• emeS

5 månaders bebis kräks av fast föda

Hej 

Har en 5 månaders tjej snart 6 här hemma som kräks när hon får äta fast föda. Hon har fått smakportioner sen hon var 4 månder och det har gått bra tills för en månad sedan då hon började kräkas. Hon kräks efter ca 1-2 timmar och det spelar ingen roll vad hon äter. Har provat med potatis, majs och potatis, sötpotatis och majs, banan gröt, Prövat både burkmat och även gjort egna små portioner här hemma.
     Först trodde vi det var magsjuka och slutade ge smakportioner och hon fick bröstmjölk och ersättning. Men nu har vi provat med lite mat igen, inga stora portioner utan några skedar och samma sak händer hon får behålla maten ett litet tag sen kommer den upp och då är hon dålig i ca 2 timmar sen har hon varit på topp igen förutom sista gången då hon blev så tagen av det så vi fick åka till sjukhuset. De hittar inget fel på henne, de kanske trodde att det kunnde vara allergi, men jag tycker att det låter konstigt att hon ska vara allergisk mot allt detta. Om det vore mjölkallergi så bör hon känna av ersättningen oxå men den får hon behålla. 

Är det någon här som har varit med om detta, känner igen sig angånde detta? Vill ju att hon ska kunna börja äta lite smått igen utan att behöva kräkas varje gång, tycker så otroligt synd om henne.

• Svar på tråden 5 månaders bebis kräks av fast föda
  • Flickan och kråkan

Det är potatis i många av de saker du nämnde. Min äldsta tålde inte stärkelsen i potatis mellan det att han var 6-11 månader. Han smaskade på glatt men kaskadkräktes konsekvent 1-3 timmar efter, så fort han ätit något med potatis. Jag tycker nog också att det låter som något allergiskt eftersom hon får behålla ersättningen. Det kan ju vara en eller ett fåtal saker som bara råkar vara i många saker.

• emeS

Tack för svar:) fick ni hjälp att komma fram till att erat barn var allergisk?  ja hon har ju provat ganska mycket potatis vilket jag kanske inte har tänkt på utan trott att de var bra för magen att börja med.:( ska prova något annat om någon dag, men nu får magen får vila lite. Dock så har hon ju provat banangröt och det funkar inte heller just nu. Blir lite orolig men ska till läkaren på tisdag igen.

• Flickan och kråkan
    emeS skrev 2012-12-07 15:03:17 följande:
    Tack för svar:) fick ni hjälp att komma fram till att erat barn var allergisk?  ja hon har ju provat ganska mycket potatis vilket jag kanske inte har tänkt på utan trott att de var bra för magen att börja med.:( ska prova något annat om någon dag, men nu får magen får vila lite. Dock så har hon ju provat banangröt och det funkar inte heller just nu. Blir lite orolig men ska till läkaren på tisdag igen.
    Nej, vi var aldrig hos läkare. Vi lyckades ju själva upptäcka att det var just potatis. Åt han någon rätt med t.ex. pasta så kom det inte upp. Jag trodde ju inte att man kunde vara överkänslig mot potatis....det ska ju vara så snällt att börja med. Men så googlade jag runt och upptäckte att potatis faktiskt inte var så snällt mot bebismagar. Ovanligt med långvarig potatisallergi, men däremot verkade det inte ovanligt att de kunde ha svårt för all stärkelse för potatis. Färskpotatis brukar man ju t.ex. uppmana föräldrar att vara försiktiga med. Det växte oavsett bort innan året. Det var inga problem inledningsvis när han åt smakportioner, men när det blev lite mer, ja, då kräktes han.

Hoppas ni upptäcker vad problemet är. Jag tycker nog ändå att det låter positivt att hon får behålla ersättningen. Förstår att ni oroar er. Föräldrars lott i livet
  • kiwi81

Gammal tråd, men jag försöker ändå. Har precis samma problem med min dotter som blir 6 mån om en vecka. Hon fick ca 1 tsk sempers banangröt som smakportion för ca 5 dagar sedan. Efter 2 timmar började hon kräkas våldsamt och kräktes upp allt tills hon kräktes galla. Kräktes kanske i 2-3 timmar. Nästa dag var frid och fröjd förutom att hennes bajs luktade riktigt illa (hon bajsade 2 ggr, helt normal färg och mängd, men det luktade ruttna ägg!)

Jag var lite rädd för att det kanske skulle vara komjölksproteinallergi och gav henne därför idag en smakportion (ca 1 tsk) mjölkfri gröt (neocate spoon). Efter 2 timmar började hon kräkas igen och nu ligger hon och sover på min arm och vaknar med jämna mellanrum och kräks seg galla (det var 1,5 tim sedan hon började kräkas).

Nu får det bli kontakt med BVC och inga mer smakisar utan hjälp och råd från dem. Kanske är det bara väldigt omogen tarm? Ngn mer som varit med om ngt liknande? emeS, hur gick det med din dotter? Fick du reda på vad det berodde på?

• ymmmi

Igentligen ska man inte börja med smakportioner förens vid 6 månader få magen och tarmarna inte är mogna för det. Din ska hel ammas/ ersättning ända fram tills dess

• kiwi81

Tack Ymmmi för rådet! Jag helammar min lilla tös, men eftersom livsmedelsverket skriver så här:

"Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten."

så tänkte jag försöka introducera gluten med lite små gröt-smakisar nu (hon blir 6 månader på måndag). Så som det har varit nu kommer jag inte våga ge henne smakisar på ett bra tag i alla fall. Jag hoppas att jag får några goda råd från BVC, men tänkte att det skulle vara intressant att få veta hur det gått för andra bebisar som reagerat så här. Min egentliga undran är om det enbart rör sig om omogen tarm, eller om hon kan vara allergisk mot ngt födoämne. Jag hoppas att det bara är omogen tarm, så att hon snart "växer ifrån" det hela.

• Maddi
    kiwi81 skrev 2015-01-21 19:44:03 följande:

Tack Ymmmi för rådet! Jag helammar min lilla tös, men eftersom livsmedelsverket skriver så här:

"Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten."

så tänkte jag försöka introducera gluten med lite små gröt-smakisar nu (hon blir 6 månader på måndag). Så som det har varit nu kommer jag inte våga ge henne smakisar på ett bra tag i alla fall. Jag hoppas att jag får några goda råd från BVC, men tänkte att det skulle vara intressant att få veta hur det gått för andra bebisar som reagerat så här. Min egentliga undran är om det enbart rör sig om omogen tarm, eller om hon kan vara allergisk mot ngt födoämne. Jag hoppas att det bara är omogen tarm, så att hon snart "växer ifrån" det hela.

Jag fick rådet av BVC att ge små små bitar vitt bröd, kanske testa de?
  • ymmmi

Som maddi säger, små smp Putte bitar med bröd, eller tex smörgåsrån.

• Hjortron

Allmänt bara. Det senaste är att från 4 månader kan man börja ge små smak-sensationer. Smak-portioner gäller från 6 månader.

• Limaliie

Rån är jättebra att ge för att introducera gluten. Smälter i munnen :)

• Vippan

Hur har det gått för dig kiwi81? Har en dotter på 6 månader som alltid varit lite gnällig/rastlös och väldigt lös i magen. Jag helammar men har de senaste månaderna börjat med smakportioner av grönsakspure vilket funkat bra. Men när jag gett sempers havregröt fr 4 mån fick hon vattentunna diarreer. Började därför själv äta mjölkfri kost och därmed blev dottern mycket bättre i magen. Då hon verkligen gillar gröt tänkte jag testa att ge henne av sempers mjölkfria gröt. Hon åt kanske 1/2 dl och 2 timmar efter det kaskadkräktes hon. Ulkade och bajsade löst i en timma, blev väldigt trött och tagen. Nu fattar jag ingenting. Vad är det hon inte tål? Kan det vara gluten? Tror ändå på mjölkprotein eftersom jag märkte förbättring på magen efter att jag uteslutit mjöl ur min kost. Vågar knappt testa igen då hon blev riktigt dålig efter kräkningarna sist.

• kiwi81

På BVC:s inrådan har jag uteslutit mjölkprotein från kosten sedan snart 2 veckor. Har inte märkt ngn större skillnad än, men hon har även varit förkyld (feber, snuva, hosta och gnällig under den här tiden). Hon är nu på väg att bli frisk, så jag testar att vara mjölkfri 2 v till..

BVC tror att det kan vara omogen tarm och tyckte att jag skulle vänta med gröten och prova grönsaker. Har väl gått sådär. Jag provade i några dagar innan hon blev förkyld (sempers morotspuré), en liten burk som jag delade upp i ca 30 smakportioner och frös in. Hon äter inte ens upp en sådan liten tsk-stor portion och får klökningar och kräks upp direkt. Så jag har varit jätte "försiktig" och inte pressat ngt, utan kört mer på smaksensationer. Tog uppehåll när hon var sjuk och har börjat nu igen med klökningar och småkräks som följd.

Tänker prova en annan smak imorn... kanske hon inte gillar morot?

Frågade hur jag ska introducera gluten och BVC tyckte jag kunde prova med lite smörgåsrån, som hon gärna suger på!

Hur går det för dig Vippan?

Svar på tråden 5 månaders bebis kräks av fast föda