Vi gravida från RMC Malmö
Har precis varit på gravidyoga, kändes riktigt bra. I morgon ska jag till barnmorskan. Det var ju ett tag sedan man var där, så det känns lite nervöst och spännande. Man vill ju att allt ska vara bra.
Har precis varit på gravidyoga, kändes riktigt bra. I morgon ska jag till barnmorskan. Det var ju ett tag sedan man var där, så det känns lite nervöst och spännande. Man vill ju att allt ska vara bra.
Har varit hos barnmorskan idag. Fick höra barnets hjärta slå, häftig. Känns så skönt att allt var som det skulle både med barnet och med mig. Det är först nu som jag verkligen börjar förstå att jag faktiskt ska bli mamma. För ett år sedan höll vi på med vår första IVF. Tänk om man vetat då att man ett år senare faktiskt skulle vara gravid. Ja, det har varit mycket känslor det senaste året. Nu får man bara hoppas att allt går bra den sista tiden.
Tänkte jag skulle läsa lite böcker inför förlossning och första tiden som förälder. Har blivit tipsad om boken Att föda av Gudrun Abascal. Är det någon av er som har andra böcker som ni kan rekommendera?
cornelia95: Jag går på babygruppens gravidyoga. Vi är i Mama Mias lokaler i Malmö (vid konserthuset). Nej, jag tycker inte att det är så jobbigt. Alla övningar är anpassade efter gravida, så det är mest skönt att röra på sig. Vi pratar även en del om förlossningen och tränar på olika sätt att hantera smärta. Känns bra att vara lite förberedd inför förlossningen.
Maybe: I vår grupp är det ganska varierat hur långt man kommit i graviditeten. Allt från vecka 16 till vecka 32 (tror jag). Där jag går säger man att det går bra att börja redan i vecka 10. Det bästa är väl att inte börja för sent, då hinner man träna upp sig mer inför förlossningen. Sen blir man ju osmidigare mot slutet.
Tant Groda: Ja, visst går tiden snabbt. Det är nästan lite svårt att hänga med ibland. Är du orolig för febern så ring och fråga din barnmorska. Det hade jag gjort. Om inte annat så får du förhoppningsvis ett lugnande besked.
Grattis Malphie! Vad skönt att allt såg bra ut med er lilla tjej. De flyttade Bf för mig också, fast bara med två dagar. Tycker ni alla har så fina "arbetsnamn" på era små. Själv har jag inte kommit på något bra. Blir mest bebisen. Fick förresten ett boktips i måndags; Föda utan rädsla av Susanne Heli. Har ingen aning om den är bra, men det kan ju vara värt ett försök.
Tant Groda: Det låter som om ni behöver ta hand om er hela familjen. Försök att tänka på dig själv och barnet först. Men det är svårt att inte få dåligt samvete på jobbet. Jag har ett tungt jobb, men världens snällaste kollega som lyfter och bär åt mig också. Fast jag kan inte hjälpa att jag får dåligt samvete och känner mig dum när han får jobba dubbelt. Sen är nog alla föräldrar nervösa under en graviditet fast för oss som kämpat så kanske det känns lite extra. För det får ju verkligen inte hända något med barnet för det är ju inte helt självklart att man kommer bli gravid igen.
Grattis stegen!
Alltid lika spännande att ringa till försäkringskassan. Igår var min plats i kön nr. 426, idag "bara" 391. Nu är de rätt många som svarar, men ändå... Fin bild stegen! Var gjorde ni ul?
Jag har inte haft så mycket kontakt med fk, förutom telefonköer. Skickade in min ansökan om gravidpeng i går så vi får se om den går igenom. Har inte jättestora förhoppningar, har hört att de är rätt hårda. Annars har jag sparat en hel del semester som jag kan plocka ut istället. Mitt järnvärde var dåligt redan vid inskrivningen hos bm, så järntabletter har jag ätit ett bra tag nu. Järnvärdet har väl inte direkt ökat men ligger i alla fall på en jämn nivå. Hade 115 förra gången jag var där. Bm sa att de rekommenderade järntabletter om man låg under 118. Fast min mage gillar inte järntabletter, så helst hade jag velat slippa dem...