Vet du, jag blev alldeles varm när jag läste om er syskonansökan! Stort lycka till!
Ja, man klandrar sig själv och undrar vad man gör för "fel" när man inte känner som man "borde". Men jag undrar om alla som känner direkt kärlek till barnet verkligen menar det eller om de säger så för att de är rädda för vad som annars sägs om dem? Jag vet inte. Många känner säkert kärlek på en gång men jag undrar ändå. När man själv varit den som inte gjorde det...eller nu kanske det blev grötigt.
Jag ska äntligen få samtalsterapi av en expert inom adoption och reda ut mina känslor, även om jag känner att jag gjort mycket jobb själv och mha min man och familj/vänner. Kan nu säga till barnen att jag älskar dem. För nu vågar jag känna lite mer och då och då känner jag att de verkligen är mina. Tjejen satt sig i mitt knä igår helt sonika och sa bestämt: "Du är min mamma!!!". Då smälte jag
Du har rätt, man kan känna sig hur förberedd som helst inför adoptionen men verkligheten kan vara en helt annan. Jag var så nojig innan då vi hört så mkt negativt angående anknytningen ex, att det kan ta över ett år eller mer innan barnet accepterar sina nya föräldrar och allt som kan hända tills anknytningen finns där. Men INGENSTANS togs det upp om föräldrarnas anknytning till barnet, att det också kan ta himlans lång tid...Våra barn accepterade oss inom ett par veckor, och jag hade jättesvårt att ta åt mig när de sa mamma till mig. Vem är det???Inte är det då jag....
Men som sagt, det blir bättre.
Hur gick det med anknytningen mellan ditt barn och er?