Förlossningsdepression - fråga, tyck till, fundera.
Hej tjejer!
Hoppas att ni som ska få barn eller precis har fått barn mår bra. Jag har min fantastiska lilla Lowa bredvid mig i sängen. Hon sover här bredvid och är så otroligt vacker. Jag älskar henne mer än livet men det tog ett tag för mig att känna så.
Om några veckor kommer jag att vara med i ett reportage i Vi Föräldrar om förlossningsdepression. Något man inte pratar om särskilt ofta, något som jag tycker är oerhört tråkigt. När jag gick min föräldrarutbildningen innan Lowa kom pratades det inte om något sånt. När Lowa kom ut och jag inte kände någon som helst kärlek till den där lilla krabaten trodde jag att jag var knäpp. När jag sedan kom hem, bara grät och var oerhört ledsen och rädd inför framtiden så var jag säker på att livet var förstört. Lowa hade förstört mitt liv, tyckte jag, jag kan inte vara mamma till henne och jag VILL inte vara mamma till henne. Det var fruktansvärt.
Men jag fick hjälp. Jag blev inlagd, fick medicin och mår idag hur bra som helst.
Har skrivit ett inlägg om detta i min blogg (novembersara.blogg.se/2012/june/utkast-juni-2-2012.html) om ni vill läsa.
Det jag vill säga och hoppas nå fram med är att man inte ska skämmas. Det är väldigt vanligt och även om man inte som jag drabbas av en riktig depression så är det något stort som händer och man känner inte alltid den där lyckan alla pratar om på en gång.
Hoppas att jag kan hjälpa någon, och är det någon som undrar något så får ni fråga vad som helst.
Idag mår vi alla hur bra som helst och lilla Lowa är det bästa som hänt mig!