Inlägg från: Vårväntanochlängtan |Visa alla inlägg
  • Vårväntanochlängtan

Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013

På måndag är det dags att få provresultaten på mina blodprover & sambons spermieprov. Supernervös{#emotions_dlg.flower} Men ett steg i rätt riktning.
    Idag är det även BF dag för den graviditeten som slutade som ett MA:a så det är lite extra jobbigt idag med bebisbiten. Fick dessutom reda på ikväll att en föredetta klasskompis är gravid. Som sagt, mycket just nu.

• Vårväntanochlängtan
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-01-15 22:55:11 följande:
    Spännande! Här är det dags för det mötet på tisdag. :) Fick ju dock reda på spermaprovets resultat vid min spolning, men nu drar det ihop sig till att få veta mina blodprover också... Så jag är också nervös! Hoppas vi båda får ett "bra" möte :)
    Usch vad jobbigt med BF.. :/ Jag genomgick nyss vad som skulle ha varit mitt barns andra födelsedag, också superjobbigt.. Och tre nya graviditeter på facebook idag... :( 
    Ja det hoppas jag med att vi fårGlad
    Ja usch vilka skitdagar, man ska ju helst undvika att blicka tillbaka men det är lätt att det kommer över en när det är känslomässigt jobbiga saker. {#emotions_dlg.flower}
  • Vårväntanochlängtan
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-01-16 19:55:23 följande:
    Ja det är ju det.. Men men, nu ser vi framåt! Och skiter högaktningsfullt i andras graviditeter! ;)
    Haha precis Glad Bara fokus på eventuella egna. Nu ska jag gå och marinera mig lite med progesterallkräm och sen sova för imorgon har jag tenta.
    ÄL-tider och tentadags samtidigt! Kunde de inte planerat tentan bättre?Flört
  • Vårväntanochlängtan

Min sambo har känt sig stressad under det första året som gått , nästan så att om jag har sagt att jag har ÄL vill han inte ha sex för att det blev så krystat och att han skulle prestera.
    Det löste vi genom att jag inte berättade när det var dags, ibland kunde han ju dock lista ut det i alla fall men oftast så har det gått bra {#emotions_dlg.flower} Nu vill han däremot ha stenkoll eftersom han också är så jäkla trött på att inget händer nu och för att vi längtar så mycket efter att få bilda den där lilla familjen.

• Vårväntanochlängtan
    trina skrev 2013-01-17 17:56:18 följande:
    Ja ibland undrar jag också om det är så att jag är den som är drivande i frågan om att gå vidare i utredningen. Bara gått på första mötet och lämnat blod och alltid är det något som är ivägen för att nästa prov ska kunna lämnas. Känner mig så frustrerad men det kan jag ju inte ta ut på min man fast det är hans ansvar att fixa med sitt prov. Jag kan ju inte ringa och boka tid för honom...

Sen vet jag inte om det bara är vi men vi kan inte riktigt prata om det här. Jag kan prata om mina problem (som vi vet om sen innan.) men att prata kring bitar som åligger honom då är det en vägg. "är det läskigt att boka prov?" nej. "är du rädd att du ska ha ett fel också?" nej. "vad gör vi om det inte går?" vi tar det då.

Va fan, jag vill planera! Jag vill veta vad jag kan vänta mig om det inte går. Jag vill veta hur han tänker. Går han med på donation eller ska vi köra på adoption i det fallet? Men sånt vill han inte prata om. Känns som att han är så optimistisk och tror att allt kommer gå jättebra! Men hur mycket som helst kan ju gå fel eftersom att det redan är konstaterat att det är fel på mig. 
    Samma här, jag försöker ta reda på vad för alternativ vi har om det inte skulle gå för oss genom insermination eller IVF eller förhoppningsvis på naturlig väg. Men det är något som sambon verkligen inte vill disskutera i nuläget.
    Antagligen för att han känner att det inte är aktuellt ännu, men jag vill veta vad han tycker om saken{#emotions_dlg.flower} Verkar dock inte som att donation är ett alternativ för honom i dag. Han är inte "där" ännu i alla fall.

Kan fundera över ibland hur lustigt och ironiskt det är att som ungdom gör man allt för att skydda sig och slippa bli gravid och när man verkligen vill då går det inte. Ibland undrar jag hur det hade sett ut om vi börjat försöka när vi var runt 18 år. Hade det gått supersnabbt då eller hade det varit samma?Obestämd Tur att man inte vet sådant varken på förhand eller i efterhand. Då hade nog många val i livet sett annorlunda ut. 
  • Vårväntanochlängtan

Vi fick tillbaka våra provsvar igår, mina äggreserver var bra och allt såg fint ut på vul. Hos sambon däremot var det inte helt positiva nyheter. Hans första prov visade på 300 000 simmare utav 40 miljoner som är önskvärt. det andra visade dock på 35 miljoner så vad som är det mest riktiga det vet vi inte i nuläget{#emotions_dlg.flower}
    Vi fick pekpinne för att vi har ätit proteinpulver ett tag nu och tydligen kunde det första provet ha med det att göra, så äter ni eller era män det så skicka det i papperskorgen snarast!
    I alla fall trodde dom att vi skulle ha goda chanser att lyckas själva men nu har de även tagits ett TSH på mig och sambon ska lämna nytt spermaprov samt blodprover för att riktigt utreda om det finns något mer som ställer till det för oss.

• Vårväntanochlängtan
    camilla1979 skrev 2013-01-23 14:59:38 följande:
    Läste ditt inlägg och "hajade till" minst sagt. I vår lilla familj äts det proteinpulver till höger och vänster, både i en chake efter träningen samt till kvällssmothien....

Vi ligger i rätt hårt med träningen just nu och då går ju proteinpulver lite hand i hand med det kan man tycka men om läkaren sagt åt er att sluta med det (pga spermaproduktionen) så kommer vi också att göra det. Vi har första besöket hos läkaren 5/2 och då skall min man också lämna ett spermaprov. 

Berättade läkaren någonting om hur mycket proteinpulver man kan äta eller liknande och var det endast mannen som påverkades (nyfiken)?

PS. Grattis till det förhållandevis lyckade resultatet hos farbror doktorn. Glad    

De sa till oss att slopa det helt och hållet, jag vet inte om det är skillnad på protein och protein men vårt heter i alla fall One whey och är beställt från fitnessguru på nätet.
    På dom lät det nästan som vi tog en drog eller något och när jag sa att jag också åt det så sa de till mig att sluta omedelbart jag också.{#emotions_dlg.flower} Tydligen massa märkliga ämnen i de där pulvren som aldrig redovisas på innehållsförteckningen, Inga kosttilsskott alls sa dom samt att vill vi har mer protein så ät kött eller ägg istället. 
    Dessutom sa de att vi äter redan fullt tillräckligt med protein i västvärlden som vi gör och är man bara vanlig vardagsmotionär så behövs det verkligen inte.
    Så om en månad efter att sambon nu helt har slutat med det så ska han få ta ett nytt spermieprov så då hoppas vi på bra resultatGlad Och tack! 
  • Vårväntanochlängtan
    Sorkfeber skrev 2013-01-23 12:56:02 följande:
    Jag är helt slut, mentalt och fysiskt.
    Allt bara snurrar, precis kommit hem från vårat första möte uppe på kvinnokliniken/fertilitetskliniken.

Nu är jag visst INTE i klimakteriet, nähä!?
    AMH från 2011 visade på 4,2 och nya prover togs idag för att kolla upp att det inte ändrats negativt.
    Mitt problem är två, en alldeless för liten livmoder och ingen ägglossning (aldrig haft mens heller)

Idag hittade de 5 äggblåsor i vänster äggstock, högra hittade de inte som vanligt.
    Att jag ens har fem folliker! Helt galet, hade ingen aning... vet knappt vad det betyder heller.
    Skör och liten slemhinna, 3 mm, blödde och gjorde väldigt ont med VUL idag.

Remiss på MRT av livmoder och äggstockar skickade, väntetid minst 3 månader (ahhh!)
    Vi vet inget hur vi ska gå tillväga förrän vi får svar på hur det egentligen ser ut efter MRT men börjar med Progynon imorgon (1 tab i 5 dagar sen 2 tabletter i 7 dagar) och VUL i början av februari för att se hur jag svarar på dem.

Så ngt händer juh, men jag är bara trött och nästan mer förvirrad just nu!
    Kram! <3

Styrkekram{#emotions_dlg.flower} Får jag fråga vad progynon är för något och hur det inverkar på kroppen? Och typiskt med långa väntetider, det ska alltid vara något tyvärr.
  • Vårväntanochlängtan
    Maramina skrev 2013-01-23 22:10:07 följande:
    Vårväntan: Trodde de att det skulle hinna bli så mycket bättre på så kort tid om ni slutar med proteinpulvret? Vår läkare sa att det tar tre månader för spermier att utvecklas så om det är så att det finns något som skadat spermierna, han nämnde tex hög feber, så tar det tre månader innan spermierna är topp igen för så lång tid "levde" de enligt honom.
    Jag vet inte om det är så att det måste vara ett fullt prov då men i alla fall att man kan se en förbättring mot det första provet och att det ligger på miljoner istället för tusentals.
    Min sambo har läst rätt mycket om repruduktion och sådär i sin utbildning till biomedicinare och han vill minnas att 2 månaders tid är det.{#emotions_dlg.flower} Men som sagt, det var bara två veckor mellan de båda första proven som vad som inverkade där har vi ju egentligen ingen aning om. Tror dessutom nästan att han åt mer protein vid det andra än första provetObestämd
  • Vårväntanochlängtan
    Maramina skrev 2013-01-24 15:39:47 följande:

Det kan ju vara så att det är olika skolor, det där. Jag var tvungen att kolla i den information vi fick av läkaren och enligt den så är det tre, precis som läkaren sa.

Hur som är det ju väldigt konstigt att det skiljer så mycket. Det ger ju ändå en annan hopp! Hade läkaren någon annan teori på orsaken annat än proteinpulvret?
    Ja jag hoppas bara ett det sista provet var det som är mest representativt{#emotions_dlg.flower} Och hon verkade inte ha någon annan teori omkring honom i alla fall, hon skojade om att hon hade ställt min sambo mot väggen och verkligen frågat ut honom om levnadsvanor och så vidare. Detta med proteinpulvret var det enda de hade kommit fram till då han varken röker, överkonsumerar alkohol eller tar droger vilket i så fall skulle ha varit hennes andra teorierFlört 
  • Vårväntanochlängtan

Jag har BIM imorgon eventuellt onsdag, så jag är lite pirrig samtidigt som jag är nästan hundra på att det inte har blivit denna gången heller.{#emotions_dlg.flower} Sprängande och tunga bröst dock men det har jag ibland innan mens så det säger egentligen ingenting.

• Vårväntanochlängtan

Jag har fortfarande inte fått min mensObestämd Tänder ju klart en liten gnutta hopp även om jag bestämt mig för att inte hoppas för mycket{#emotions_dlg.flower} Jag har däremot provat progesterallkräm denna cykeln men gör ni någon dags uppehåll för att se om det är den som gör att mensen inte kommer.

• Vårväntanochlängtan

Hej tjejer{#emotions_dlg.flower} Inte skrivit här inne på länge. Jag har i alla fall ÄL nu så det är dags att sätta in nådastöten som ska ge oss en bebisFlört Sen ska även sambon tillbaka till fertilitetskliniken och lämna ett nytt spermaprov som vi hoppas är bättre än de två förra.
    Men jag känner att jag har mycket frågetecken kring hur vi ska gå vidare vad än provet visar så jag ska försöka få följa med när han ska få tillbaka sina provresultat. 
    Mycket tankar om när vi har rätt till assisterad befruktning, om inte jag kan få äggledarspolning, PCO tester m.m som jag hoppas kan få bra svar på då.
    Kramar på er! 

• Vårväntanochlängtan
    Ylle99 skrev 2013-02-20 20:00:46 följande:

Så det ingår inte alltid vid en utredning? För vår del var det ett av de ordinarie stegen.
    Jag vet faktiskt inte Obestämd De kändes som att de bara skickade hem oss med inget mer att gå på. Killen skulle få lämna nytt spermieprov men inte mer.
    En orsak kan vara att jag blev gravid för 9 månader sin men det slutade i missfall.
Svar på tråden Utredning i slutet av 2012 eller början på 2013