, välkommen hit! Hoppas ni hinner bli gravida innan dess så att ni får ringa och avboka ert första besök :) Har någon av er barn sedan tidigare?
  • familjenl
    Ylle99 skrev 2013-02-26 21:15:41 följande:
    Idag fick jag den härliga frågan av en äldre kvinnlig kollega: är du gravid?
    Nej, det är jag inte.
    Jag hade ganska tajta kläder över magen och satt väl lite säckigt i soffan i vårt personalrum, annars tycker jag inte att jag har så stor mage just nu. Men tack, kära kollega. Som tur var satte jag kaffet i halsen en stund senare så kunde skylla tårarna på det. Klumpiga tant.
    ÅÅÅÅÅ fy vad hemsk situation. Folk kan verkligen vara så fruktansvärt okänsliga!!! Styrkekram till dig!!
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-02-27 17:12:06 följande:
    Tack snälla du :)

Men nu blödde jag igår, litelite och idag inget. Brukar det vara så i normala fall, har det lixom inte kommit "Igång" ännu? För det har inte varit nå mängder alls!  
    Mängden kan variera väldigt mycket från person till person och cykel. Så om det här är den första mensen så kan det säkert vara lite mildare i mängd kanske? Skönt iaf att det går framåt för er!
    camilla1979 skrev 2013-02-27 14:47:14 följande:

Inte så mycket nytt ännu!
    Har ÄL precis och har ätit min första Pergotime kur så nu är vi i den här "hoppas perioden" och har BIM om två veckor (känns som en evighet) men ägget var tydligen bra vid röntgen så nu hoppas vi!!

Hur går det själv, hämtat dig från resan? ;)

//Camilla    
    Vad spännande för er! Hoppas det tar sig. :) Hur mår du av pergo? Är det förresten första gången du äter det? 
     Jag ska börja med det vid nästa mens och är lite nervös för biverkningar (t.ex. huvudvärk som jag redan har så stora problem med...)
  • familjenl

Suck, det verkar som min cykel har blivit helt rubbad av spolningen.. .Någon mer som fick rubbad cykel av spolning? 

Skulle haft bim i helgen om ägglossningen nu var när jag trodde att den var, men jag har inte fått mens ännu. Har tagit flera negativa grav-test så jag tror inte jag är gravid heller. Har ömma bröst så det känns som NÅGOT borde vara på g... Blir  så irriterad. Om jag inte är gravid så vill jag bara att mensen ska komma så att jag kan få börja med pergo.. 

johjen skrev 2013-03-04 08:32:19 följande:
    Hämtat mig från resan och ikastad i ett jätte projekt som bara strular och som tar all min energi och tid.. Egentilgen skulle jag bara vilja försöka bli gravid på heltid!
    Hade äl i torsdags och hann inte ha sex förrän fredag kväll pga tjänsteresa..
    Jag skulle också vilja satsa på att bli gravid på heltid! Jag har så svårt att fokusera på jobb och annat och blir stressad över att jag inte kan fokusera.. Suck. 

Men om du hade äl i torsdags och ni sexade i fredags så kanske det finns hopp ändå?? Ägget kan ju åka omkring ett tag efter att det har släppt.. De kanske möttes halvvägs? :) 

• familjenl
    Maramina skrev 2013-03-04 09:43:45 följande:
    Johjen: Var det positivt ägglossningstest som du hade i torsdags? Du vet väl att testerna visar positivt 12-48 timmar innan ägglossningstest så sex på fredagen är ju helt perfekt tajmat!

Familjenl: Jag har aldrig hört att cykeln skulle bli påverkad av en spolning, men det betyder ju inte att den inte kan bli påverkad för det
    Nej.. jag har aldrig hört talas om det heller så jag tycker det verkar konstigt. :S
    Ylle99 skrev 2013-03-04 18:51:07 följande:
    Johjen: jag tror också att er tajming var bra!

Ang att få äl rubbad av spolning: det bör väl inte påverka, men vem vet. Jag fick äl tidigare än vanligt nu när jag var. Men om det berodde på spolningen lär jag aldrig få veta.

Jag har inte trott att det har lyckats egentligen de senaste...tja, fem månaderna. Av någon anledning tror jag att det har lyckats nu, vilket innebär att besvikelsen blir så mkt större. Och det är jag INTE sugen på. Kanske kan jag skärpa till mig snart och sluta tro på ett positivt resultat, annars blir det ingen bra mental status på mig :/.

Äl-tester är väl både på gott och ont. Har man testat ett tag och vet att man har äl och man lärt känna kroppens signaler så är ju testerna relativt överflödiga. Fast det innebär ju också att ändå vet när man äl, utan tester, om man kroppen signalerar, och då blir det ju likväl stressigt. Lite svårt att förklara hur jag menar, kanske hängde ni med ;).
    Det är just det som är så konstigt, för jag tror (kunde inte testa för vi var bortresta) att jag fick min ägglossning några dagar tidigare oxå men i så fall skulle jag ju ha fått mensen vid det här laget..  Suck. Denna eländiga kropp. Får avvakta 2 veckor (så länge som min längsta cykel har varit) så får vi se om mensen dyker upp. Annars får jag ringa så får de kolla hur allt ser ut... 
    lilljen skrev 2013-03-05 07:14:59 följande:
    Glömde säga att nu sa hon rätt ut att jag har pco. På höger sida fanns 15 äggblåsor, alla små. På vänster fanns nästan lika många, en stor på ca 17 mm och resten små. Sist fanns fler som växt. Vekar ändå som att äl funkar hyfsat.
    Skönt att det ändå verkar som att ägglossningen funkar någorlunda! Det är ju alltid hoppfullt. Hoppas nästa samtal går bra!

• familjenl
    lilljen skrev 2013-03-05 09:16:02 följande:
    Skumt! Har du fortfarande symptom? Inte testat nåt mer? 
    Jag har symptom, men vet inte vad de egentligen betyder eftersom det lika gärna skulle kunna vara mens-symtom eller skengraviditet. 

Jag testade negativt igår. Och ska testa igen på fredag har jag tänkt.. om inte mensen hinner komma innan dess. Känns verkligen som om mensen är på g hela tiden nu men att den aldrig kommer liksom...  Så brukar jag inte känna. För mensen brukar komma som en bomb med kraftig mensvärk direkt.. 
  • familjenl

Tog ett till neg. grav test idag. Inte gravid med andra ord. Ingen mens heller men det kan vara så att jag missat ägglossningen och att den varit lite senare än tidigare månader... Vilket är fullt normalt i min kropp. Det är bara så typiskt att det ska bli såhär PRECIS innan vi ska få börja med pergo..  

Hörrni, hur gör ni för att hantera vardagen? Jag har så svårt att fokusera på annat och fastnar lätt i tankar och drömmar om framtiden, läser om allt och inget på familjeliv och ältar allting fram och tillbaka...  Jag tror min man börjar tröttna på att jag bara pratar om detta, och jag blir lätt ett känslomässigt nervvrak...  HUR gör ni för att hantera allt?? 

Jag känner att jag måste börja rycka upp mig, fokusera på annat och försöka vara en bra fru trots allt detta.. 

• familjenl
    Thotis90 skrev 2013-03-07 10:06:45 följande:
    Jag bloggar om det. Jag mår bara dåligt av att hålla mina känslor och tankar inom mig och eftersom jag inte har några riktiga vänner och ingen att prata med ventilerar jag i bloggen. Det hjälper mig jättemycket.
    Precis som Maramina skrev så undrar jag om vi kan få läsa den? Eller är den privat som en dagbok?  
    Sorkfeber skrev 2013-03-07 08:45:05 följande:
    Heej

Jag vet faktiskt inte hur jag hanterar det. Precis som du skriver är allt väldigt snurrigt och jobbigt och mycket tid läggs till att läsa läsa läsa och den otroliga väntan är skit rent ut sagt!
    Vissa dagar går bättre, andra sämre. Jag pratar mycket om det, öppet även på jobbet bland de arbetskamrater jag står nära, jag pratar inom familjen och självklart med min man (men inte alls i samma utsträckning för jag vet att man kan tjata sänder varandra)

Allting handlar om barn, bäbis, framtid. Sommaren skrämmer mig ngt otroligt för det känns som om den kommer sätta stop för alla vara behandlingar (sommaruppehåll på sjukhusen) En extra månads väntan skulle knäcka mig, så känns det. Jag har en grupp av par som vi lärde känna under våran adoptionsutbildning/"föräldrautb" och vi träffas var 3:e månad (bor långt ifrån varann) och har en egen grupp på FaceBook där vi pratar nästan varje dag.

Vi är alla ofrivilligt barnslösa och vårat "Mål" är desamma, bara att vi försöker olika vägar dit. Äggdonation, adoption, IVF osv. De hjälper mig otroligt mycket och samma sak här, FL. Att få dela och prata tror jag är otroligt viktigt.

Nu ska jag ta lavemang och ge mig in till sjukhuset, har MRT (Röntgen) idag av livmodern och ett steg närmare i vår utredning. Positivt men jag har sån jäklans cellskräck! Uh!

Kram på er alla!

För mig hjälper det också att få prata om det, pratar mycket med min syster men ska berätta för några fler vänner också.. Det känns liksom onödigt att fortsätta hålla det "hemligt" för nu finns det alltid en risk att någon ser en på sjukhuset osv..  

Fast jag började på ett nytt jobb i höstas och har inte riktigt kommit någon nära där så jag tror inte jag kommer berätta för arbetskamraterna förrän vi blivit gravida...  Men måste väl såklart prata med chefen när det blir för mycket sjukhusbesök. :) 

HUR gick det på röntgen förresten???  Hoppas allt gick bra. 

Maramina skrev 2013-03-07 15:04:39 följande:

Jag tänker också mycket på det hela men samtidigt så har jag annat i mitt liv som tvingar mig att tänka på även andra saker, exempelvis jobbsök och så klart dottern. Sedan så är jag lite av en optimist och jag tror verkligen att vi kommer att lyckas förr eller senare.
    Det är bra att du är optimist! Det måste jag försöka bli lite mer också.. . Skönt att du har andra saker som tar upp tankeverksamheten. :) Själv jobbar jag mycket hemifrån och är själv mycket och då är det lätt att tankarna skenar iväg... 
    Ylle99 skrev 2013-03-07 18:40:53 följande:
    Ja, jag känner också igen mig i mkt av det ni skriver. Det finns där hela tiden men jag gör det mesta för att inte tänka aktivt på det. Oron, känslan av att vara misslyckad och sorgen är där men jag är noggrann med vad jag låter mig komma i närheten av. Som jag skrivit innan gör jag aktiva val. Låter fånigt men är jätteviktigt för att inte gräva ner mig.

Byt kanal på tv om det handlar barn/familj. Skippa fb för att slippa se foton och uppdateringar av vänners bebisar och barn ( är ju drygt 30 så de flesta har ju barn). Träna!!! Fokusera på träning eller gå med i nån förening eller börja på nån kurs!

Nästa vecka har vi vårt möte och då får vi reda på alla resultat.
    Jag tänker med att sommaren blir en väntan. Och jag känner för första gången en viss oro över vad man ska göra hela sommaren. Jag vill just nu inte ha så mkt ledig tid, helt enkelt. Eftersom alla runt omkring har barn drar jag mig för att umgås med dem. Kanske ska man hitta nån sommarkurs? Nu fick jag en bra idé! Volontär eller liknande ... Det tål att tänkas på. ;)
    Kram
    (Det kommer ordna sig slut)
    Det är väldigt starkt gjort av dig tycker jag!  Borde ta efter dig lite tror jag. :) Får börja att sy och baka mer om dagarna så jag inte fastnar framför "en unge i minuten" och sådant som river upp alla sår... 

KRAM på er tjejer, tack för att ni finns! 
  • familjenl
    Sorkfeber skrev 2013-03-08 09:46:10 följande:
    Tack och lov så är det över idag och då är ju allt "bra" ;)
    Jag stretade emot rätt bra och det gavs 2 omgångar med Stesolid i mig innan de ens fick börja spänna fast mig.

40min låg jag där inne, cellskräck deluxe men på slutet och de sista 10minuterna så hade jag det rätt mysigt där inne när lugnande började kicka in.

SÅ skönt att det är över, nu börjar nervositeten OM det hittar ngt fel och för nästa steg såklart. Ringa Kvinnokliniken på måndag och boka tid för spolningen efter att min läkare kollat på MR-bilderna.
    Seeen ska vi väl vara i slutet av själva utredningsfasen iaf.

Började nervös igår när jag och min man låg och pratade innan natten att; just ja. Hur beter vi oss nu OM det kommer ett STOP. En tvärnit att vi inte kan gå längre med biologiska barn. Ska vi direkt hoppa på ÄD eller gå tillbaka till våran förra plan som alltid varit adoption. Snurr snurr och barnlängtan är så stooor.

<3

Vad skönt att det gick bra och att du överlevde! Förstår att det kan kännas nervöst inför provresultaten men hoppas ni får känna lättnad över lite svar så småningom iaf!

Förstår att tankarna snurrar! Håller tummarna för er att ni får positiva besked så att ni kan få försöka med biologiska barn. :)

Välkommen hit Stargazers!!

Idag har jag känt mig mer hoppfull och glad än jag gjort på väldigt länge. Såååå skönt... Nu hoppas jag bara att tant röd kommer snart så att jag får komma igång med pergo!

Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013