• SL87

Förlossningsdepression - fråga, tyck till, fundera.

Hej tjejer!

Hoppas att ni som ska få barn eller precis har fått barn mår bra. Jag har min fantastiska lilla Lowa bredvid mig i sängen. Hon sover här bredvid och är så otroligt vacker. Jag älskar henne mer än livet men det tog ett tag för mig att känna så.

Om några veckor kommer jag att vara med i ett reportage i Vi Föräldrar om förlossningsdepression. Något man inte pratar om särskilt ofta, något som jag tycker är oerhört tråkigt. När jag gick min föräldrarutbildningen innan Lowa kom pratades det inte om något sånt. När Lowa kom ut och jag inte kände någon som helst kärlek till den där lilla krabaten trodde jag att jag var knäpp. När jag sedan kom hem, bara grät och var oerhört ledsen och rädd inför framtiden så var jag säker på att livet var förstört. Lowa hade förstört mitt liv, tyckte jag, jag kan inte vara mamma till henne och jag VILL inte vara mamma till henne. Det var fruktansvärt.

Men jag fick hjälp. Jag blev inlagd, fick medicin och mår idag hur bra som helst.
    Har skrivit ett inlägg om detta i min blogg (novembersara.blogg.se/2012/june/utkast-juni-2-2012.html) om ni vill läsa. 

Det jag vill säga och hoppas nå fram med är att man inte ska skämmas. Det är väldigt vanligt och även om man inte som jag drabbas av en riktig depression så är det något stort som händer och man känner inte alltid den där lyckan alla pratar om på en gång.

Hoppas att jag kan hjälpa någon, och är det någon som undrar något så får ni fråga vad som helst. 
    Idag mår vi alla hur bra som helst och lilla Lowa är det bästa som hänt mig!

• Svar på tråden Förlossningsdepression - fråga, tyck till, fundera.
  • Lotta 085

Spännande! Jag utkommer med en bok den 18 december om den förlossningsdepression jag hade: En mekanisk mamma. Vet du när reportaget kommer?

• SL87
    Lotta 085 skrev 2012-12-03 18:35:24 följande:
    Spännande! Jag utkommer med en bok den 18 december om den förlossningsdepression jag hade: En mekanisk mamma. Vet du när reportaget kommer?
    Oj, vad spännande, den måste jag läsa. 20 december kommer tidningen ut i butik :)
  • Mother of 4

Bra att det uppmärksammas! Fick förlossningsdepp med första barnet. Var jättejobbigt. Fick bra hjälp som tur var innan det blev väldigt dåligt och min man kunde vara hemma i ett halvår och vi kunde hjälpas åt.

• SL87
    Mother of 4 skrev 2012-12-04 12:42:01 följande:
    Vilken söt liten Lowa förresten
    Tack :) Min sambo var hemma med oss i 3 månader, det var guld värt.
  • Samach

ska lobba lite att tidningen ev tar med tips med litteratur, dvs. Ska köpa tidningen när den kommer

• Lotta 085

Har läst artikeln i Vi Föräldrar nu. Tycker den var jättebra! Och bra att de nämner att även pappor kan må dåligt. 

• Moderslycka

Vad bra att ni mår bra och vad bra att ämnet uppmärksammas!
    Vi får alla hjälpas åt att sprida Lottas bok: En mekanisk mamma och min bok
    Moderslycka-vart tog gläjden vägen?

• Arwen77

Läste ditt reportage! så modig du är! jag hade en liknande upplevelse men fick ingen hjälp trots att jag bara skrek efter den. Hur gjorde du för att få så pass bra hjälp? reportaget var väldigt bra och behövs verkligen, men det blir ju alltid lite komprimerat och kortfattat så där...

Lotta005: har inte läst din bok, men ska absolut göra det häftigt att du skrivit en bok! skulle jag oxå vilja göra

• SL87
    Arwen77 skrev 2013-02-17 14:05:45 följande:
    Läste ditt reportage! så modig du är! jag hade en liknande upplevelse men fick ingen hjälp trots att jag bara skrek efter den. Hur gjorde du för att få så pass bra hjälp? reportaget var väldigt bra och behövs verkligen, men det blir ju alltid lite komprimerat och kortfattat så där...

Lotta005: har inte läst din bok, men ska absolut göra det häftigt att du skrivit en bok! skulle jag oxå vilja göra
    Jag bröt ihop inne på BVC och blev skickad till psykologen, där bestämde hon att jag var tvungen att läggas in. Så jag bad egentligen inte om så mkt hjälp, jag bara mådde jääävligt dåligt och rätt person lyckades fånga upp mig.
  • Arwen77

Hur gick det sen då? Fick du mediciner? Planerar ni någon fler graviditet? Jag tänkte för att jag har blivit oplanerat gravid igen och vill VERKLIGEN förebygga på allt sätt jag kan att drabbas igen. Dom råder mig att fortsätta min medicinering, men jag vill gärna försöka gå ner till så låg dos jag bara kan, iaf dom första månaderna.

• Lotta 085

Eg. är detta till Arwen77 ovan. Försök ha ett skyddsnät redan innan barn nummer två. Så att det finns en kontakt du snabbt kan få prata med om du behöver, se till att försöka få stanna ngt extra dygn på BB mm. Och så att personalen på både Mödravården och BVC vet om din historia, vilket gör att de lättare kan fånga upp tendenser till depression andra gången. 
    Själv hade jag min äldsta mer på dagis än vad man normalt sett får, en terapeut hjälpte mig att få utökad tid, så att jag kunde vila mer hemma.

• SL87
    Arwen77 skrev 2013-02-21 17:27:02 följande:
    Hur gick det sen då? Fick du mediciner? Planerar ni någon fler graviditet? Jag tänkte för att jag har blivit oplanerat gravid igen och vill VERKLIGEN förebygga på allt sätt jag kan att drabbas igen. Dom råder mig att fortsätta min medicinering, men jag vill gärna försöka gå ner till så låg dos jag bara kan, iaf dom första månaderna.
    Ja precis, jag tog mirtazapin 45 mg i cirka 2 månader, men gick upp 10 kg av dom så jag slutade med dem och började med Sertalin. Efter 1 månad med dom la jag av med tabletterna utan att prata med läkare, kanske var lite dumt men jag blev aldrig att må dåligt efter det och mår jättebra nu :)

Jag vill inte ha några fler barn så det är abolut ingenting vi planerar.
    Dom kommer säkert ha koll på dig, vad medicinerar du nu? 
  • Marie 166

HEJ!
    Jag läste ditt repotage i Vi Föräldrar! Det stämde in helt på mej, utom att jag hade inga självmordstankar! Men resten var exakt! Mitt liv var förstört och jag ville trycka på ångraknappen, flytta utomlands eller krypa ner i krypgrunden och komma upp några år senare! Det var helt galet, nu skulle man ju bara älska, pussa och mysa HEEEELA dagen! Inte grina, grina och grina! När BVC gjorde hembesök satt jag bara å grät och då fick jag hjälp. Men det tog hela 2 månader innan jag fick träffa psykolog, fruktansvärt dåligt! Fick träffa världens bästa psykolog och Nu mår jag oxå bra, men håller med, för lite information om förlossningsdepression! Det är ju vanligt och viktigt att man vet var och att man kan få hjälp! Även viktigt att partner får info och stöd!

• SL87
    Marie 166 skrev 2013-03-29 21:32:24 följande:
    HEJ!
    Jag läste ditt repotage i Vi Föräldrar! Det stämde in helt på mej, utom att jag hade inga självmordstankar! Men resten var exakt! Mitt liv var förstört och jag ville trycka på ångraknappen, flytta utomlands eller krypa ner i krypgrunden och komma upp några år senare! Det var helt galet, nu skulle man ju bara älska, pussa och mysa HEEEELA dagen! Inte grina, grina och grina! När BVC gjorde hembesök satt jag bara å grät och då fick jag hjälp. Men det tog hela 2 månader innan jag fick träffa psykolog, fruktansvärt dåligt! Fick träffa världens bästa psykolog och Nu mår jag oxå bra, men håller med, för lite information om förlossningsdepression! Det är ju vanligt och viktigt att man vet var och att man kan få hjälp! Även viktigt att partner får info och stöd!
    Usch, lider med dig, att du fått gå igenom samma sak, men vad bra att du mår bra nu! När man är sådär djupt nere på botten kan det ju faktiskt bara bli bättre.
  • Millan83

Hej!

Det är skönt att läsa om såna som varit med om ungefär samma sak. Jag har skrivit om min upplevelse i min blogg. Tjänar inga pengar på den så detta är ingen reklam. Vill bara att andra ska få veta att de inte är ensamma om att uppleva att det inte är så där jättekul hela tiden.. För att uttrycka det milt! 

millarules.blogspot.se/2013/03/men-nu-ar-du-val-lycklig.html 

Svar på tråden Förlossningsdepression - fråga, tyck till, fundera.