• Anonym (Mamma)

Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?

Hej!

Jag tänkte be er andra föräldrar om råd. Jag har en dotter som är 16 år. Hon har haft sällskap med en jättetrevlig kille som är väldigt omtyckt av oss här hemma. Han är 17 år och de har varit tillsammans sedan i början av detta året. De träffades på Nyårsafton.

Det är hennes första relation och jag vet hur förälskad hon är i honom. Han är alltid här eller hon där. Hon umgås sällan med sina vänner med motivatonen "att dem kallar henne toffel och att hon inte har något liv längre" och hon umgås endast med pojkvännen och deras gemensamma vänner, det där är dock en punkt hon får sköta själv.

Jag har min dotter på Facebook och då och då har hon länkat sin blogg, utan att tänka på att jag läser den skulle jag tro. Jag läser givetvs varje dag. Hon brukar inte skriva något speciellt, mer vad dem hittar på och hur mycket hon älskar sin kille. Ibland skriver hon också så fina saker om mig och sin Pappa att jag inte vågat säga att jag läser för jag är rädd att hon ska sluta skriva. Det värmer så i hjärtat att gå in där ibland och läsa hur mycket hon älskar sina föräldrar.. Hjärta

Nu inatt har hon sovit hos pojkvännen och jag klickar mig in på bloggen imorse och ser att dem igårkväll FÖRLOVADE SIG. Hon ber också sina vänner att inte skriva något på Facebook om med förklaringen att "min mamma och pappa vet inget än och jag måste prata med mamma först för annars kommer pappa flippa ur" ungefär. Hon känner sina föräldrar ganska väl må jag säga.. Men.. Hur som..

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag vet att tonåringar förlovar sig men jag är rädd om henne och vill inte att hon ska fara illa av allt detta. Hur kan jag förklara för henne att det är alldeles för tidigt att förlova sig? Hon skrev också att dem slog slag i saken nu då dem planerat detta i MÅNADER.. Dem blev ju precis tillsammans! Förvånad

Jag ska hämta henne hos hennes pojkvän sen för idag ska han på fotbollsfest. Han kommer dock till oss ikväll då det är "närmst" men jag tänkte passa på att prata med min dotter om det och förklara för henne att jag sett. Vi har en ganska god relation. Hon är öppen med det mesta och kom bland annat till mig innan hon ville ha sexuellt umgänge med sin pojkvän och vi gick gemensamt och ordnade P-piller åt henne och tog hem kondomer och pratade mycket om det. Detta är en punkt som kan vara känslig men som jag anser kommer hända även om jag ställt mig mot det.

Har någon varit med om liknande? Jag tar gärna emot råd och tips på hur jag ska kunna ta åt mig detta och prata med henne.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-02 02:00
    Hej, tack för alla svar!

Hon ringde mig kort efter jag skrev mitt sista svar och frågade om jag ville hämta henne nu (eller då) istället för killen redan hade fått skjuts dit han ville. Hämtade henne och allt var som vanligt i bilen. Hon sa att hon var hungrig och jag frågade om vi skulle äta något eller om vi skulle åka hem och laga middag. Mackedonken beställde hon så vi körde dit och sen åt vi i bilen på parkeringen.

Hon hade ringen på sig men jag sa ingenting men när vi åt så berättade hon det själv

Först fick jag heligt lova att inte bli sur och sen visade hon ringen och berättade att dem förlovade sig igår. Att dem inte ska gifta sig men att dem vill ha förlovningen som ett sätt att visa att dem älskar varandra och vill vara med varandra. Killen har tydligen sparat tiill dessa själv och dem hade kostat 6000 kr för båda två. Hon hade själv fått välja vilken hon ville ha och dem hade graverat in namnen på baksidan.

Jag sa att jag tyckte att det var kul för deras skull men att hon får berätta för Pappa själv och att i morgon så kan vi gå ut och äta kinatmat (både dotterns och hennes killes favoritmat) för att fira det om dem ville det och det ville hon såklart. Hon sa att det var skönt att jag inte blev arg.

Hon berättade det direkt för min man när hon kom hem, hans reaktion var något annan men han blev inte arg. Det känns ändå okej. Nu när jag satte mig vid datorn igen såg jag att hon ändrat sin relationsstatus till "Förlovad" på Facebook. Lilla gumman.. är hon lycklig, är jag lycklig..

• Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?
  • LängtansBlåaBlomma
    Schna skrev 2012-12-01 15:32:12 följande:

En förlovning innebär inte detsamma för alla. Jag förlovade mig "hemligt" som 15-åring och hans familj upptäckte ganska snart ringarna på våra fingrar. De sa inget utan dukade bara upp med räkmackor och tända ljus, och sen gratulerade de oss. Min mamma gav oss en present.

Äsch, liksom. Young love.  

Vilka bra föräldrar! Det är precis sådär man ska ta en förlovning! Möt tonåringen där hon är, gratulera och ta det seriöst, men bli inte besviken eller säga "vad var det jag sa" när det tar slut och ringen tas av.
  • Edda2

Förlovade mig när jag var 17 år och då hade vi varit tillsammans i 3 månader ;)
    Hans mamma blev väl gladare än mina föräldrar men de grattade och gav oss en liten slant för att gå ut och äta.
    Idag är jag gift med den mannen som också var 17 vid förlovningen. Vi är bägge 30 år idag, var väl ingen som trodde det skulle hålla:)

• Charlotte1987

Ja tycker inte att du ska göra en stor deal utav det. När jag var 15 förlovade jag mig med min kille, endast ett halvår efter att vi blivit tillsammans. Just då var det bara en förlovning, hade absolut inga planer på att gifta oss. Mamma flippade ut och tyckte att sånt gör man bara när man är typ 35 år gammal. Idag är jag 25 och vi är fortfarande tillsammans och gifte oss förra året.
    En tonårsförlovning gör ganska många och när jag var tonåring hade nästan alla som var i ett förhållande förlovade. Vad jag kan känna idag är att det var tråkigt art vi gjorde det då för min "riktiga" förlovning blev ju inte av eftersom vi redan var förlovad.

• sextiotalist
    Charlotte1987 skrev 2012-12-01 16:58:51 följande:
    Ja tycker inte att du ska göra en stor deal utav det. När jag var 15 förlovade jag mig med min kille, endast ett halvår efter att vi blivit tillsammans. Just då var det bara en förlovning, hade absolut inga planer på att gifta oss. Mamma flippade ut och tyckte att sånt gör man bara när man är typ 35 år gammal. Idag är jag 25 och vi är fortfarande tillsammans och gifte oss förra året.
    En tonårsförlovning gör ganska många och när jag var tonåring hade nästan alla som var i ett förhållande förlovade. Vad jag kan känna idag är att det var tråkigt art vi gjorde det då för min "riktiga" förlovning blev ju inte av eftersom vi redan var förlovad.
    Där har det ändrats, tonårsförlovningar fanns, men det var inte många som gjorde det. Ingen av mina närmaste vänner har varit förlovade som tonåringar, men flera av dom valde sedan som vuxna att förlova sig utan att gifta sig.
  • mamita64

Jag förlovade mej 1979 med en kille som jag varit ihop med en kort tid.
    Vi köpte ringar i silver och satte ut annons i tidningen. UTAN att berätta för mamma och pappa. Mamma blev inte glad. Allra mest, tror jag , över att vi hade satt annons i tidningen och hon sen fick höra " på byn " att hennes dotter förlovat sej och blev gratulerad utan att veta något. I andra hand för att jag bara var 15 år.
    Jag tror ändå att jag var rätt medveten om att det inte var säkert att det skulle hålla, därför blev det silverringar och inte det dyrare alternativet.
    Nåväl det höll i 1 och ½ år
    Nästa gång jag förlovade mej var samma år som den första förlovningen tog slut. Med den mannen gifte jag mej och fick tre barn.

Hur skulle jag själv ha reagerat om mina barn kom hem och hade förlovat sej tidigt?
    Jag skulle varit lugn, gratulerat firat lite kanske.
    Helt  oavsett vad jag egentligen tänkte och tyckte, just för att jag vet hur jag själv reagerade på att vuxna jämt var negativa mot allt jag gjorde som ung.
    Dessutom så är inte en förlovning hela världen, inte ett giftermål heller.  Barn däremot är en annan sak

• Anonym

du får gratulera dem förstås! De har gjort det av kärlek, sen om det håller eller inte är en helt annan fråga.
    Jag förlovade mig när jag gick på gymnasiet, var ihop med killen i 7 år, sen delad vi på oss. Men just då, tyckte vi det var en jättebra ide att förlova sig och mina föräldrar gratulerade och gav oss present, även om de säkert tyckte vi borde ha väntat, men de sa inte ett pip om det och det är jag tacksam för.

• Frankk

Ta det för vad det är

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Anonym (Mamma)

Hej, tack för alla svar!

Hon ringde mig kort efter jag skrev mitt sista svar och frågade om jag ville hämta henne nu (eller då) istället för killen redan hade fått skjuts dit han ville. Hämtade henne och allt var som vanligt i bilen. Hon sa att hon var hungrig och jag frågade om vi skulle äta något eller om vi skulle åka hem och laga middag. Mackedonken beställde hon så vi körde dit och sen åt vi i bilen på parkeringen.

Hon hade ringen på sig men jag sa ingenting men när vi åt så berättade hon det själv

Först fick jag heligt lova att inte bli sur och sen visade hon ringen och berättade att dem förlovade sig igår. Att dem inte ska gifta sig men att dem vill ha förlovningen som ett sätt att visa att dem älskar varandra och vill vara med varandra. Killen har tydligen sparat tiill dessa själv och dem hade kostat 6000 kr för båda två. Hon hade själv fått välja vilken hon ville ha och dem hade graverat in namnen på baksidan.

Jag sa att jag tyckte att det var kul för deras skull men att hon får berätta för Pappa själv och att i morgon så kan vi gå ut och äta kinatmat (både dotterns och hennes killes favoritmat) för att fira det om dem ville det och det ville hon såklart. Hon sa att det var skönt att jag inte blev arg.

Hon berättade det direkt för min man när hon kom hem, hans reaktion var något annan men han blev inte arg. Det känns ändå okej. Nu när jag satte mig vid datorn igen såg jag att hon ändrat sin relationsstatus till "Förlovad" på Facebook. Lilla gumman.. är hon lycklig, är jag lycklig Hjärta         

• Meria

Underbar mamma verkar du vara, härligt att ni har en sån bra relation Jag förlovade mig när jag var 15, märkte rätt tydligt att min mamma tyckte det hela var fjantigt och i den åldern vill man känna sig vuxen och tas på allvar. Tyckte du skötte det väldigt fint! 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Anonym

Jag tycker du ska gratulera dem. Om du kämpar emot så kommer din dotter att göra allt för att bevisa att du har fel och kanske stanna i relationen även om den blir dålig.

MIn syster förlovade sig med en rutten kille när hon var 16. Jag gillade det inte men märkte att om jag sa något negativt så började hon försvara honom väldigt mycket. Så jag ändrade taktik och var väldigt positiv. Efter några månader så låg han med hennes bästa kompis och hon gjorde slut. Idag så vill hon inte ens kalla det förlovning.

Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?