• luloli

Få ev igångsättning

Låter som du hade en tuff förlossning TS men jag har haft två spontana förlossningar och en igångsättning och det sistnämnda var det värsta jag varit med om.

Jag sattes igång en tisdagsmorgon kl 9 och sonen föddes torsdag eftermiddag kl 15.30, vet inte hur många timmar det blir sammanlagt men det var hemskt.

Gick och hade ont och var fullständigt uttråkad för man får inte åka hem, inte lämna sjukhusområdet efter en igångsättning!

Så där gick vi, fram och tillbaka i de förbaskade korridorerna.

Sen när det väl var dags var inte krystvärkarna tillräckligt starka (pga att de inte var naturliga utan igångsatta) hela värkarbetet var något för svagt så sonen fastnade på väg ut, blev stående med huvudet i öppningen - INTE trevligt

Han andades inte när han kom ut, var så omtöcknad av förlossningen. Jag fick aldrig upp honom på bröstet för de fick springa in på neonatal för att få igång honom.

Nu var han stor, vägde drygt 4.5 kg (det var också därför det blev igångsättning)

Det påverkade säkert det hela.

Men jag var bara i v38 och egentligen var kroppen ju inte mogen för en förlossning redan och jag är tvärsäker på att om jag hade fått en spontan förlossning hade den inte varit så utdragen eller slutat på det sätt den gjorde, trots att han var stor.

Så att få en igångsättning kommer troligtvis inte göra nästa förlossning enklare och kortare, tyvärr.

Får den starta naturligt är det betydligt större chans att den blir enklare än förra gången eftersom din kropp redan gjort detta en gång nu.

Oftast är första förlossningen den som tar längst tid.

Svar på tråden Få ev igångsättning