• Ampin

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

M och M skrev 2013-05-07 12:49:10 följande:
    Jag har haft hjärtklappning och extraslag i typ en vecka nu till och från, som att hjärtat gör volter. Igår var det jättemkt, typ hela dagen hela tiden. Men idag är det lugnare igen. Jag har varit till VC och kollat och det var inget konstigt. Kan det ha med ägglossning att göra?
    Så jobbigt. Nu vet jag ju inte alls om det är det som du har men hjärtat kan ibland slå extraslag som kallas SVES och VES (supraventrikulära extraslag resp. ventrikulära extraslag) och sådana har mer eller mindre alla människor, bara i väldigt varierande omfattning. Det är normalt. Vet att det hos vissa kan det påverkas (bli fler) av ex. koffein och stress. Om man tar ett EKG så syns dessa dock, tog dem EKG på VC under tiden du kände av extraslag? Hoppas det ger med sig snart!
  • Ampin
    Fröken Frågvis skrev 2013-05-09 12:32:48 följande:
    Inatt drömde jag att jag plussade. Drömde samma sak igår natt, och i förrgår natt drömde jag att jag var gravid och gjorde ul. Det var en lite pojke och jag fick även möjligheten att ta ut honom och gosa lite, innan han stoppades in igen för att växa färdigt
    Tidigare i veckan drömde jag att mina tänder gick sönder och ramlade ut, vilket jag nu har läst är en vanlig dröm när man är gravid (fast egentligen först när man själv vet om att man är gravid). Antar att det bara är önskedrömmar för att jag längtar så innerligt, men hjärtat hoppas ändå att kroppen undermedvetet vill ge mig goda nyheter... ÄL+8 idag så det är bara att vänta snällt ett par dagar till... 

Har kommit på att denna cykeln började på samma datum som jag hade äl när min dotter blev till (mina föräldrars bröllopsdag dessutom). Ägglossningen var på samma datum som jag plussade med dottern, och BIM är på min mammas födelsedag (samma datum som jag började kräkas när jag var gravid med dottern).  Eftersom jag alltid letar efter "tecken" på saker så hoppas jag lite extra den här månaden
    Åh, det hade ju varit fantastiskt om det var så! Hoppas verkligen!! Men samtidigt vet jag hur förrädiskt det kan vara när man ser tecken och hoppas så mycket så man nästan spricker... Jag hade en sådan månad i höstas - jag fick reda på att båda mina systrar plussat på en och samma dag - jag hade själv BIM bara ett par dagar senare och det var dessutom samma dag som jag själv plussat med sonen några år tidigare. Jag kände att det var för många saker som inträffade på samma dag - det kunde liksom inte bara vara slumpen! Det var enda gången under hela syskonverkstan som jag faktiskt nästan trott att jag nog var gravid trots allt, jag kände att det hade ju bara varit så fantastiskt om alla systrar plussat på samma dag... Jag gick hem och testade och tyvärr så var det ju negativt, var faktiskt helt knäckt. Hoppas verkligen att dina önskedrömmar är verkliga!!!
  • Ampin
    moderlig skrev 2013-05-15 08:59:52 följande:
    Hoppas få hänga med i denna trpd..? Vi har försökt över 2 år med syskon och nyss fått missfall..tungt! Har varit på utredning men de säger bara att han haft pungbråck och det är därför de går dåligt. Ingen behandling eller ytterligare koll på mig. Tycker de är mysko att man inte får ek hjälp med ivf om man redan har ett barn.Ska försöka läsa denna tråd ikväll. Ville bara "bli hörd/få ur mig" nu. Ha d!
    Välkommen Så konstigt att de säger att det beror på pungbråcket. Har de inte kollat spermieprov alls? Pungbråck är visserligen vanligare hos män med infertilitetsproblem, där ca 30% har pungbråck om man kollar efter, men det är inte visat att infertilitetsproblemet i dessa fall beror på pungbråcket, vad jag vet. På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet.

Fröken Frågvis - Så tråkigt! Skönt att ha tagit besutet med IVF i alla fall. Jag känner mig själv mycket mer avslappnad och lugnare sen vi bestämde oss för IVF... Känns liksom som att jag inte behöver hoppas något mer nu, nu skiter jag i dessa cyklerna fram tills augusti och IVF, sen jäklar!

• Ampin

Minimalou - Hoppas på tredje gången gillt det här gången med då! Sägs ju från vissa håll att spolningen kan öka chanserna lite i nästkommande cykel, eftersom undersökningen gör att livmoderhalskanalen öppnas upp och livmoderslemhinnan retas lite... Man kan ju alltid hoppas!

• Ampin
    moderlig skrev 2013-05-16 17:44:37 följande:
    Tack! Och tack så mycket för svar!! Jo de har kolat den och konstaterat få och att det väldigt svårt för oss typ:/ Intressant det du skrev om bråck!!! Hängde inte riktigt med i slutsatsen dock "På sjukhuset där jag är så har man gjort en studie och opererat män med pungbråck och dålig spermiekvalitet, men kvaliteten blev inte bättre för det. De flesta män som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet". de kan väl haft dålig kvalla innan op pga pungbråcket? Eller hade de inte det? Vet du var jsg kan få tag i studien? Mycket intressant!!
    Jo, så som jag fått det förklarat så blev inte spermiekvaliteten förbättrad efter bråckoperation, hos män med dålig spermiekvalitet + pungbråck. Även om bråcket opererades bort hände alltså inget med spermiekvaliteten.

Vad gäller den sista meningen så menade jag mest att hos subfertila män är det procentuellt fler som har pungbråck (upp mot 30%) jämfört med män med normal spermiekvalitet, där endast ca 5% eller något i den stilen har pungbråck. Det är alltså ett ganska så vanligt tillstånd, så de flesta som har pungbråck har alltså inte nedsatt spermiekvalitet. Hoppas det blev lite klarare nu

Gjorde en snabb sökning på PubMed och hittade inte studien som jag fått berättat om, hittade däremot ett litet summary med en hel del referenser om du vill gräva ner dig, hehe!
  • Ampin
    moderlig skrev 2013-05-18 22:08:14 följande:
    Jaså precis där? Ja man ha ju hört de kan jazza omkring bara! Nä hon tyckte inte de va nån ide och de går inte vidare med honom till androlog tex då vi har 1 barn redan.. och hon sa att det inte finns ngn behandling att få i hans fall..! Tydligen har han 18 % sperms som är rörliga. Resten ä väl lat som karlsloken själv skojar! Men tycker det är konstigt..man läser ju om folk som får massa medicin/behandling. Men de hå visst inte o påverka rörlighet då. Vad ska dålig rörlighet kunnabero på då tro?!? Vi anv bisolvon båda två nu då det blev + efter 2 1/2 år.men de blev ju mf så va väl inget o rekommendera.. Väntar på ickemens o hoppas i vanlig ordning som en dåre även denna månad efter mf. tror iaf att äl kommit igång.
    Min man fick tid till andrologisk utredning trots att vi har ett gemensamt barn sen innan. Det kan ju ha tillstött något sen senaste barnet, så din gynekologs resonemang håller väl inte helt. Men självklart beror det på hur spermieproven såg ut, i vårt fall var det kraftigt sänkt både i antal och i morfologi. Så pass så det känns rätt otroligt att det var så dåligt när vi blev gravida förra gången. Men man ska ha i bakhuvudet att spermieantal kan variera oerhört mycket från månad till månad, även där har jag sett en studie där de lät en student lämna spermieprov var 14:e dag under ett år eller nåt i den stilen, hans prover var allt från 200 milj/ml till en bra bit under 20 milj/ml (som ju är under gränsen vad som klassas som normalt). Om inte får man ha det som förtröstan ibland när man bara tänker på den där "dåliga" siffran man har fått, det kanske inte är helt representativt och några månader efter kanske provet hade sett mycket bättre ut Försöker jag tänka ibland i alla fall...!
  • Ampin
    moderlig skrev 2013-05-18 23:11:20 följande:
    Bra att ni fick gå vidare förresten !! Klok läkare. Gav det något då? Vi har (läs han;) lämnat prov 2 ggr utan större skillnad.
    Tyvärr är det rätt lång väntetid så han har inte varit där än. Kommer antagligen inte hinnas med innan vi börjar IVF försök om jag känner den delen av sjukvården rätt Min man lämnade också två prov men oftast är det ju med bara några veckors mellanrum, mitt hopp ligger i att det kanske är mycket bättre några månader senare
  • Ampin

M och M - känner igen mig i det där med att ha gett upp nästan, tyckte nästan att det var värst efter ett halvår av försök, då hade man hoppet uppe varje gång och blev totalt nedslagen varje gång mensen kom. Hemskt att säga men det är väl så att man vant sig vid att det aldrig händer...

Det här med att ni har skickat in papper, är det till vanliga landstinget? Ibland kan det gå snabbare att ta via privat, landstingsansluten gynekolog. Kanske värt att ringa runt och kolla? Kostar ju lika mycket. Vi gjorde det och fick en återbudstid inom två veckor (bad receptionisten att skriva upp mig på en "återbudslista" och att jag kunde komma med kort varsel, och det tjänade vi några månader av väntan på)

Det låter ju jättebra att ni äter lchf och mår bättre av det, hade gett mycket för att ha en sån diciplin Det där med övervikt och spermiekvalitet kanske någon annan här vet mer om, det jag hört mest om är att det är starka kopplingar mellan rökning, alkohol och spermiekvalitet.

• Ampin
    M och M skrev 2013-05-19 11:30:21 följande:
    Ja det är till landstinget vi skickat in...vet inte om det finns någon privat landstingsansluten gynekolog här. Hur hittar man det?
    Googla din stad+gynekolog. Eller hör med vänner i din stad kanske? På så sätt är det ju lite lättare att höra om gynekologen i fråga är bra också
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?