Anonym (Anonymisen) skrev 2012-11-25 02:47:16 följande:
Hej, det låter vettigt och kanske behöver man inte "bestämma" sin läggning. Men tanken av att kanske bli kär i en tjej (det har jag aldrig upplevt) skrämmer mig lite - vad ska man säga till föräldrarna, hur ska man få denna tjej att bli intresserad av en ( för de flesta är väl ändå hetro?) alla sådana saker blir jag orolig för. Jag vill liksom inte att det "ska hända" mig.
Jag tycker man ska göra det som känns bekvämast för en men jag själv finner ett helt nytt inre LUGN nu när jag tänker "ähh, skitsamma, blir jag kär i en kvinna så blir jag, det gör mig inte sämre som person eller förändrar den jag är".
Om det skulle hända att du blir kär i en tjej - så är det ju inte olikt att bli kär i en kille, det enda som är annorlunda är ju att du möjligtvis inte kommer veta om personen är hetero, bi eller homosexuell! Man får väl känna av läget litegrann och testa sig fram ... Värsta som kan hända är ju att man får nobben!
Kan säkert hända att man blir kär i någon av samma kön som är hetero, men jag har själv inte vart där så jag vet inte hur det skulle kännas. Kanske inte skulle kännas värre än att få nobben av en annan anledning, eller vara olyckligt kär i någon... jag vet inte faktiskt
Jag HOPPAS verkligen de flesta föräldrar är mottagliga för att deras barn kanske inte är just hetero... Men jag vet att vissa beter sig jobbigt ang. sådan. Jag tycker dock ej att det är vettigt att ta ut olyckan i förskott över något sådant i nuläget ...
Du vet ju liksom inte helt vad du gillar, eller OM du skulle kunna bli kär i en tjej. Det är nog bättre att ta det som det kommer angående föräldrarna när du väl HAR en kvinnlig partner (om du blir ihop med en tjej, dvs.) än att oroa dig över det i förväg, det ger bara ångest.
Kan det kanske hjälpa dig att fråga hur dina föräldrar ställer sig till homosexualitet ?
Jag själv har ställt frågan till mina, eftersom jag har släktingar som är gay/bi ... Jag vet att mina föräldrar är något konservativa gällande homosexualitet/bisexualitet - men att de skulle älska mig lika mycket om jag var ex. homosexuell.
Kan kanske kännas skönt att veta var föräldrarna står ang. sådant -
om det nu är av betydelse för en själv.