Hur ska vi göra med språken? [Alla kan svara]
Vårt barn kunde två språk när vi träffades. (2 år 4 mån) Vi kunde det ena, engelskan som han också talade och hade hjälp i att vi kunde falla tillbaka och förklara med engelska i början. Vi valde att byta till enbart svenska efter ett par veckor. Det blev enklare och vår son plockade upp svenskan oerhört snabbt. Vi valde att bara fokusera på ett språk fastän han kunde engelska. Han har nu tappat engelskan. Vi kände att vi inte kan ge honom en korrekt engelska (modersmål) och hellre än att han ska få en sämre engelska genom oss får han lära på nytt senare. Hade vi bott i en större stad med möjlighet till engelsk förskola,/ hemspråksundervisning i förskolan. hade vi gärna tagit det men det är inte möjligt där vi bor.
Min upplevelse är att barn i den ålder er son är i är oerhört läraktiga språkligt. Jag bodde med andra svenska adoptivfamiljer i Kenya och inget av de lite äldre barnen hade svårt att lära sig även om de lärde och utvecklade språket olika fort. Vissa hade lätt för språk som vår son och andra tog det längre tid för men språkinlärningen var verkligen inget som jag upplevde som svårt för något barn.