• brokig

Hur ofta läser du för ditt barn?

Nya läsvaneundersökningar visar att så få som 1/3 läser godnattsaga för sitt barn och att barns läsande minskar.

Hur ofta läser du för ditt barn som är yngre än " läsa själv-åldern"?

Ni som inte läser godnattsaga, läser ni inte alls utan är läsningen kanske förlagd till annan tidpunkt på dagen? Eller gör ni något annat i stället?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta läser du för ditt barn?
  • pickaboo

Vi (jag, inte min man) läser varje dag - älskar att läsa finurliga, roliga, sorgliga, kluriga böcker för mina (2och 3 år snart).

Vi pratar ofta om vad som står i dem och det blir en mysig stund!

• lovie

Vi läser 3-4 böcker, både på svenska och engelska, varje dag. Dottern älskar böcker och preläser mycket.

• AnnaKaffekanna

Vi läser minst en godnattsaga varje kväll. Med något enstaka undantag då det blir historieberättande(utan bok). Hennes pappa är bra på att improvisera ihop spännande berättelser

• AnnaKaffekanna

Kanske ska tillägga att min dotter är 4,5 och min son är 4 månader.. Mest intresserad är ju dottern. Sonen har kanske inte riktigt samma tålamod att lyssna hehe  

• myran82

Barnen är 2,5 år & 4 månader. Läser en till flera gånger om dagen.

Alltid godnattsaga och ofta kommer sonen springandes med en bok & vill läsa på andra tider också.
    Bebisen får också läst för sig eftersom han alltid är med =)

Har ca 150 st barnböcker så det finns att välja på =)

• Bonanza

Med tre barn hinns det inte med så mycket som jag skulle vilja. Med första barnet läste vi kanske 5-10 böcker om dagen, nu blir det en om dagen och inte ens det alla dagar. Målet är dock minst en om dagen.

• Kråkes mamma

Jag vill gärna läsa för min son (16 månader gammal) och har skaffat en del böcker men det fungerar inte rent praktiskt. Om jag sitter bredvid hans säng och läser på kvällen så far han runt som en vilde och vägrar lägga sig ner. Om han får sitta i mitt knä så ska han hålla själv i boken och sliter sönder den samtidigt som han skrattar och är jättenöjd.

Jag tar gärna emot tips på hur jag kan fixa läsningen för honom eller om ni tror att det är en bra ide att skaffa ljudböcker till honom. Tror att det är att han ser boken som gör att flyger runt i sängen vid nattningen.

• Mme

Jag röstade inte för jag läser inte varje dag (alternativ 2), men oftare än en gång i veckan (alternativ 3).

• Guiden12
    brokig skrev 2012-11-20 19:32:36 följande:
    Nya läsvaneundersökningar visar att så få som 1/3 läser godnattsaga för sitt barn och att barns läsande minskar.

Hur ofta läser du för ditt barn som är yngre än " läsa själv-åldern"?

Ni som inte läser godnattsaga, läser ni inte alls utan är läsningen kanske förlagd till annan tidpunkt på dagen? Eller gör ni något annat i stället?
    läser för sonen på ett år , eller läser o läser jag försöker läsa men han sliter åt sig boken o vill "läsa" själv, längtar tills han blir lite större och kanske uppskattar läsandet mer. 
  • Badfantasten
    TACK.... för denna tråd. Jag gick direkt hem igår kväll och bäddade ner mig i soffan med min dotter och vi både läste tillsammans....
    Jag har verkligen haft dåligt samvete över att jag inte läser tillräckligt ofta eller låter henne öva på läsningen. Så mysigt vi hade det!Hjärta TACK
Svar på tråden Hur ofta läser du för ditt barn?