Inlägg från: Thotis90 |Visa alla inlägg
  • Thotis90

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Det gick bra hos läkaren Hon började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.

När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.

Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).

Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Hur långt har ni kommit i era utredningar? 
    Vi var på vårat första besök den 28/2. Vi fick träffa en kurator som berättade hur utredningen kommer att gå till. Det togs blodprover på mig och sambon fick med sig information om spermaprovet + en bägare hem. En vecka senare lämnade han sitt prov.

I måndags (18/3) var vi på vårat andra besök, den här gången med läkare. Vi fick svar på våra prover och det gjordes ett VUL på mig. Det såg bra ut och läkaren sade att chansen är stor att jag kommer bli gravid.  Det är bara en frågan om tid och om det behövs hjälp på traven.

Nästa steg i utredningen blir spolning av äggledarna. När det blir vet vi inte, men det dröjer en till två månader.  

Det värsta med vår utredning var väntan mellan spermaprovet och andra besöket. Vi hade ingen aning om vad provsvaret skulle säga, så när vi fick veta att allt såg fint ut höll jag på att börja gråta. Vilken lättnad! 
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-20 21:51:31 följande:
    Thotis90; Ingår det i utredning att spola äggledarna eller måste man betala extra för det? Jag hoppas verkligen att alla våra prover ser bra ut och att det räcker med en spolning. Vi har nästa tid hos läkaren 29/4. Det är ju en evighet dit! Men det är väl bara att vänja sig, det kommer nog bli en hel del väntan.
    Jag har ingen aning om hur det är, men jag är inställd på att jag kommer att få betala 300:- (patientavgiften) för att få göra den. Det var läkaren som bokade spolning, eller hur man skall säga, så det är inget som jag har behövt boka själv. 
  • Thotis90

Jag är sååååå glad! Vi har inte plussat eller så, men idag (dag 9) har jag flytningar som liknar äggvita. Det är första gången sedan vi började försöka för 15 månader sedan! Måtte det ta sig nu. 

• Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-22 13:52:05 följande:
    Åh hoppas hoppas hoppas! När har du bim? Håller tummar och tår!
    Jag har BIM 9/4
  • Thotis90
    johjen skrev 2013-03-27 08:58:23 följande:
    Ååå nervös.. I dag kl 13 träffar vi läkaren och får svar på våra prover plus att jag sk göra VUL.. Känns som domedagen är nära..

Jag kände precis likadant när vi skulle få svar på våra prover och göra VUL, men det gick bra
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-27 18:09:17 följande:
    Nej, det har jag redan gjort. Två gånger :P Men fick en remiss till ultra gyn på Odenplan för att undersöka mina äggledare typ. Jag har googlat lite och tror jag kommit fram till att vi ska spola dom. Men dom har inte sagt att det är det vi ska göra, men det låter som att det är det vi ska göra i alla fall. Jag hoppas på det, för jag hoppas att det ska räcka med det för att något ska hända :) 
    Jag skall spola mina äggledarna i slutet av april/början av maj, men i kallelsen står det att jag skall göra en undersökning av livmoder och äggledare. 
  • Thotis90
    bebitankar skrev 2013-03-27 19:16:25 följande:
    Okej. Då är jag ännu mer säker på att det är det jag ska göra. För det var det dom sa till mig att jag skulle göra. 
    Jag har hört att det ska göra ont. Är det någon som gjort det som vet om det gör ont? Jag kan tänka mig att det är obehagligt, men kommer det göra ont? När jag bokade tiden så sa hon att jag skulle få hem något piller jag skulle ta ca 1 timme innan. Tror att det är något smärtstillande.  
    Det är olika från person till person. Min syster kände ingenting när hon spolade sina äggledare. 
  • Thotis90
    familjenl skrev 2013-04-04 17:06:46 följande:
    Denna fråga fick jag idag, av en person som frågade i princip samma sak för två månader sedan...:

"Har inte ni planerat att skaffa barn snart?!"

JAG BLIR TOKIG. Snälla sluta fråga mig. Jag klarar knappt av att pressa fram ett "inte än"-svar utan att börja gråta. Och jag vill dessutom bara skrika ut att barn SKAFFAR man INTE, barn FÅR man.. 

Suck. Förlåt mitt negativa inlägg, men jag var tvungen att avreagera mig...

Vi är bjudna på sambons brors bröllop i sommar och om någon frågar oss när vi tänker skaffa barn tänker jag säga som det är... och vräka ur mig att det är respektlöst att ställa en sådan fråga! 
  • Thotis90

Det har inte hänt någonting sedan vi var på andra besöket för 7 veckor sedan... Jag väntar FORTFARANDE (!) på att få en tid för spolning.

• Thotis90
    Stargazers skrev 2013-05-12 20:03:42 följande:

Så märkligt! Har du funderat på att ringa dit och fråga?
    Jag skall ringa imorgon. Jag fick min mens idag, så det är ett perfekt tillfälle att göra spolningen bara blödningen har slutat.
  • Thotis90
    Stargazers skrev 2013-05-14 21:13:40 följande:
    Thotis: Har du fått tag i dem? Jag skulle förresten gärna läsa din blogg, men nekas tillträde till din sida här på FL då jag tänkte fråga om lösenordet. 
    Jag fick tag i dem och det fanns en tid den 29/5, men då har jag kommit så långt i cykeln att det är för sent för spolning så jag har inget annat val än att vänta i 4 veckor till! 

Jag har inboxat dig med lösenord  
  • Thotis90
    Stargazers skrev 2013-06-10 14:37:01 följande:
    Har ni andra berättat för de i er närhet vad ni går igenom? 
    Vi har berättat för min familj, de flesta av mina vänner och sambons mamma (varför han inte har berättat för resten av familjen vet jag inte...).
  • Thotis90

Det blir ingen spolning den här cykeln heller p.g.a. att det inte finns några lediga tider. Jag måste med andra ord vänta fyra veckor till! Jag förklarade att jag precis har haft min tredje mens och att jag första gången jag ringde fick höra att det kunde dröja till tredje mensen innan jag får en tid, men det hjälpte inte. De sade att det är ett begränsat antal läkare som genomför den här undersökningen och att det därmed är dåligt med tider. De skulle dock försöka ordna en tid åt mig i juli, men det tror jag inte ett skit på! 

Hur jävla länge skall man behöva vänta?! Om jag inte får en tid snart kommer jag seriöst börja med p-piller igen för jag orkar inte med det här! 

• Thotis90

Jag har ÄNTLIGEN fått en tid för spolning! Gråter *glädjetårar* Det var min gulliga kurator som hade dragit i några trådar, så den 15/7 kl.10:30 (då är jag på dag 7-11, beroende på när mensen behagar att komma) skall jag dit. 

• Thotis90
    Ylle99 skrev 2013-06-30 15:31:08 följande:
    Vännen hörde av sig och meddelade att den tredje bebisen var på g. Allt, allt rasade.
    Jag antar att det enda sättet är att låta lite tid gå för att jag ska kunna acceptera och kunna umgås. Det finns väl inga genvägar. Just nu känns det oändligt långt bort att kunna umgås utan att jag ska känna mig så komplett värdelös. Antar att det måste få ta sin tid. Några råd? Kramar
    Det bästa rådet jag kan komma med är att man tillåter sig att vara ledsen. Det kändes som att min värld rasade när min syster berättade att hon var gravid (hon är i v.31 nu), men nu är jag helt okej med tanken. 
  • Thotis90
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-11-01 23:54:46 följande:
    Min första ruvning gick åt helvete och min man kommer troligen lämna mig pga att jag brutit ihop så att jag inte klarat jobbet så jag kommer bli arbetslös.. Dvs inget å ha... :s
    Om han lämnar dig bara för att du blir arbetslös är HAN ingenting att ha!
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013