• jamka

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Galenpannan skrev 2014-05-23 10:58:33 följande:

Jamka: Hur går det för dig?

Chasingdreams: Tråkiga besked, jag gjorde också VUL och då upptäckte barnmorskan en polyp på slemhinnan. Hon sa att de inte påverkar min fertilitet och att en operation hade påverkat mer. Kanske tänker de likadant för dig? 

Gweny: Jobbigt att bli stoppad när det var så nära. Tar det lång tid att hitta rätt dos av Levaxin?

Vi har bara infektionsproverna kvar att göra innan läkaren skickar remiss till Linnékliniken, känns skönt att det blir av till hösten. Vi funderar på att göra första IVF-en i Malmö för att det just då passar bäst rent logistiskt. IVF-start i höst innebär ju också att vi hinner med 3 försök till innan start! Det känns också bra!

Läkaren som jag träffade den 20 maj såg på VUL att embryo är 2,1 mm men att hjärtat slår inte. Han tyckte att det var för tidigt för skrapning utan jag måste vänta på kontroll hos en läkaren till som jag ska ha på onsdag.

Det känns så jobbigt att gå med en rund mage och veta att det är ett dött embryo där:(
    Hoppas att jag inte ska börja blöda och ha ont utan att jag får skrapning nästa vecka.
  • jamka

Grattis Gweny, visst att det är underbart att man kan bli gravid när man minst förväntar sig detta? Detta ger hopp till oss andra:) Se till att få ett VUL ca v. 7-8 och lycka till!

• jamka
    Gweny skrev 2014-06-23 12:48:39 följande:
    Ja, det är tufft att behöva ladda om och börja om på ruta 1 igen. Vem vet hur länge det dröjer med... Men när kroppen blivit sig själv igen, så får jag se vad min gynekolog säger och om jag får börja med pergotime, som varit tanken.

Hur går det för er andra?
    Jag ska på utredning i september pga. mina tre MA. Hoppas bli gravid igen till hösten, de senaste åren har jag det ganska lätt att bli gravid och hoppas att det fortsätter. Och att någon gång blir det ett syskon till min sexåring och inte bara MA efter MA.

Lycka till Gweny!
  • jamka

Jag har varit gravid fyra gånger, första gången resulterade i min sexåring och sedan kunde jag inte bli gravid på cirka 3 år och sedan 3 MA, det senaste för en måndag sedan. Nu är det slut på första mensen efter MA men jag ska avvakta någon månad innan jag börjar försöka på nytt.

• jamka

Jag mådde också mycket dåligt i alla år som jag har försökt att få syskon till min son utan någon resultat. Men nu när jag är 37 och känner mig inte längre lika pigg och redo gör graviditet som förut så har det släppt lite. Nu så är jag nästan rädd för att bli gravid med tanke på mina tre MA. Det känns som lättnad att inte sträva ständigt efter att bli gravid. Att räkna dagar, leta efter symptom, vara skengravid för att sedan få mens- vilken pärs det var!

Nu tänker jag bara ta det lugnt och hoppas att kanske någon gång lyckas det att få syskon till min son.

• jamka

Hur gamla är ni? Svårt att tro att det lyckas för mig, mitt hopp blir mindre och mindre. Ju närmare 40 desto mindre chans känns det som. Nu är jag 37 och min man 55. Och vår son 7 år. Inga syskon:( 

• jamka
    Liten till skrev 2014-09-07 21:58:27 följande:
    Jag är 29 och sambon 32. Jag känner otrolig press på att snart är jag 30 och har jag inte lyckats då så är det kört. Men egentligen vet jag att det inte är så, men man styr ju inte riktigt över hur man känner. Sonen är ju snart 6, så jag tycker det är dags nu!
    När folk frågar så säger jag att nej det är så skönt med ett barn, och nu när han är så stor så slipper man blöjor och allt krångel...
    Till de som hann få veta att vi var gravida och fick ma så säger jag att det var så jobbigt och det vill jg inte gå igenom igen. (Och det är ju nästan sant i allafall, för jävlar vad hemskt det var. Värst att ligga på sjukhus och inte träffa sonen)

Skönt i allafall att ha denna grupp att dela känslor och hopp med! Tack för att ni finns, även om jag önskar att ingen av oss behövde vara här. Godnatt
    Känn ingen press att du snart är 30! Jag fick min son när jag var 30 och sedan hann jag att bli gravid tre gånger till. Vet inte om mina MA beror på min ålder, på onsdag ska jag på utredning och då kanske får jag reda på anledningen till mina MA.
  • jamka
    Kingston skrev 2014-09-08 16:04:51 följande:
    Fru Karlsson: förstår att mycket negativa tankar snurrar i huvudet. Men har ni inte funderat på IVF? Kan inte det vara en möjlighet? Förutsatt att du vill fortsätta leva med din "gubbe"?

Själv har jag väl tänkt tanken att min sambo skulle få det lättare på "barnfronten" utan mig, men jag är övertygad om att det är mig han vill leva och skaffa barn med. Och jag känner likadant oavsett om vi får fler barn eller inte.

Idag har jag varit hos läkaren. Nu ska min karl äntligen få lämna spermaprov. Efter det (om hans prov ser bra ut) skall jag få pergotime utskrivet.
    Är det någon mer här inne som fått det utskrivet trots egen, regelbunden äl?

Hjälper inte detta blir det IVF nästa år :(
    Hej! Jag har inte fått utskrivet pergotime men jag fick det av en kompis och tog det trots att jag har regelbunden mens. Det slutade med att jag fick en cysta som sprack och fick ligga på sjukhuset pga. smärtor. Så det har inte hjälpt mig att bli gravid. Jag har försökt att bli gravid mellan 2008 och 2011 utan resultat och i november 2011 släppte det plötsligt och sedan dess har jag blivit med barn tre gånger:) Då när jag ville så gärna så blev det inget men sedan jag fyllde 34 år blir jag gravid då och då. Men det slutar med MA.
  • jamka

Idag vi jag reda på att provsvaren efter mina 3 MA visade att allt är ok och efter mensen får jag åka till sjukhuset för spolning för att kolla om allt är ok där inne. Om allt är som det ska vara så mina MA kunde vara p.g.a. att vi är så gamla (37 och 55) tyckte min läkare. Hm.

• jamka
    Gweny skrev 2014-09-11 12:39:33 följande:
    kingston>> Tack, hoppas verkligen på det!   smile1.gif   håller tummarna för eran hund snart mår bättre! 

jamka>> låter väldigt konstigt att det bara skulle bero på åldern med era mf?  Kanske är något strul med immunförsvaret, har man ju läst om andra ha ett för starkt som orsakar mf.

M och M>> uch tråkigt med mens. Men nu kanske ni kan släppa all väntan på äl och bim och slappna av bättre och förbereda er för en ny resa i ivf-världen. håller tummarna för er!!

Fru karlsson>>  men vilket konstigt svar att få angående hans simmare, är det bra eler dåligt liksom. Men läs på lite om att boosta upp simmarna, vissa män tar ju höga doser av zink och folsyra, som ska ha hjälp mångas att bli piggare/bättre, eller hur man ska säga. Kanske värt att prova?

Angående IVF, så har vi pratat om det och såklart nervöst om det blir det i slutändan. Vi har ju dock 3 försök, som vi får. Är väl sen en fördel med att ha PCO, procenten för att lyckas ökar lite jämfört med andra, vad jag läst!  Men hoppas såklart att pergotime ska räcka!

spännande att följa alla här inne nu, hoppas verkligen på att det ska bli allas våran tur nu!
    Tack för tips Gweny! Jag ska kolla med någon läkare detta med immunförsvaret, om det kan vara anledningen. De sa till mig att jag skulle ringa när jag får mens så att jag kan komma sedan på spolning på dag 7-11. Och åldern kan påverka kvaliteten på ägg och spermier, blir de dåliga så embryot som blir till slutar att utveckla sig och dör. Det låter mycket tråkigt, kanske drömmen om mitt andra barn förblir bara drömmen:(
  • jamka
    M och M skrev 2014-09-12 18:07:13 följande:
    Min plan var två barn med tre års mellanrum och så kanske en tredje typ fem år senare. Tji fick jag. Blir det fler så fick jag min sladdis först :-P
    Min plan var många barn, vi bor på landet så vi tänkte på 6! 
    Både jag och min make har syskon, jag en syster och min man 2 systrar, så vi har alltid trott att vi får våra sex döttrar. Men så kan det bli. Inga döttrar och en pojke. Vem skulle tro att det skulle bli så här? Min son är underbar men jag längtar fortfarande efter en dotter:(
  • jamka
    Liten till skrev 2014-09-13 08:56:04 följande:
    Hej och hå vad ni skriver! Får ju bläddra flera sidor för att läsa ikapp smile1.gif
    Tråkigt atg kärringen kom gweny, hoppas nästa gång går bättre.
    M och m, vilken bra arbetsgivare din sambo måste ha.

Men ni som kanske vet. När får man söka hjälp för andra barnet? Nu har vi försökt i ett år och en månad, med ett ma mitt i. Men jag antar att vi måste vänta ett tag till va?
    Vet ite ens om sambon är så villig att utreda nåt. Tips på nåt jag kan göra själv för att underlätta? Nån tablett? Ska sambon äta nån vitamin? Nu är det äl-dagar här. Så nu försöker vi för fullt, men jag börjar bli lite less på sex ibland. Fast bara runt ÄL, annars vill jag ju. Typiskt.
    Man får söka hjälp om man inte har blivit gravid under ett år, men om man är över 35 år så räcker det med 6 månader. Det bästa är att slappna av och inte tänka så mycket på det att man vill bli gravid. När jag testade allt möjligt så hjälpte det inte och först när jag struntade i det så blev jag gravid, inte en gång utan 3! Men dessa graviditeter slutade med MA. Om du är trött på att ha sex på beställning så gör det på beställning bara en gång i månaden, typ dag 11 eller 12. Resten som du vill. Det funkar:) Lycka till!
  • jamka
    Gweny skrev 2014-10-01 12:15:00 följande:
    Igår berättade sambon att dem fortsätter att fråga på jobbet om det inte är dags snart. Tydligen frågat hur gammal jag är och påpekat att vi borde skynda oss, för snart är jag ju 35!!! (Blir 33 i år) tack för den liksom.... vad okänsliga folk är! Tänker ju inte... smile4.gif
    Jag är 37 år och när jag var mellan 30 och 33 år lyckades jag inte att bli gravid en enda gång på dessa tre år men sedan jag fyllde 35 år har jag blivit gravid redan 3 gånger. Så för mig är det inte svårare  att bli gravid ju äldre jag blir men det blir svårt att behålla graviditeten tyvärr.

Kan inte din sambo berätta på jobbet att man inte får allt vad man önskar sig? Hos mig vet alla på jobbet varför vi bara har ett barn och jag slipper okänsliga frågor. Det finns så många par som har problem med att bli gravida.
  • jamka
    skruttismamma skrev 2014-10-05 00:15:31 följande:
    Vi hade samma problem med att få till en trea. Försökte i flera år. Utredningar visade ingenting direkt. För gamla? Så plötsligt var jag gravid och fick ett barn till vid 40.Sista guldägget?
    Tja, tre år senare kom nr fyra UTAN försök. Naturen är uppenbarligen nyckfull. Önskar även er lycka till, ge inte upp!
    Tack! Jag ska ha det i tankarna:)
  • jamka
    Liten till skrev 2014-10-26 06:17:30 följande:
    Jag ÄR gravid!!! smile1.gifsmile1.gifsmile1.gif
    Tog CB igår kväll som visade svagt men synligt, och nu på morgonen var det tydligare smile1.gifsmile1.gifsmile1.gif

Tack för allt stöd och pepp, hade nog inte orkat senaste månaderna utan er! Och kan jag så kan ni!

(Bisolvon is the shit! smile5.gif )
    Grattis! Vad underbart! En sommarbebis...
  • jamka
    Gweny skrev 2014-11-08 20:08:43 följande:
    Igår var sambon hos sin mamma och hon fråga massa om vi hade pratat om att skaffa barn osv... blev jättejobbigt. Han skyllde på att vi pratat om det men inte var bråttom. Vi ska ju resa osv. Suck. . Om hon ändå visste. smile4.gif
    Varför inte berätta om er situation för sambos mamma?? 
  • jamka
    Fru Karlsson skrev 2014-12-11 12:43:20 följande:
    Mensen är nog påväg vilken dag som helst,gravtester är negativa så andra kuren pergotime också misslyckat.Vet inte hur vi ska gå vidare nu och känner att jag inte vill ta pergo mer då de ändå inte hjälper:( Sa nu att vi slutar med planerat sex äl tester och allt och bara har sex när vi vill.Kommer inte bli några barn på det sättet men orkar inte med detta mer.Även om vårt sexliv är skillnad nu så brukar jag ha lite mer lust vid äl så får hoppas det räcker...kommer ta en paus härifrån också då jag alltid blir sist,även här.Men lycka till ni andra och God Jul:)
    För mig gick det inte heller väger med pergo men sedan när jag slutade med att bry mig så blev jag gravid 3 gånger, alla slutade med MA men att sluta stressa över att bli gravid var det enda som funkade. Jag har fortfarande bara ett barn men hoppet finns kvar att det blir flera. Lycka till!
  • jamka
    Fru Karlsson skrev 2014-12-13 14:08:01 följande:
    Tack:) Men är rädd man missar äl om jag lägger ner det helt...då blir det liksom inga barn.Vi har sex väldigt sällan nu eftersom man tappat lusten av det här.men jag brukar känna när äl är har lite mer lust då så får väll hoppas vi får vårat mirakel nån gång.
    Samma här, mer lust vid ägglossningen och ser till att ha sex åtminstone på dag 11 eller 12, dag 11 eller 12 har jag aldrig missat:) Det resulterade i tre graviditeter på två år när jag var över 34 år gammal:) men ingen gick tyvärr vägen. Men vid åldern 37 har jag hoppet kvar. Min bekant blev gravid när hon var 48.
  • jamka
    savannasmamma skrev 2015-03-25 09:29:35 följande:
    Lägger till mig här..
    Vi är inne på vårt 6 år med att försöka få syskon till vår dotter.
    Historik är att vi fick 3 tidiga missfall hennes första år. (6,5år)
    Sen har det inte hänt något på vanligt sätt.
    Vi är inne på 3:e ivf försöket nu och är på ruvardag 7 med 5- dagars blastocyst.
    Ivf 1 och Ivf 2 blev båda tidiga missfall:/
    Vi har en del i frysen med.
    Men håller tummarna till detta försök.

Vägen till syskon är berg och dalbana och jag har förlikat mig med tanken att det inte blir fler barn för min del.. Måste bara prova lite till:)
    Välkommen, jag håller tummarna för dig. Jag har också förlikat mig med tanken att det kanske inte blir fler barn men trots detta finns det ett litet hopp varje månad. Min son är 7,5 och jag har haft tre missfall (2011, och två 2014) mellan v. 9-12.
    Inga IVF, bara naturligt. Min ålder är 37 så det finns fortfarande chans, utredningar visar inga fel. Men jag bävar inför nästa graviditet pga. de tre missfall som jag fick uppleva. Mina cyklar är nu bara på 23 dagar, det är kanske det som gör att jag inte blir gravid nu.

• jamka

Jag väntar ständigt på ett under, dvs. att jag blir gravid och får det efterlängtade syskonet till min son.

Just nu till våren vill jag helst inte bli gravid eftersom jag "brukar'" få MA i v.9-12 och det vill jag inte uppleva när jag är utomlands i sommar.

Jag har nu gått och hoppats sedan 2008 och undrar hur många år till behåller jag mitt hopp. Än så länge försöker jag att hitta annat att tänka på: min son, jobbet, resor, bra romaner...Men när jag kollar på gamla kort på min son när han var så söt och liten så är min längtan efter en liten till otroligt stark.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?