Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
Jag har fram och till i syskon-processen tänkt på adoption. I början kände jag nej. Vi har ju redan ett biologiskt barn och hur skulle det då kännas med ett barn som inte är biologiskt? Kan man älska det lika mycket? (kanske en konstig tanke). Efter hand har jag dock känt mig mer och mer positiv till adoption. Det är klart att man kan älska ett icke-biologiskt barn lika mycket. Barn är ju underbara oavsett vems gener det har. Min sambo och hans tvillingbror är adopterade. Deras adoptivföräldrar fick aldrig biologiska barn (det här var i början av 80-talet).
Kolla på adoptionscentrum. Tror de har en massa nyttig info. I stort har jag för mig att man måste gå med där om man vill adoptera och sen måste man genomgå en rad tester och utbildningar för att bli godkänd som adoptivförälder. Det kan nog ta väldigt olika lång tid beroende på vart man vill adoptera ifrån och om man kan tänka sig ett barn med funktionshinder. Kostnaden har jag för mig ligger på över 200 000 enligt vad jag hört.
Känns som invecklat och svårt att adoptera?
Tänkte också tidigare om man skulle kunna älska dom lika mkt när man har ett biologiskt men absolut kan man det! Önskan efter ett barn är så stort