• LillaLady1

Dött foster i magen

Jag och min sambo började försöka bli gravida i maj i år och lyckades i aug men fick missfall i slutet av sep. Vi hade då inte hunnit vara på inskrivning och allt kom ut av sig själv. 

Igår var jag och min sambo på vul i vecka tolv och fick reda på att fostret såg ut att vara 7+5 men inte hade något hjärtljud. Jag fick då åka hem för att vänta på att det skall komma ut utav sig själv sen fickjag en ny tid om 14 dagar. Jag har läst att andra har fått tabletter för att få hjälp att få igång allt. Jag har svårt att tro att det kommer komma igång av sig själv nu när jag har gått såpass länge redan utan att något har hänt och det känns som en evighet att vänta i 14 dagar innan man får hjälp att få bort det. 

Någon med liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Dött foster i magen
  • Blivande sköterska

14 dagar beror på att ultraljud kan fela och att dem efter 14 dagar återigen kollar efter hjärtljud innan dem grr tabletter så dem inte tar bort något som lever...om dem efter 14 dagar inte gör ultra utan bara ger dej tabletter så rekommenderar jag dej att kräva ett innan du tar några tabletter...

• LillaLady1

Det förstår jag men om vi skulle ponera att den lever men är för liten för att man skall se hjärtljud borde jag fått missfall precis innan den blev till då jag gjorde 7 graviditetstest som varje dag stegrade innan dagen vi skulle tillverkat denna som nu då skulle vara 7+5. Jag har inte haft någon mens i mellan, då hade jag reagerat. 

• Ejin

har varit med om exakt samma med samma veckor och allt..
    Jag fick jätte jätte ont.. som värkar någon dag efter mitt första vul...
    efter att ha legat i lågor dag och natt utan att någon smärtlindring hjälpte ett par dagar så åkte vi in till akuten..
    Där gjordes ett nytt vul som konstaterade att det verkligen var ett missfall och att de var å gång ut... så jag fick cytotec dagen efter så att jag slapp och vänta mer... 

• Blivande sköterska
    LillaLady1 skrev 2012-12-05 10:14:22 följande:
    Det förstår jag men om vi skulle ponera att den lever men är för liten för att man skall se hjärtljud borde jag fått missfall precis innan den blev till då jag gjorde 7 graviditetstest som varje dag stegrade innan dagen vi skulle tillverkat denna som nu då skulle vara 7+5. Jag har inte haft någon mens i mellan, då hade jag reagerat. 

Jag förstår vad du menar men mätningarna på ett litet foster handlar ju om millimetrar så i ren mätning så skiljer sej inte storleken radikalt på v 8 och v 12 ...hoppas allt går bra för dej!
  • Vickepicke

Storleken skiljer sig ganska mycket från vecka 8 och vecka 12, där handlar det om centimetrar och inte millimetrar. (t.ex vecka 8+1 = 1,6 cm och vecka 12+1 =5,5 cm vilket är en storlekskillnad på 4 cm)
    Jag ska in på tisdag och skrapas, då mitt foster dött i vecka 8+1 (ungefär), och detta upptäcktes i vecka 8+5.
    Jag fick en tid 1 vecka senare, vilket jag har tyckt varit fruktansvärt, jag har bara velat bli av med fostret efter beskedet, så två veckor tycker jag låter helt inhumant! Man kan ju inte gå vidare med sorgen förräns allt är "klart".
    Har du otur och din kropp inte stött ut fostret själv innan besöket, så kan det ju ta några dagar till om det nu är så att du skall skrapas, eftersom de måste skicka en remiss.
    Vad jag vill ha sagt med detta är att man tyvärr ibland måste tala om för läkaren att man inte går med på att vänta för länge just för att ens psyke påfrestas för mycket. Det finns ju resurser för att man ska få hjälp, så varför ska man då behöva lida?

• Vickepicke

Glömde skriva att när jag var inne sista gången så kollade vi på ultraljudsskärmen, jag ville helst inte titta, men läkaren sa att det var jätteviktigt att jag gjorde det, för att bekräfta för mig själv att det verkligen inte finns nåt liv kvar, så att inga "dumma tankar" skulle dyka upp på dagen för skrapning. Måste säga att det är guld värt att få komma till rätt läkare i såna här situationer.

• N1987

Jag har själv haft 5 MF/MA och har gått igenom det du gör nu. Lider med dig och vet hur jobbigt det är.
    Det absolut bästa för din kropp är om det kommer ut av sig självt utan tabletter. Jag väntade i drygt 3 veckor på att mitt foster skulle komma ut och det är ju en fruktansvärd väntan men det absolut bästa för din kropp. Den sköter oftast sånt själv även om det kan ta lite tid... Känner du inte att du klarar av att vänta på att det kommer ut tycker jag att du ska ringa och be om tabletter eller en skrapning.

• LillaLady1

Jag har försökt ringa i flera dagar för att möjligen få en tidigare tid men det är antingen upptaget eller inget svar och ingen möjlighet att lämna meddelade vilket jag tycker är riktigt ruttet då dom hela tiden sagt att vi skall ringa till vår barnmorska om det är något vi funderar över. (Gå ju inte att boka om några tider heller så man inte kommer fram).

Har inte börjat blöda ännu, bara bruna flytningar och jag känner inte för att åka till gynakuten då jag inte har ont. Orkar inte sitta där i ett halvt dygn för att höra att jag eventuellt bara får åka hem igen. Fick jag göra sist även om jag hade ont då dom trodde att det var just missfall på gång. Utan Vul. Det fick göra först efteråt missfallet då jag hade jätteont i en vecka.

När vi var på ultraljudet sa jag till läkaren att förra gången hade jag väldigt ont och skulle gärna vilja ha hjälp att få igång det nu men han ville absolut vänta i 14 dagar. 
    Så livet får stå still en vecka till.  Går ju bara och väntar på att det skall sätta igång så man kan gå vidare. 

• N1987

Men fy vad idiotiskt att du inte kan få tag på dem! Så får det ju inte vara.
    När jag började få bruna flytningar så satte det igång inom 3 dagar så förhoppningsvis hinner det komma igång själv.
    Se till att ta ett ordentligt snack med dem om att de måste svara i telefonen när du åker dit eller får tag på dom.. Lider med dig :(

• LillaLady1

Ja sist var det samma sak för mig att bara några dagar efter dom bruna flytningarna så satte det igång men nu har jag haft dem i 15 dagar utan att det har hänt något mer... 

• linn74

Först o främst: lider med dej, vet hur det är, har ett st MF o 3 st MA bakom mig. har fått tabletter för att få igång MA varje gång, hjärtat stannade i v 8 de 3 sista gångerna.
    2 av de gångerna insisterade de på ett nytt VUL av en annan läkare, då de sa det var rutin o att vänta en till 2 veckor på det.
    Hemskt att gå o vänta!!! Denna gången gjorde ett vul på gyn o konstaterade att hjärtat igen stannat,  o då sa läkaren,vill du att en annan läkare ska kolla en gång till? Sa tvärnej, ville bara hem o ta de där tabletterna o sätta igång det. Sa jag ville ta de hemma,då vi gjorde det sist, första tog vi på sjukhus.
    Sagt o gjort, direkt efter undersökning fick vi med oss tabletter o info o nr att nå de på om vi undrade något.
    Mitt råd: Ring en annan gyn o kräv en ny tid o isf tabletter, på mig har det aldrig kommit ut av sej självt,kommit lite lite blod någon dag innan vi satt igång det,men alla har sagt att oftast behövs tabletterna ändå,oftast kommer inte allt ut,även om man börjat blöda. Du kan välja om du vill ta de hemma eller få vara inlagd under en dag på sjukhus.
    Be att få Mifegyne innan ,den tar du 2 dgr innan,isf,den förbereder o mjukar upp innan allt ska startas igång så att säga.
    Lycka till.
    Kram 

• nellang

Var på VUL i vecka 8+4 och läkaren sa att han såg inget hjärtljud samt att mätningarna sa vecka 6-7. Jag måste nu vänta i 1.5 vecka på nästa VUL. Hoppas ju självklart på ett mirakel vid nästa VUL men om inte vill jag få det överstökat med en gång. Vetskapen om att det är ett dött embryo i magen är hemsk. De senaste tre veckorna har jag haft alla gravid symptom så huvudet är alldeles matt o jag fattar inget. Lever det? Är det dött?

Vad är det för tabletter ni pratar om? Eftersom julen närmar sig blir det nog svårt med tid för skrapning. Då skulle tabletter sitta fint. Åh vad hemskt det låter när man tänker efter... Vill ju självklart att läkaren hade fel och allt ser bra ut.

• linn74

Tabletter jag fått är mifegyne o den mjukas upp o förbereder o sen tar man cytotec som sätter igång så det blir en blödning då blöder man rejält. Vi var första gången på sjukhus hel dag. Övriga 2 ggr har vi startat upp det hemma o varit hemma o då varit hemma hela tiden. Fick med smärtstillande hem oxå. Kan göra rejält ont. Det gjorde det första gången. De andra gjorde inte alls så ont. Vet att de har som regel att göra ett vul till men de kan aldrig tvinga dig om du inte vill .Så denna gången fick .vi tabletter med hem direkt efter första undersökning

• linn74

En sak till,symtom kan sitta i ett par veckor efter fostret dött vilket oxå känns himla jobbigt. Man känner sig gravid men fostret har redan dött.

• LillaLady1

Nu har det äntligen kommit ut. Tyvärr gick det inte riktigt lika smidigt som förra gången.
    I fredags natt började jag blöda en hel del och hade så ont att jag svimmade flera gånger. Vid åtta på morgonen fick jag åka ambulansen till akuten. Fick morfin som hjälpte lite granna. Fick vänta till kl fyra på eftermiddagen med att bli undersökt, som tur var hade smärtan lättat lite precis innan då det hade kommit ut en ganska stor klump blod. 
    Detta var dock inte embryo för det hade fastnat i livmodertappen. Fick ligga kvar på sjukhuset  med dropp ifall jag skulle behöva opereras (skrapas) senare. Fick två cytotec vid sju, en till vid elva och ytterligare en vid tre på natten.
    Eftersom blödningen hade avtagit och inget hade hänt  vid elva planerade läkaren in skrapning istället. Fick vänta på detta ända till kl ett nästa dag.
    Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv! Är väldigt glad att det är borta nu samtidigt lite orolig då jag nu har feber och "lagom" ont. Är förkyld också så jag vet inte om det beror på förkylningen eller skrapningen...
    Någon som skrapats som haft feber direkt efter? Känns som det borde ta längre tid om det skulle handla om en infektion. 

• LillaLady1

Glömde skriva att jag inte blöder någonting alls längre så det är ju skönt iaf!

• nellang

Var på VUL och det konstaterades att fostret dött redan v6. Fick med mig cytotec hem och värktabletter. Det har faktiskt gått bra. Så jag är en av få med positiv erfarenhet av cytotec.

Det har redan slutat blöda. Jag hoppas verkligen att allt är ute. Har en ny VUL inbokad efter nyår.

Svar på tråden Dött foster i magen