• Aapple

Få ev igångsättning

Är gravid igen, gjorde en abort i maj då litt barn var 10 mån orkade inte oh ville verkligen inte föda, barnet kom till via Ivf! Är nu gravid igen och nu är ju barnet några månader större så ev behålla, men angående förlossningen vill jag bli igångsatt innan bf. Fick över mer än 2 v och fyra dagar. Fick till slut hinnsveppning och barn föddes 14 h senare, för det första var bb överfullt då jag skulle föda fanns inget rum eller etc, nr 2 fick gå med värkar 4 dagar utan att något gjordes eller liknade, fanns ingen lustgas att få fullt ju som sagt, samt Eda var full med maskinen så fick vänta långe nästan 3 timmar innan hon fick jag detta men tror de var för sent, ville typ hoppa ut ur fönster, detta var fördärvligt . Tappade medvetande flera gånger av smärtan, bm var underbar, men sen nästa till bb överfullt så min sambo fick åka hem mitt i natten ca 30 min efter jag fött barnet. Jag tänker inte gå över tiden mera kommer kräva igångsättning eller snitt! Annars blir det abort!!

• Svar på tråden Få ev igångsättning
  • TrueMeaning

Snälla säg att detta är skämt?!

Göra abort för att man inte får som man vill?
    Och du gjorde abort i maj, blev barnet till via IVF eller missuppfattade jag det?
    Smart att göra IVF och sen komma på att man inte vill ha barn!

• Aapple

Nej andra gången blev vi spontant gravida, likaså nu även fast en ÖL sagt set är omöjligt! Ja löjligt tyck det men varför ska man behöva må dåligt hela jävl grav för att dem inte kan planera, ska man vänta ute i korridor i 2 h på personal? Mannen utsläng Nästan direkt etc!! Samt inga bedövning att tillgodo se!!

• Aapple

För andra gången så blev det barnet inte till via Ivf!!!! Så inget någon betalat för! Ja aborterad skulle du nog du själv blivit! Vad kan bli mer helvete att det finns inga rim bedövning eller att bli utstressad från rum etc?? Då planerar jag hellre och vet att allt finns! Led i 4 dagar med kraftiga värkar så vet nog!!

• Azi

Det låter som att du behöver bearbeta din förra förlossning. Om du går vidare med den här graviditeten så mvc hjälpa dig att få kontakt med en kurator för att göra det. Dessutom kan du få prata med en aurora-bm för att planera nästa förlossning.
    Det går att få igångsättning pga humana skäl. Särskilt om du är villig att vänta till runt bf. En aurora-bm kan hjälpa dig med sånt.

~*rabiat*~
  • Aapple

Ja planerade endast ett och hade varit nöjd med det men man får ta ansvar med! Jag ska prata med min bm om hon inte vill hjälpa eller min vård byter jag landsting! Tack!!

• luloli

Låter som du hade en tuff förlossning TS men jag har haft två spontana förlossningar och en igångsättning och det sistnämnda var det värsta jag varit med om.

Jag sattes igång en tisdagsmorgon kl 9 och sonen föddes torsdag eftermiddag kl 15.30, vet inte hur många timmar det blir sammanlagt men det var hemskt.

Gick och hade ont och var fullständigt uttråkad för man får inte åka hem, inte lämna sjukhusområdet efter en igångsättning!

Så där gick vi, fram och tillbaka i de förbaskade korridorerna.

Sen när det väl var dags var inte krystvärkarna tillräckligt starka (pga att de inte var naturliga utan igångsatta) hela värkarbetet var något för svagt så sonen fastnade på väg ut, blev stående med huvudet i öppningen - INTE trevligt

Han andades inte när han kom ut, var så omtöcknad av förlossningen. Jag fick aldrig upp honom på bröstet för de fick springa in på neonatal för att få igång honom.

Nu var han stor, vägde drygt 4.5 kg (det var också därför det blev igångsättning)

Det påverkade säkert det hela.

Men jag var bara i v38 och egentligen var kroppen ju inte mogen för en förlossning redan och jag är tvärsäker på att om jag hade fått en spontan förlossning hade den inte varit så utdragen eller slutat på det sätt den gjorde, trots att han var stor.

Så att få en igångsättning kommer troligtvis inte göra nästa förlossning enklare och kortare, tyvärr.

Får den starta naturligt är det betydligt större chans att den blir enklare än förra gången eftersom din kropp redan gjort detta en gång nu.

Oftast är första förlossningen den som tar längst tid.

• sanlun

Istället för att kräva igångsättning eller snitt (vilket inte alltid är möjligt) kan du kanske planera att föda på annan ort? Har ni släkt du kan bo hos någon/några veckor kring beräknat datum?

• Aapple

Nej all släkt på samma ställe då jag har ett syskon med. Jag vill absolut inte gå över fick nästan vänta 3 veckor olidlig!! Trots Ivf!

• ingridlinnéa

Jag har haft 2 spontan förlossningar, 1a gick jag över 4 dagar...var långdraget som första barnet ofta är. 2a gick jag över 19 dagar, förlossningstiden halverades och förutom detsista när han fastnade och det blev en massa drama så gick det bra. På grund av att jag blev rädd att det skulle gå fel med min 3a oxå aå fick vi efter starka påtryckningar en igångsättning bf+4 hirs smidigt som helst. Vi åkte in, de tog hinnorna efter en ballongkateter och när det väl satte igång ordentligt gick det snabt och bra..

• Hannapannagalenpanna

Har bara haft igångsatta. Så vet inget annat. Men att "hota" läkare med att du gör abort om du inte blir igångsatt tror jag knappast funkar. De skiter nog i om du behåller ditt barn eller inte. Försök bearbeta din förlossning istället. BB är ofta fullt, ofta finns inte tillräckligt med BM mm mm , så ser tyvärr verkligheten ut i Sverige idag. Men tänk istället på att din kropp är gjord för att föda. Lyssna på den. FInns många metoder att tillgå.

Svar på tråden Få ev igångsättning