• M  och  M

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Chasingdreams skrev 2014-10-09 08:33:07 följande:

Jag har fram och till i syskon-processen tänkt på adoption. I början kände jag nej. Vi har ju redan ett biologiskt barn och hur skulle det då kännas med ett barn som inte är biologiskt? Kan man älska det lika mycket? (kanske en konstig tanke). Efter hand har jag dock känt mig mer och mer positiv till adoption. Det är klart att man kan älska ett icke-biologiskt barn lika mycket. Barn är ju underbara oavsett vems gener det har. Min sambo och hans tvillingbror är adopterade. Deras adoptivföräldrar fick aldrig biologiska barn (det här var i början av 80-talet).

Kolla på adoptionscentrum. Tror de har en massa nyttig info. I stort har jag för mig att man måste gå med där om man vill adoptera och sen måste man genomgå en rad tester och utbildningar för att bli godkänd som adoptivförälder. Det kan nog ta väldigt olika lång tid beroende på vart man vill adoptera ifrån och om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder. Kostnaden har jag för mig ligger på över 200 000 enligt vad jag hört.

Ja det är ju det där med tiden och pengarna man känner. Vilka land kan man egentligen adoptera från när man redan har barn? Kan tänka mig ålder 0-3/4år. Sen att vänta så länge på ett barn också...

Känns som invecklat och svårt att adoptera?

Tänkte också tidigare om man skulle kunna älska dom lika mkt när man har ett biologiskt men absolut kan man det! Önskan efter ett barn är så stort
  • M  och  M
    Fru Karlsson skrev 2014-10-09 13:33:18 följande:

Vill tipsa om en otroligt fin låt av Sarah dawn finer "till dig"

Sök på youtube,beskriver i ord precis hur man känner i den här situationen,börjar gråta varje gång jag hör den

Jättejättefin, men otroligt jobbig att lyssna på tycker jag.
  • M  och  M
    Gweny skrev 2014-10-09 15:16:15 följande:

Ja den är väldigt fin. Även "I would die for that" dem 2 låtarna kan jag lyssna på och snyfta lite till ibland. 

Usch tycker inte om att snyfta och bli påmind. Undviker allt sånt så länge jag kan. :-P
  • M  och  M
    Zora skrev 2014-10-09 15:00:17 följande:

Bestämde mig för att ringa fertilitetskliniken här med mina frågor istället.

Dom svarade att vi inte får ngn hjälp förrän ett år har gått även fast jag är 36. Sen trodde hon inte att vi skulle kunna få någon hjälp ändå. Hormoner är inte aktuellt eftersom jag testar med äl test och får utslag, så äl har jag, spermietest var överflödigt eftersom sambon gjort mig gravid tidigare och ivf är inte aktuellt eftersom vi har barn tillsammans. Kejsarsnittet skulle heller inte kunna påverka något. Frågade om det fanns något annat vi kunde göra, men det sa hon att det gör det inte. Bara slappna av och ta det lugnt. Så vi får väl bara hoppas på att jag blir gravid snart ändå. 4 månader är ju egentligen ingen tid..

IVF kan ni göra men ni får bekosta det själv. Lycka till!
  • M  och  M

Det blev ju bara tvärnej på adoptionfrågan hos mannen. Fan. Tänk om detta inte funkar. Då måste jag acceptera faktum att mitt barn också ska bli ensambarn precis som jag. Jobbigt.

• M  och  M
    Chasingdreams skrev 2014-10-09 19:28:30 följande:

Det finns inte någon chans att han ändrar sig? Min sambo ville ju först inte alls göra ivf och sen ändrade han sig. Är ju också ensam barn och önskar at hela mitt hjärta att sonen inte kommer bli det.

Jag vet inte... Blev liksom ingen diskussion. Utan han bara sa att det kunde han inte tänka sig för det kostade mkt och handlade om flera år. Då skulle han hellre vara nöjd med "bara" ett biologiskt barn och göra hemnes liv bättre istället. Där var det liksom punkt. Kände inte att han var intresserad av hur jag tänkte och kände i frågan. Försökte få fram att jag tycker det är jobbigt att dottern ska vara ensambarn då jag också är det och alltid önskat syskon till mitt barn och kan man då ordna det så skulle jag vilja det. Blir alltid så gråtit när jag ska ta upp nåt som är känsligt för mig så låter som en löpande sjuåring typ och så blir jag irriterad och ännu mer ledsen när vi inte kan ha en vettig diskussion utan bara ska tala om sin egen sida.... :-\

Idag är jag livrädd. Livrädd att ivf som jag lagt så mkt tro till faktiskt inte ska funka. Är fan nåt fel på min kropp! Men vad?? Och vad gör jag om det då inte ens läkare ser nåt....
  • M  och  M
    Rikolin skrev 2014-10-09 21:08:49 följande:

Vi har också börjat fundera på adoption. Vårt dotter kom till efter 1:a IVFen men innan dess 4 års kamp. Nu har vi försökt i 1,5år och 6 st IVF:er (7 totalt).

Känner att orken och pengarna börjar ta slut och det är läge nu att ta beslut om adoption eller ej. Det är kostsamt och tar lång tid. Mina kusiner är adopterade & jag har aldrig tänkt på dem som annat än mina rätta kusiner, viket gör tankegången lättare, inte lätt.

Testa allt för att förbättra oddsen men det vill sig inte.

Akupunktur hos en med inriktning på infertilitet, hon har ett "schema" som hon går efter beroende på vart i cykeln man är.

Mitt problem är obefintlig ägglossning vilket tog ca 2 år att få reda på : (

Vi har 6 blastocyst i frysen. Vi kommer att använda dem sedan får vi se.

Hoppas så att vi alla snart ska få känna lyckan igen av ngt litet som växer i magen eller på annat sätt kommer till våra familjer! 

Välkommen hit. Lider med er!
  • M  och  M

Har lyssnat på båda låtarna nu, självplågari, tårarna bara sprutar. Fulgrinar så. Fan varför är jag här?!

• M  och  M
    MoM11 skrev 2014-10-09 21:43:33 följande:

Vad tråkigt M och M och Chasingdreams.

Jag är nu på spraydag 6 och har än så länge inga jobbiga biverkningar. Inväntar blödning och när den är över kan jag köra igång med sprutor.

Angående adoption blir det nog inte aktuellt för vår del, mannen är 43 och 42 är maxgräns. Vi gör detta ivf försöket nu, sedan vänder vi oss ev utomlands där de har lite mer individanpassade metoder.

Vad är det för metoder?
  • M  och  M

Ni som är ensambarn, förstår er partner er starka önskan att ge ert barn ett syskon? Vet inte hur jag ska få min man att förstå det. Han tänker nog inte längre än till att han vill ha fler barn och det vore roligt för dottern men jag tror inte han tänker längre att man kan aldrig bli moster/faster, aldrig ge ditt barn i sin tur kusiner, aldrig ha någon som finns där på semestern, lov, vardagar, aldrig någon att gnälla på föräldrarna med, aldrig någon som känner ett gemensamt ansvar för föräldrarna etc. Och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå det. Sen är det ju ingen garanti att syskonen skulle trivas ihop men möjligheten finns ju.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?