• mian04

Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet

Hej alla!

Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.

Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt  i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.

I panik bokade jag direkt efter läkarbesök  tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.

Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.

• Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet
  • trex2013

Hej! Jag har precis påbörjat mitt tredje ivf försök och är inne på 5:e veckan med synarela och fick i dag veta under UL att att cystan på vänster äggstock är nu så stor att äggstocken inte syns.
    Så nu vet jag inte om jag måste avbryta försöket och operera mig istället. Läkaren från IVF kliniken har inte ringt ännu så jag är i valet och kvalet. Cystan är 62 x 92 mm just nu.

Har ju inte så mkt besvär av den just nu ibland smärtor i buken men inte varje dag. MEN när jag läser den här tråden så vill jag verkligen inte ta bort den, men vad är bäst?!

Hjälp!  =(

• Trinity78
    trex2013 skrev 2014-05-26 14:43:39 följande:

Hej! Jag har precis påbörjat mitt tredje ivf försök och är inne på 5:e veckan med synarela och fick i dag veta under UL att att cystan på vänster äggstock är nu så stor att äggstocken inte syns.
    Så nu vet jag inte om jag måste avbryta försöket och operera mig istället. Läkaren från IVF kliniken har inte ringt ännu så jag är i valet och kvalet. Cystan är 62 x 92 mm just nu.

Har ju inte så mkt besvär av den just nu ibland smärtor i buken men inte varje dag. MEN när jag läser den här tråden så vill jag verkligen inte ta bort den, men vad är bäst?!

Hjälp!  =(

Har du blivit nedreglerad och i så fall hur länge?
    Reproductively challenged
  • Mikki

Trex: knepigt! Mina cystor försvann när jag nedreglerat i några månader. Förstod inte riktigt men hade dina cystor växt även under nedregleringen?

• trex2013

Hej, är bara inne på 5:e veckan av nedreglering med sprayen. funderar om jag ska fråga kliniken om jag kan fortsätta nedregleras tills de öppnar i Augusti? då kanske cystan krymper lite?

Nej cystan har tydligen växt sen senaste ivf som jag fick avbryta i mitten av november.

Vet ju att svensk sjukvård inte har så stor koll inom endometrios området så jag är i valet och kvalet. :/

• Mikki

Har läst om folk som tömmer cystorna vaginalt med nål istället för op. Nåt att kolla upp?

• trex2013
    Mikki skrev 2014-05-27 15:03:10 följande:
    Har läst om folk som tömmer cystorna vaginalt med nål istället för op. Nåt att kolla upp?
    jo det ska jag kolla upp! tack :)
  • trex2013

Behöver lite besluts hjälp!

Och så ringde klinken..sköterskan pratade på och sa att allt ser bra ut - du är nedreglerad osv så i morgon tycker de jag kan starta med Menopur igen. MEN VÄNTA NU!

De nämner inte ETT ord om att endometrios cystan blivit större. Jag frågade vad de anser om cystan som blivit större, något som bör göras? Det visade sig att de inte sett någon notering om detta från UL undersökningen som faxades till dem i går ef. WHAT?! Så planerad start är i morgon svarade hon. Jag bad henne fråga läkaren om min nedreglering bör vara länge nu när cystan är större.

Jag är inne på 5:e veckan av synarelan. Vad jag förstår nu så är det vanligaste att man nedregleras minst 3-6 månader och detta sa jag till henne. Hon ringer upp på nytt och läkaren svarar att det nog gör nog ingen skillnad om jag har en kortare eller längre nedreglering men det är ju inte sämre att ha en längre nedreglering. Jag får nu välja själv, start menopur i morgon eller i slutet av juli.

Min fråga till er som vet, visst bör jag välja en längre nedreglering? Vad har jag att förlora? Känner av rätt mkt biverkningar av synarelan nu så min fråga är om det kan bli mkt mer? Jag kan leva med som det är nu men blir huvudvärken värre så kommer jag bli sängliggandes hela sommaren och det känns ju mindre kul.

Hur hade ni gjort?

• mian04
    trex2013 skrev 2014-05-27 15:14:39 följande:

Behöver lite besluts hjälp!

Och så ringde klinken..sköterskan pratade på och sa att allt ser bra ut - du är nedreglerad osv så i morgon tycker de jag kan starta med Menopur igen. MEN VÄNTA NU!

De nämner inte ETT ord om att endometrios cystan blivit större. Jag frågade vad de anser om cystan som blivit större, något som bör göras? Det visade sig att de inte sett någon notering om detta från UL undersökningen som faxades till dem i går ef. WHAT?! Så planerad start är i morgon svarade hon. Jag bad henne fråga läkaren om min nedreglering bör vara länge nu när cystan är större.

Jag är inne på 5:e veckan av synarelan. Vad jag förstår nu så är det vanligaste att man nedregleras minst 3-6 månader och detta sa jag till henne. Hon ringer upp på nytt och läkaren svarar att det nog gör nog ingen skillnad om jag har en kortare eller längre nedreglering men det är ju inte sämre att ha en längre nedreglering. Jag får nu välja själv, start menopur i morgon eller i slutet av juli.

Min fråga till er som vet, visst bör jag välja en längre nedreglering? Vad har jag att förlora? Känner av rätt mkt biverkningar av synarelan nu så min fråga är om det kan bli mkt mer? Jag kan leva med som det är nu men blir huvudvärken värre så kommer jag bli sängliggandes hela sommaren och det känns ju mindre kul.

Hur hade ni gjort?

Jag körde korta protokollet utan nedreglering först. Fick bara ut två ägg, men det blev en bebis av ett av dem. Jag gjorde IVF i Danmark, klinikerna har olika traditioner när det gäller långa och korta protokollet. Enligt en skola är det bra att vara nedreglerad länge när man har endometrios för att "svälta ut den". Å andra sidan, om man även har lågt amh (liten äggstocksreserv), som jag har tycker många läkare i alla fall utomlands att man inte ska utsätta redan svaga äggstockar för en tuff nedreglering. Inget svar på din fråga, det är jobbigt när det är så olika bud!!
  • Doris

Jag har läst denna tråd och blev orolig. Jag ser att den är gammal men försöker ändå. Jag har opererat bort en dermoid cysta från ena äggstocken för några år sen. Jag har alltså inte endometrios. Jag undrar om de negativa effekter operation av chokladcystor har är samma för dermoida cystor? Du mian04 verkar ha väldigt bra koll. Jag beklagar det som har hänt dig och gratulerar till graviditeten!

• mian04
    Doris skrev 2014-07-15 21:37:38 följande:

Jag har läst denna tråd och blev orolig. Jag ser att den är gammal men försöker ändå. Jag har opererat bort en dermoid cysta från ena äggstocken för några år sen. Jag har alltså inte endometrios. Jag undrar om de negativa effekter operation av chokladcystor har är samma för dermoida cystor? Du mian04 verkar ha väldigt bra koll. Jag beklagar det som har hänt dig och gratulerar till graviditeten!

Hej Doris. Det vet jag faktiskt inte. Jag tror att du måste fråga någon IVF-läkare om det. Lycka till!
Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet