• kiwi81

5 månaders bebis kräks av fast föda

Gammal tråd, men jag försöker ändå. Har precis samma problem med min dotter som blir 6 mån om en vecka. Hon fick ca 1 tsk sempers banangröt som smakportion för ca 5 dagar sedan. Efter 2 timmar började hon kräkas våldsamt och kräktes upp allt tills hon kräktes galla. Kräktes kanske i 2-3 timmar. Nästa dag var frid och fröjd förutom att hennes bajs luktade riktigt illa (hon bajsade 2 ggr, helt normal färg och mängd, men det luktade ruttna ägg!)

Jag var lite rädd för att det kanske skulle vara komjölksproteinallergi och gav henne därför idag en smakportion (ca 1 tsk) mjölkfri gröt (neocate spoon). Efter 2 timmar började hon kräkas igen och nu ligger hon och sover på min arm och vaknar med jämna mellanrum och kräks seg galla (det var 1,5 tim sedan hon började kräkas).

Nu får det bli kontakt med BVC och inga mer smakisar utan hjälp och råd från dem. Kanske är det bara väldigt omogen tarm? Ngn mer som varit med om ngt liknande? emeS, hur gick det med din dotter? Fick du reda på vad det berodde på?

• kiwi81

Tack Ymmmi för rådet! Jag helammar min lilla tös, men eftersom livsmedelsverket skriver så här:

"Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten."

så tänkte jag försöka introducera gluten med lite små gröt-smakisar nu (hon blir 6 månader på måndag). Så som det har varit nu kommer jag inte våga ge henne smakisar på ett bra tag i alla fall. Jag hoppas att jag får några goda råd från BVC, men tänkte att det skulle vara intressant att få veta hur det gått för andra bebisar som reagerat så här. Min egentliga undran är om det enbart rör sig om omogen tarm, eller om hon kan vara allergisk mot ngt födoämne. Jag hoppas att det bara är omogen tarm, så att hon snart "växer ifrån" det hela.

• kiwi81

På BVC:s inrådan har jag uteslutit mjölkprotein från kosten sedan snart 2 veckor. Har inte märkt ngn större skillnad än, men hon har även varit förkyld (feber, snuva, hosta och gnällig under den här tiden). Hon är nu på väg att bli frisk, så jag testar att vara mjölkfri 2 v till..

BVC tror att det kan vara omogen tarm och tyckte att jag skulle vänta med gröten och prova grönsaker. Har väl gått sådär. Jag provade i några dagar innan hon blev förkyld (sempers morotspuré), en liten burk som jag delade upp i ca 30 smakportioner och frös in. Hon äter inte ens upp en sådan liten tsk-stor portion och får klökningar och kräks upp direkt. Så jag har varit jätte "försiktig" och inte pressat ngt, utan kört mer på smaksensationer. Tog uppehåll när hon var sjuk och har börjat nu igen med klökningar och småkräks som följd.

Tänker prova en annan smak imorn... kanske hon inte gillar morot?

Frågade hur jag ska introducera gluten och BVC tyckte jag kunde prova med lite smörgåsrån, som hon gärna suger på!

Hur går det för dig Vippan?

Svar på tråden 5 månaders bebis kräks av fast föda