Inlägg från: Sorkfeber |Visa alla inlägg
  • Sorkfeber

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Jag är helt slut, mentalt och fysiskt.
    Allt bara snurrar, precis kommit hem från vårat första möte uppe på kvinnokliniken/fertilitetskliniken.

Nu är jag visst INTE i klimakteriet, nähä!?
    AMH från 2011 visade på 4,2 och nya prover togs idag för att kolla upp att det inte ändrats negativt.
    Mitt problem är två, en alldeless för liten livmoder och ingen ägglossning (aldrig haft mens heller)

Idag hittade de 5 äggblåsor i vänster äggstock, högra hittade de inte som vanligt.
    Att jag ens har fem folliker! Helt galet, hade ingen aning... vet knappt vad det betyder heller.
    Skör och liten slemhinna, 3 mm, blödde och gjorde väldigt ont med VUL idag.

Remiss på MRT av livmoder och äggstockar skickade, väntetid minst 3 månader (ahhh!)
    Vi vet inget hur vi ska gå tillväga förrän vi får svar på hur det egentligen ser ut efter MRT men börjar med Progynon imorgon (1 tab i 5 dagar sen 2 tabletter i 7 dagar) och VUL i början av februari för att se hur jag svarar på dem.

Så ngt händer juh, men jag är bara trött och nästan mer förvirrad just nu!
    Kram! <3

• Sorkfeber
    familjenl skrev 2013-01-23 15:25:22 följande:
    Förstår att det tar på krafterna! Men känns det mer positivt nu än förr eller? Håller tummarna för att allt kommer att gå bra och att det går bra med MRT! 

Och lider med er över att väntetiden är 3 mån! Hoppas det blir något återbud så att ni får komma dit snabbare!

*styrkekram* 
    Tack :)

Det känns ju på ett sätt som ett positivt möte eftersom det iaf inte blev "tvärstop" och frågan om äggdonation el adoption direkt men ändå så vet vi ju inte mer än vi visste innan.

Det positiva är ju också att jag inte gått igenom klimakteriet och enligt AMH visar på äggreserver, det negativa att jag kanske inte ens KAN bära ett barn om livmodern är för liten/deffekt.

Sen om allt detta ändå fungerar så måste ju jag iaf svara på alla hormoner och få till en ägglossning och äggen ska vara ok, så resan är lång och fler frågor kommer ju upp :)  
  • Sorkfeber

Vårväntan... " Progynon/Estrofem Progynon innehåller estradiol-17-beta i form av Estradiolvalerat. Innehåll per tablett är 1 resp 2 mg per tablett. Sätts vanligtsvis in vid Substitutionsbehandling av östrogenbristsymtom till kvinnor efter menopaus, i vår värld för att förbättra slemhinnan eller inför FET." Det är alltså för att försöka bygga upp min slemhinna

• Sorkfeber

Oh idag fick jag iaf remissbekräftelse på MR från sjukhuset, ja.. bara att vänta tills man blir kallad för att se hur en sådan går till.
    MR av livmoder, äggstockar och hela tralleri, ngn som gjort det???

Förstsätter med min dubbelkur (2stx2mg) Progynon till på söndag, sen tisdag är det VUL för att se om jag svarat på det..

• Sorkfeber
    camilla1979 skrev 2013-02-04 11:07:58 följande:

Hej
    Jo det stod samma sak för oss (att det var 1,5 tim som gällde) men min man har lite problem med "beställningsjobben" och då vi bor nästan 40 min från sjukhuset så känns det kanske som att tidspressen skulle kunna vara värre än "happy room" om man säger så Flört (det var han själv som tyckte det)  
    Första gången min man lämnade höll han på att bli skinnflådd, vi trodde att det skulle finnas ett "happy room", men han fick gå in på vanliga toaletten på sjukhuset med endast en plans med en gubbe och en pratbubbla "kom ihåg att tvätta händerna"... jag tyckte såå j*kla synd om honom.

Andra gången var "vi" förberedda, ladda ned det han gillar på mobilen el vad som helst, ta med en gammal hederlig tidning ELLER följ med IN på toa, för det får man :)

• Sorkfeber

Hej och hå.

Precis kommit hem från sjukhuset.
    Hade VUL imorse vid 09.00 för att kolla om slemhinnan växt ngt efter Progynon.

Det var ett mjukare möte idag och VUL gick bra, slemhinna 6mm och fint skiktad.  
    6mm är vad som behövs sa hon, så det var ju jättepositivt efter bara en kur.
    Nu ska jag äta Provera för att få ut allt oxå och se om jag får blödning, men allt såg så ut tyckte hon.
    Sen ska jag hålla på med dethär (Progynon och Provera) till April el till jag får kallelse för MR, efter MR ska det bokas tid för spolning.
    Sååå.. äta tabletter och vänta på våren... *suck* 

Försöka gå ned 10kg i vikt och sluta snusa efter 14 år oxå! :p 

Kram på er! Tack för att ni delar med er! <3

• Sorkfeber

Usch vad ni skrämmer upp mig inför spolningen, men det är nog ngn måad kvar så förhoppningsvis har jag förträngt allt jag läst då ;) 

Idag har jag börjat äta Provera efter 18 dagar med Progynon. Slutade snusa igårkväll oxå så just nu är inte jag länets goaste dam.

Fyf***n alltså hur skit jag mår, det mesta är väl abstinens efter dessa 14 år med snusningen, men det hjälper inte med all östrogenbehandling heller... tror jag ;)

Kram 

• Sorkfeber

Snart är det dags för min MR röntgen (7e mars) av livmoder och äggstockar. Eft det är det spolningen kvar. Sen borde vi få ett "svar" hur vi ska gå vidare. Denna vecka väntar jag på att få mens för första gången i mitt snart 31åriga liv, vi får se om kroppen vill svara på progynon + provera. Ska bli intressant att se vad de letar/hittar/inte hittar iom att de tog kromosomanalysprover på mig oxå. Jaa...denna väntan gör mig galen!!!

• Sorkfeber
    Maramina skrev 2013-02-25 09:28:56 följande:
    Sorkfeber: Mitt minne är bra men kort, hur var det, har det utretts tidigare varför du aldrig har haft mens? Eller är det något som görs först nu när du vill ha barn? Om det inte har utretts, hur kommer det sig? Har de inte velat höra det tidigare eller är det du som inte velat?

Jag har utretts ändå från 7an i högstadiet till...20års ålder. Över 10års tid iaf. De hittar inte felet på mig, ingen sjukdom, ingen diagnos utan pratade om för tidigt klimakterium. Nu under infert.utredningen verkar ju inte klimakteriet stämma så jag står helt förvirrad med min man och undrar om vi vågar hoppas på biologiskt barn el ej. känslomässig resa deluxe!
  • Sorkfeber
    Maramina skrev 2013-02-25 10:28:55 följande:
    Men har de inte kollat hormonellt innan om det verkligen var för tidigt klimakterium? Om jag inte minns fel så har kvinnor ökad risk för urkalkning av skelettet när de passerat klimakteriet och ju tidigare man gör det desto större risk är det för just urkalkning med allt vad det innebär med benskörhet och dylikt.

Det är inte så att jag ifrågasätter dig utan det är snarare så att jag vill lör mig, och har jag lärt mig något som är fel så vill jag lära mig det rätta så snart som möjligt. Hoppas att du ursäktar min frågvishet!
    Hormoniellt så är jag "ok" om ändå lite lågt, benskörheten kollade de det sista de gjorde och jag går nu var tredje år uppe i Falun på en bentäthetsröntgen pga att jag böjar kalaks ur och få benskörhet (el ja redan för flera år sedan och äter medicin för detta oxå) 

Eftersom hormonerna var "Ok" i min kropp och jag fick jasmin (lågt östrogent p-piller) just för benskörheten så kunde man sen inte "utreda" menstruationen mer, utan barnfrågan fick svara på mer men det kunde vi ju inte få svar för vid 17 års ålder då barnfrågan inte var ett alternativ.
    Utan resterande svar/ eller inte svar kommer nu under fertilitetsutredningen. 
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013