Inlägg från: Xanthea |Visa alla inlägg
  • Xanthea

Spelmissbruk hos barn

Du nämner inte vad din son spelar antar det är World of warcraft eller nått liknande, Tror föräldrar är lite hypade över OJ nej min som är spelmissbrukare. Dagens barn spelar/sitter vid datorn otroligt mycket det innebär inte att dom är spelmissbrukare. säger obsolut inte vad du ska göra men ett gott råd.

Ge ALDRIG något till barnen du kan ta bort, tex dator / internet ta inte datorn stäng av internet tex,Läste din son blev ledsen om jag fattade det rätt när du tog datorn, Självklart DU tog något som var hans.

Alla barn är olika såklart, men jag har ovan som tumregel våra 2 egna barn i den åldern  spelar mycket dator väldigt mycket ibland så mycket att vi tröttnade och vi hade ca som du. Vi skrev ihop en lista på krav att ska det spelas ska det göras med tog bägge ungarna till möte.

Tex i våra krav, vardagar inget spel innan 17:00 och max 3h(Dom spelar inte bara kikar på film osv med), sängen ska bäddas varje morron, diskmaskin/sopor ska ut (dom delar på det varannan dag) diskmaskin går väl 3ggr per dag och dom plockar ut 1 av dom. 1 aktivitet ska finnas med helt valfri vilken eller vad.På helgerna spelar dom fritt om dom städar rummet ordentligt,hjälper till att duka på/av.Dom spelar & chattar med klasskamrater mm.

I grund och botten vill jag säga TA INGET, ställ motkrav!! vill du göra detta så gör du detta för mej helt enkelt,

Tonåren kan vara tuffa med vår äldsta var inte speciellt trevlig eller kanske lite klyshigt var var SUPER trevlig när HAN ville. sen hoppade det mycket groder i munnen på han.

Sen får man inte glömma heller, du känner dina barn bäst men läste tex en gång om en som hade ca samma, han hade mycket kamrater i skolan var omtyckt mm, dom tog datorn sen visade det sig att vänner i skola och vänner på fritid är inte samma sak, han blev ensam hans vänner osv bestog av han spelvänner.

Hoppas det löser sig för dej och din famlij!!   

Svar på tråden Spelmissbruk hos barn