Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?

Hej!

Jag tänkte be er andra föräldrar om råd. Jag har en dotter som är 16 år. Hon har haft sällskap med en jättetrevlig kille som är väldigt omtyckt av oss här hemma. Han är 17 år och de har varit tillsammans sedan i början av detta året. De träffades på Nyårsafton.

Det är hennes första relation och jag vet hur förälskad hon är i honom. Han är alltid här eller hon där. Hon umgås sällan med sina vänner med motivatonen "att dem kallar henne toffel och att hon inte har något liv längre" och hon umgås endast med pojkvännen och deras gemensamma vänner, det där är dock en punkt hon får sköta själv.

Jag har min dotter på Facebook och då och då har hon länkat sin blogg, utan att tänka på att jag läser den skulle jag tro. Jag läser givetvs varje dag. Hon brukar inte skriva något speciellt, mer vad dem hittar på och hur mycket hon älskar sin kille. Ibland skriver hon också så fina saker om mig och sin Pappa att jag inte vågat säga att jag läser för jag är rädd att hon ska sluta skriva. Det värmer så i hjärtat att gå in där ibland och läsa hur mycket hon älskar sina föräldrar.. Hjärta

Nu inatt har hon sovit hos pojkvännen och jag klickar mig in på bloggen imorse och ser att dem igårkväll FÖRLOVADE SIG. Hon ber också sina vänner att inte skriva något på Facebook om med förklaringen att "min mamma och pappa vet inget än och jag måste prata med mamma först för annars kommer pappa flippa ur" ungefär. Hon känner sina föräldrar ganska väl må jag säga.. Men.. Hur som..

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Jag vet att tonåringar förlovar sig men jag är rädd om henne och vill inte att hon ska fara illa av allt detta. Hur kan jag förklara för henne att det är alldeles för tidigt att förlova sig? Hon skrev också att dem slog slag i saken nu då dem planerat detta i MÅNADER.. Dem blev ju precis tillsammans! Förvånad

Jag ska hämta henne hos hennes pojkvän sen för idag ska han på fotbollsfest. Han kommer dock till oss ikväll då det är "närmst" men jag tänkte passa på att prata med min dotter om det och förklara för henne att jag sett. Vi har en ganska god relation. Hon är öppen med det mesta och kom bland annat till mig innan hon ville ha sexuellt umgänge med sin pojkvän och vi gick gemensamt och ordnade P-piller åt henne och tog hem kondomer och pratade mycket om det. Detta är en punkt som kan vara känslig men som jag anser kommer hända även om jag ställt mig mot det.

Har någon varit med om liknande? Jag tar gärna emot råd och tips på hur jag ska kunna ta åt mig detta och prata med henne.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-02 02:00
    Hej, tack för alla svar!

Hon ringde mig kort efter jag skrev mitt sista svar och frågade om jag ville hämta henne nu (eller då) istället för killen redan hade fått skjuts dit han ville. Hämtade henne och allt var som vanligt i bilen. Hon sa att hon var hungrig och jag frågade om vi skulle äta något eller om vi skulle åka hem och laga middag. Mackedonken beställde hon så vi körde dit och sen åt vi i bilen på parkeringen.

Hon hade ringen på sig men jag sa ingenting men när vi åt så berättade hon det själv

Först fick jag heligt lova att inte bli sur och sen visade hon ringen och berättade att dem förlovade sig igår. Att dem inte ska gifta sig men att dem vill ha förlovningen som ett sätt att visa att dem älskar varandra och vill vara med varandra. Killen har tydligen sparat tiill dessa själv och dem hade kostat 6000 kr för båda två. Hon hade själv fått välja vilken hon ville ha och dem hade graverat in namnen på baksidan.

Jag sa att jag tyckte att det var kul för deras skull men att hon får berätta för Pappa själv och att i morgon så kan vi gå ut och äta kinatmat (både dotterns och hennes killes favoritmat) för att fira det om dem ville det och det ville hon såklart. Hon sa att det var skönt att jag inte blev arg.

Hon berättade det direkt för min man när hon kom hem, hans reaktion var något annan men han blev inte arg. Det känns ändå okej. Nu när jag satte mig vid datorn igen såg jag att hon ändrat sin relationsstatus till "Förlovad" på Facebook. Lilla gumman.. är hon lycklig, är jag lycklig..

• Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?
  • Anonym (Mamma)

Jag ställer mig absolut inte MOT förlovningen. Jag och barnens pappa träffades själv när vi var 15 år. Just därför har vi verkligen låtit deras förhållande ha sin gång. Hennes pojkvän är en mycket trevlig kille, skötsam och duktig i skolan med bra betyg och spelar fotboll på fritiden och satsar stort på detta så vi är väldigt glada över att hon har sällskap med honom. Jag var 17 år när jag fick henne och hon är vårt äldsta barn och jag vet att ungdomar idag förlovar sig tidigt men jag vet inte, det känner ändå lite konstigt att min 16-åring har förlovat sig. Jag hade önskat att hon hade kommit till mig om dem nu "snackat om detta i flera månader".

Jag skulle aldrig bli arg eller skälla på henne för detta men jag vill inte heller överrösa dem med kramar och presenter för hur man än vrider och vänder på det så spelar min personliga åsikt mycket in i detta. Man förlovar sig när man planerat att gifta sig och några sådana planer hoppas jag inte att dem har men vill dem bära ringar för att visa deras kärlek så är det helt okej.

Jag önskar dock lite råd och tips på hur jag ska göra. Hon lär ju ha ringen på sig om hon planerar att berätta för mig. Jag ska hämta henne vid 17-snåret och vet inte om jag ska ta det i bilen, vänta tills vi kommer hem eller ta henne och köra och käka någonstans och försöka prata med henne då.

Dessa tonåren är inte lätta. Man oroar sig för mycket..   

• Anonym (Mamma)
    sextiotalist skrev 2012-12-01 15:19:11 följande:
    Vad är det som är så hemskt. De är förälskade och vill visa alla omkring att de är det. Om det är en förlovning som varar livet ut eller om det kommer ta slut är det ingen som vet.

Låt de njuta av lyckan och säg bara grattis, det är vad du kan göra och ska göra.

Och om det skulle ta slut, vad gör det. De har varit lyckliga under tiden och det är väl ändå det som räknas.

De får ändå inte gifta sig förrän hon är 18 om det är det som du är orolig för     

Ingenting är hemskt! Men jag skulle vilja ha råd, antingen från andra som förlovat sig tidigt, hur de hade önskat att deras föräldrar reagerade eller från föräldrar som suttit i samma sits. Jag tycker detta är en stor grej och jag är glad för deras skull men det känns inte som om min uppgift som mamma är att hoppa av lycka när min 16-åring har förlovats sig och typ bjuda dem på en förlovningsresa till Bahamas..
  • Anonym (Mamma)

Hej, tack för alla svar!

Hon ringde mig kort efter jag skrev mitt sista svar och frågade om jag ville hämta henne nu (eller då) istället för killen redan hade fått skjuts dit han ville. Hämtade henne och allt var som vanligt i bilen. Hon sa att hon var hungrig och jag frågade om vi skulle äta något eller om vi skulle åka hem och laga middag. Mackedonken beställde hon så vi körde dit och sen åt vi i bilen på parkeringen.

Hon hade ringen på sig men jag sa ingenting men när vi åt så berättade hon det själv

Först fick jag heligt lova att inte bli sur och sen visade hon ringen och berättade att dem förlovade sig igår. Att dem inte ska gifta sig men att dem vill ha förlovningen som ett sätt att visa att dem älskar varandra och vill vara med varandra. Killen har tydligen sparat tiill dessa själv och dem hade kostat 6000 kr för båda två. Hon hade själv fått välja vilken hon ville ha och dem hade graverat in namnen på baksidan.

Jag sa att jag tyckte att det var kul för deras skull men att hon får berätta för Pappa själv och att i morgon så kan vi gå ut och äta kinatmat (både dotterns och hennes killes favoritmat) för att fira det om dem ville det och det ville hon såklart. Hon sa att det var skönt att jag inte blev arg.

Hon berättade det direkt för min man när hon kom hem, hans reaktion var något annan men han blev inte arg. Det känns ändå okej. Nu när jag satte mig vid datorn igen såg jag att hon ändrat sin relationsstatus till "Förlovad" på Facebook. Lilla gumman.. är hon lycklig, är jag lycklig Hjärta         

• Anonym (Mamma)
    Många verkar ha missat mitt svar så jag la det i trådstarten.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (grattis) skrev 2012-12-02 02:08:32 följande:

Men alla svar är skrivna innan ditt tillägg Drömmer

Det gick ju suveränt, och förresten är det ju inte någon större skillnad på att vara tillsammans och att vara förlovade, bara ett bevis för att det är mer "riktigt" och äkta, tycker jag då iaf.. Dessutom tycker jag det är väldans duktigt o spara ihop så mycket pengar själv =)

Ha så trevligt på middagen imorgon.  

Jag skrev det i tråden redan vid 18.00-snåret tror jag

Tack, det ska vi ha. 
Svar på tråden Min 16-åring har förlovat sig! Hur kan jag ställa mig till det och vad ska jag säga till henne?