• mian04

Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet

Hej alla!

Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.

Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt  i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.

I panik bokade jag direkt efter läkarbesök  tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.

Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.

• Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet
  • mian04

Mitt amh-värde är under 0,2 och enligt min läkare är det normalt för någon som är över 45 tyvärr trots att jag är 35. Men jag tänker ändå inte ge upp ännu.

• lillamillan
    mian04 skrev 2013-01-20 18:46:37 följande:
    Mitt amh-värde är under 0,2 och enligt min läkare är det normalt för någon som är över 45 tyvärr trots att jag är 35. Men jag tänker ändå inte ge upp ännu.
    Klart att du inte ska ge upp! Man måste prova alla alternativ innan det e dax att ge upp. Själv ska vi göra vårt 8e ivf försök nu sen e det dax för oss att ge upp. Men då kan man ialla fall känna att man gjort det man kan. 
  • tm78

En stund sedan någon skrev här ser jag, men jag chansar och hoppas att någon kan svara mig...

Jag ska ha en titthålsoperation för att undersöka om jag har endometrios. Är den operationen/undersökningen också "farlig" för äggstocksreserven? Eller gäller det bara om man måste operera bort chokladcystor?
    Jag har redan lågt AMH-värde och är ju såklart livrädd att det ska sjunka mer! Samtidigt så kan det ju vara så att det är just endometrios som gör att jag inte blir gravid... Jag vill ha undersökningen, men samtidigt inte Obestämd

Någon som kan hjälpa mig med lite synpunkter??

• mian04

Se till så att de inte tar bort någonting från äggstockarna, då tror jag inte att det är någon fara. Men hittar de en chokladcysta på någon av äggstockarna som de bestämmer sig för att ta bort  så kommer ditt amh-värde med stor sannolikhet att sjunka ytterligare. Be careful! 

• tm78

Tack för svar!

Väntetiden är över 6 månader här på en sån undersökning så jag har lång tid på mig att älta detta fram och tillbaka flera gånger... Och fram tills dess får jag bara be allt jag orkar till högre makter om att ett mirakel ska ske och vi plötsligt blir gravida naturligt, så att jag slipper hela operationen.
    Men blir det op. sk ska jag i alla fall vara supernoga med att precisera att jag vill bli gravid, så att de är så försiktiga de kan.

• Mikki

Kirurgen tog bara bort innehållet och inte skalet på mig. Ändå så sjönk det så drastiskt. Det var endast en liten cysta på ena äggstocken dessutom. Så minsta ingrepp verkar kunna påverka mycket ändå...

• Trinity78

Chokladcystor på äggstocken kan göra mycket skada om man inte tar bort dem. Dels kan de växa och förstöra äggstocken helt eller så kan den ligga och "förgifta" miljön för ägganlagen. Så det är nog pest eller kolera om man tar bort dem eller inte. Antingen tidigare klimakterium eller så infertilitet pga dålig miljö för äggen.

Kan man välja hormonbehandling istället för kirurgi så är det bättre, men det är inte alltid möjligt om cystorna är för stora.  

Reproductively challenged
  • Mikki

Att inte få ut några ägg överhuvud tagen kändes värre för mig. Hade hellre velat ha några halvdana :-/ Min cysta va så liten, men ändå skulle han in där och pilla.

Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet