• lilljen

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

Glömde säga att nu sa hon rätt ut att jag har pco. På höger sida fanns 15 äggblåsor, alla små. På vänster fanns nästan lika många, en stor på ca 17 mm och resten små. Sist fanns fler som växt. Vekar ändå som att äl funkar hyfsat.

• lilljen
    familjenl skrev 2013-02-26 22:16:56 följande:
    ÅÅÅÅÅ fy vad hemsk situation. Folk kan verkligen vara så fruktansvärt okänsliga!!! Styrkekram till dig!!

familjenl skrev 2013-02-26 22:16:56 följande:
    ÅÅÅÅÅ fy vad hemsk situation. Folk kan verkligen vara så fruktansvärt okänsliga!!! Styrkekram till dig!!

Blä, fy va jobbigt. Kram till dig!
  • lilljen
    familjenl skrev 2013-03-05 07:26:20 följande:
    Det är just det som är så konstigt, för jag tror (kunde inte testa för vi var bortresta) att jag fick min ägglossning några dagar tidigare oxå men i så fall skulle jag ju ha fått mensen vid det här laget..  Suck. Denna eländiga kropp. Får avvakta 2 veckor (så länge som min längsta cykel har varit) så får vi se om mensen dyker upp. Annars får jag ringa så får de kolla hur allt ser ut... 

Skumt! Har du fortfarande symptom? Inte testat nåt mer?

Skönt att det ändå verkar som att ägglossningen funkar någorlunda! Det är ju alltid hoppfullt. Hoppas nästa samtal går bra!

Ja är det "bara" pco som ställer till det så tror jag vi har bra chanser ändå, hon sa att "det är kvinnor som du som ofta kan få barn långt upp i åldern" Skönt att höra, hoppas på bra värden så man slipper känna stress.
  • lilljen

[quote=69026301][quote-nick]familjenl skrev 2013-03-04 09:19:20 följande:[/quote-nick]Suck, det verkar som min cykel har blivit helt rubbad av spolningen.. .Någon mer som fick rubbad cykel av spolning?  Skulle haft bim i helgen om ägglossningen nu var när jag trodde att den var, men jag har inte fått mens ännu. Har tagit flera negativa grav-test så jag tror inte jag är gravid heller. Har ömma bröst så det känns som NÅGOT borde vara på g... Blir  så irriterad. Om jag inte är gravid så vill jag bara att mensen ska komma så att jag kan få börja med pergo.. 

• lilljen
    lilljen skrev 2013-03-11 07:24:11 följande:
    familjenl skrev 2013-03-04 09:19:20 följande:[/quote-nick]Suck, det verkar som min cykel har blivit helt rubbad av spolningen.. .Någon mer som fick rubbad cykel av spolning?  Skulle haft bim i helgen om ägglossningen nu var när jag trodde att den var, men jag har inte fått mens ännu. Har tagit flera negativa grav-test så jag tror inte jag är gravid heller. Har ömma bröst så det känns som NÅGOT borde vara på g... Blir  så irriterad. Om jag inte är gravid så vill jag bara att mensen ska komma så att jag kan få börja med pergo.. 

Min äl verkar också ha försvunnit efter sploningen förra måndagen :(

Inga utslag på stickorna trots att hon såg en blåsa på 17x14 mm med ultraljudet som hon trodde skulle släppa ett ägg inom 3-5 dagar. Nu har det gått 8 dagar och får supersvaga streck på äl testet hela tiden.... Skit!

vi ska på slutsamtal nästa vecka. Hoppas på bra provsvar och kanske ett pergo recept.        
  • lilljen
    camilla1979 skrev 2013-03-13 12:42:26 följande:
    Tjejer!!  I dag var det BIM.... och det blev ett starkt + på stickan!!!!!   =) Fattar knappt att det är sant (jag med mina PCO äggstockar (tittade på stickan säkert 10 ggr och har tom fotat den) I morse kl 5 var det ett mycket nervöst par som gnuggade gruset ur ögonen och tog en sticka. Svaret var supertydligt och kom i princip direkt mao ett mycket starkt plus framträdde ( Kan nog inte påstå att jag känt det på mig och det enda jag möjligtvis har reflekterat över är att mensvärken uteblivit (och att jag som inte brukar ha flytningar haft det de senaste dagarna) annars nada!!.. Var ju inne på min första kur med Pergotime och det tog sig alltså direkt (vem vet kanske hjälper det att stå på huvudet) haha Detta är första gången för oss och en massa osammanhängande tankar susar i min skalle, tur jag har ett väldigt flexibelt jobb så jag hade möjlighet att snabbt planera om dagen för att slippa träffa kollegorna i dag för syns det hälften av hur förvirrad (och lycklig) jag känner mig så hade de genomskådat mig direkt. Hur gör man nu?? Ringde till kliniken vi i princip precis skrivit in oss på och de var som vanligt super trevliga och gratulerade (-så det blir ett Novemberbarn sa hon! stort GRATTIS!!!) Novemberbarn!!  ja du så långt har jag inte ens tänkt... November.. det är ju i år!!! Fick tid 2 april för en första koll av hjärtljud och liknande så nu håller jag tummarna tills det blir blå att allt går vägen och jag ska göra allt jag kan för att den lilla kotten ska trivas där inne i värmen. Jag håller tummarna även för er andra här inne att ni också får lyckade BIM denna månad, lyckas jag med mina äggstockar är ingenting omöjligt!! Stor kram på er!!! Camilla       
    I dag är en lycklig dag för mig!! <3

camilla1979 skrev 2013-03-13 12:42:26 följande:
    Tjejer!!  I dag var det BIM.... och det blev ett starkt + på stickan!!!!!   =) Fattar knappt att det är sant (jag med mina PCO äggstockar (tittade på stickan säkert 10 ggr och har tom fotat den) I morse kl 5 var det ett mycket nervöst par som gnuggade gruset ur ögonen och tog en sticka. Svaret var supertydligt och kom i princip direkt mao ett mycket starkt plus framträdde ( Kan nog inte påstå att jag känt det på mig och det enda jag möjligtvis har reflekterat över är att mensvärken uteblivit (och att jag som inte brukar ha flytningar haft det de senaste dagarna) annars nada!!.. Var ju inne på min första kur med Pergotime och det tog sig alltså direkt (vem vet kanske hjälper det att stå på huvudet) haha Detta är första gången för oss och en massa osammanhängande tankar susar i min skalle, tur jag har ett väldigt flexibelt jobb så jag hade möjlighet att snabbt planera om dagen för att slippa träffa kollegorna i dag för syns det hälften av hur förvirrad (och lycklig) jag känner mig så hade de genomskådat mig direkt. Hur gör man nu?? Ringde till kliniken vi i princip precis skrivit in oss på och de var som vanligt super trevliga och gratulerade (-så det blir ett Novemberbarn sa hon! stort GRATTIS!!!) Novemberbarn!!  ja du så långt har jag inte ens tänkt... November.. det är ju i år!!! Fick tid 2 april för en första koll av hjärtljud och liknande så nu håller jag tummarna tills det blir blå att allt går vägen och jag ska göra allt jag kan för att den lilla kotten ska trivas där inne i värmen. Jag håller tummarna även för er andra här inne att ni också får lyckade BIM denna månad, lyckas jag med mina äggstockar är ingenting omöjligt!! Stor kram på er!!! Camilla       
    I dag är en lycklig dag för mig!! <3

Wow! Stort grattis :) Blir jätteglad när jag läser om det, ger hopp för oss andra också.
  • lilljen
    Thotis90 skrev 2013-03-17 21:12:45 följande:
    Imorgon skall vi till kvinnokliniken och få svar på våra prover. Jag är så fruktansvärt nervös! 
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se

Håller tummarna! Hoppas på positiva besked för er. Vi får vår "dom" på torsdag så börjar också bli lite nervös.
  • lilljen
    jagsaknardig skrev 2013-03-19 18:14:32 följande:
    Problemet var att de efter många om och men upptäckte en polyp någonstans i livmoderhalsen!? så de fick ta bort den först (utan bedövning!) och efter det fick de avbryta pga kraftig smärta. De sa att det var pga polypen det gjorde så ont och att det inte skulle göra så ont nästa gång så det hoppas jag verkligen! Tror/hoppas inte det kommer vara någon fara för din del, kram

Ajaj :( Precis samma sak hände mig men de spolade först så det fick bra, kändes knappt. Men polypen. Satan så ont det gjorde! Nästa gång kommer vara en pick-nick jämförelsevis .
  • lilljen
    bebitankar skrev 2013-03-20 11:32:53 följande:
    Får jag hoppa in i den här tråden? Jag har inte hunnit läsa igenom den så vet inte hur långt alla ni har kommit i eran utredning. Men jag och min sambo var på vår gynmottagning idag och vi ska börja utredning nu. Usch, är jättenervös över det här! Jag har tagit massa blodprover som såg normala ut. Men har tre cystor som sitter ihop på min högra äggstock så ska på ultra gyn för att kolla närmare på dom.  Fick ännu fler blodprover jag ska göra och sambon också, plus att han ska lämna spermaprov. Jag förstår att det här kommer bli en lång resa.  Hur långt har ni kommit i era utredningar? Kan ni dela med er av era erfarenheter av hur det var i början för er?  

Välkommen hit! Vi tog kontakt med en fertilitesklinik vid årsskiftet, fick tid i början av februari och IDAG ska vi på"slutsamtal" (nervöst men skönt) Då får vi svar på de blodprov jag lämnade vid första besöket, sambons spermaprov och vad hon tror om min ägglossning, har pco men ägglossar spontant ca 8 ggr per år ( baserat på min känsla, äl-test och längden på menscykeln). Vi är 36 bägge två så gissar att vi kommer köpa oss lite behandlingar i väntan på en ev landstingsbetald ivf.
  • lilljen

Oj, lycka till idag då! Hoppas ni får något bra besked. Håller tummarna för er :) Hur länge kan ni få vänta på att landstinget ska betala ivf? [/quote] Tack! Kötiden är ca 1,5 år(!!!) enl vårdguiden (Stockholm) så nåt måste vi hitta på under tiden känns det som.

• lilljen
    Stargazers skrev 2013-03-21 10:20:50 följande:
    Vi fick veta att om vi väljer att ställa oss i privat kö, dvs betala för allt själva, då tappar vi chansen att få en landstingsfinansierad behandling. Men det kanske är olika regler i olika delar av landet? Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, om vi ska chansa och hoppas på att det går fortare om vi betalar själva eller om vi ska invänta den landstingsfinansierade. 

Va?! Hoppas det inte är så är. Vilket landsting hör ni till? Kötiden är ca 1,5 år så känns grymt om man inte "får" göra nåt under tiden. Lyckas vi med betalda försök så släpper vi ju vår plats till nån annan. Sen vet mn inte heller hur många försök man orkar om man misslyckas men just nu är jag beredd att ta ungefär 124 ivf om det krävs ;)
  • lilljen
    Stargazers skrev 2013-03-21 12:00:07 följande:
    Vi hör till Norrbottens, samma gäller i Västerbotten  och med det är där som IVF:en genomförs. Här är väntetiden ca 3-4 månader efter att remissen skickats (den skickas dock inte förrän om 2 månader då spermaprov nr 2 har tagits). Antar att den kortare väntetiden här beror på att man bara får ett gratisförsök. Via landstinget betyder det ca 6 mån väntetid i praktiken då vi måste invänta spermaprov nr 2+ att det är sommarstängt. Därför funderar vi ändå på att betala själva. 

Tillbaka från vårt slutsamtal och Kötiden var inte 1,5 år som det står på vårdguiden utan ca 6 månader men eftersom vårdgarantin säger Max 3 månader har man rätt att få det finansierat av landstinget inom den tiden men att det utförs på privatklinik. Remissen tar väl x-antal veckor att få men man borde kunna vara igång inom 2-3 månader lät det som.
  • lilljen

Puh, kan andas ut efter slutsamtalet idag. Alla prover var bra, t o m mkt bra. Bara lite uteblivna ägglossningar mellan varven men vi ska fortsätta kolla upp den för att se om jag ska stimuleras eller ej (pco). Sambon har många och rörliga simmare och min äggreserv såg jättebra ut (trots att man börjar bli gammal...) Men man undrar ju varför det inte blir nån bebis såklart :( så remiss ska skickas för ivf. Hoppas vi löser det själva men skönt att veta att "hjälpen är på väg" om det skulle behövas.

• lilljen

] [quote=69248853][quote-nick]; Hur länge har ni försökt bli gravida? Vi fick veta att om nästa spermaprov är normalt då får vi inte en remiss till IVF förräns efter vi försökt i 3 år...[/quote] Vi har försökt i ca 15 mån. Vi är 36 år så att försöka själva i 3 år verkar dumt. Är ni yngre?

• lilljen
    bebitankar skrev 2013-03-21 18:04:16 följande:
    Lilljen; men man kan väl ringa vårdkansliet och ställa sig i kö i hela landet. Då behöver ni förhoppningsvis inte vänta så länge :) det gjorde en bekant till mig och istället för 1,5 år fick dom en tid efter typ 1,5 månad. Ni borde kolla upp det om ni inte redan gjort det. Vad skönt att alla prover var bra! Vilken lättnad. Men förstår att man då undrar varför inget hänt. :/ hur ska man då komma fram till hur man ska gå till väga. Thotis90; okej. Men det borde väl räknas som en remiss om det är läkaren som bokar. Och remisser behöver man väl inte betala för?

Jätteskönt och ger lite energi :) men eftersom allt såg så himla bra ut blir man ju lite fundersam varför vi inte lyckats... Jo, vi kontaktar vårdkansliet när vi fått remissvaret om det står att väntetiden är mer än 3 mån. Det finns en privat ivf-klinik i anslutning till den mottagning vi gått på nu som vi kan gå till i så fall.
  • lilljen
    Stargazers skrev 2013-03-22 09:06:38 följande:
    Jo dumt att vänta i 3 år då! Jag blir 29 och mannen blir 32 detta år. Men vi vill inte heller vänta i 3 år. Skulle nästa spermaprov mot all förmodan vara bra så kommer vi att betala för IVF själva. Får ni några gratisförsök fastän de inte hittar några "fel" hos er? 

Tror inte det spelar nån roll att man inte kunnat hitta felet, man kan nog alltid skylla på min pco om det skulle behövas. den kan ju vara en orsak till att det tar längre tid eftersom jag inte ägglossar varje månad ( ca 8-10 ggr per år) vilket gör att vi inte haft lika många chanser. Även om ni har många år på er att bli gravida sett till er ålder så är ju väntan evighetslång! Kan ni inte kräva ivf tidigare?
  • lilljen

Hej Vi lyckades med vårt första ivf och är nu i v.10+3. Illamående men lycklig :) Hoppas vi är fler som lyckats!!!

• lilljen
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-11-01 23:54:46 följande:
    Min första ruvning gick åt helvete och min man kommer troligen lämna mig pga att jag brutit ihop så att jag inte klarat jobbet så jag kommer bli arbetslös.. Dvs inget å ha... :s
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.

Men nej, hoppas verkligen han inte menar det så. Jag har också deppat rejält ibland under sista halvåret och då tolkar man allt väldigt hårt och negativt. Hoppas ni kan ta er igenom detta. Annars är han som Maramina säger inget att ha! Stor kram
  • lilljen
    Stargazers skrev 2013-11-04 13:54:47 följande:
    Själv har vi gjort vårt första IVF som slutade i tidigt missfall. Nu väntar vi på att få göra en återföring med ett fryst ägg (såvida det klarar upptiningen). Så med andra ord ingen växande mage - ännu. 

Om du inte hittat denna tråd ännu så rekomenderar jag den www.familjeliv.se/Forum-7-134/m70015025.html
    (IVF hösten 2013). Lycka till med FET!
  • lilljen
    Maramina skrev 2014-01-26 22:06:11 följande:
    Hur har det gått för er alla?

Avslutar v 23 idag, full fart i magen. Har äntligen slutat må illa och är tjock och lycklig. Hoppas ni är fler med små mirakel i magen!
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013