Inlägg från: Mrs Onedin |Visa alla inlägg
  • Mrs Onedin

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

astro skrev 2012-11-21 13:02:27 följande:
    Rasism är inte bara hat riktat mot specifika grupper. Rasism är också alla typer av nedvärderingar baserade på etnisk grupptillhörighet.

Det är svårare att komma åt än hatet.

Precis som öppet kvinnohat får folk att reagera men de flesta bryr sig inte om en sådan sak som att om jag och maken beställer en öl och en vatten så får jag aldrig ölen serverad till mig. 

Fast är det "nedvärderande" då, menar du..? Kyparen kanske tänker att kvinnor är fina damer som bär upp samhällets moral, medan män är hopplösa suputer... Själv skulle jag nog bli mer kränkt, om det var jag som fick spriten och mitt sällskap juicen... helt oavsett kön.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-21 13:18:28 följande:
    Samma här. Känner massor av greker, spanjorer, sydamerikaner... det är många som INTE är glada över hur de nya invandrarna suger ut det här landet. Men det är ju i mångt och mycket Reinfeldts fel. Man KAN bara inte säga "Varsågod, nya medborgare! Här har du upp till 18 års retroaktivt barnbidrag och glöm inte bort ditt månatliga socbidrag och bostadsbidrag och ditten och datten!"

Och så säger man att det är dessa människor som ska betala in skatten som ska betala våra pensioner. Vilket är totalt skrattretande, med tanke på att bara i förra veckan var det en artikel i DN om att SFI-lärarna har ett OMÖJLIGT arbete med att lära analfabeter från Somalia någonting ALLS eftersom de inte ens förstår sig på symboler.

Jag blir så arg på sånt. Vår regering har f*ckat oss rejält.

Håller med om allting här. (Fast det där med somalierna var ännu värre än jag trodde. Måste leta upp artikeln.)
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Daddy Cool skrev 2012-11-21 13:20:36 följande:
    Vi kan väl titta på vad din kompis bonaqua skriver:

Ett OK uttalande enligt dig?

Ja, faktiskt. Eftersom det stämmer. Jag tror dock inte att det är genetiskt, för vi har inte VARIT mesar - det visar vår historia, med många framgångsrika fältslag. Utan det handlar om den mycket hårda PK-uppfostran vi utsatts för i både skolor och genom media sedan 1970 ungefär.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-21 09:31:37 följande:
    Det är din subjektiva åsikt att det är ett övergrepp.

Hoppar vidare då jag inte ser annat än "ord mot ord".
    Vilka länder då? Många länder i Asien har enorma problem med barnäktenskap.  Man gifter bort sina barn så tidigt som 6-7 år.
    Du sa att det inte förekom bland kristna, nu säger du att ok, det gör det, men bara bland de som är svarthåriga, mörkhyade.
    Hmm.

Alltså du generaliserar så grovt att jag inte ser hur en fortsatt diskussion med dig kan bli givande.
    Många somaliska kvinnor VILL arbeta. Jag arbetar själv med dessa kvinnor, de som önskar och vill ha mer. En del vill inte ens gifta sig, de läser på universitetet och vill bli läkare, lärare och ta sig framåt i livet, inte sitta med 17 barn i en förort och dricka te.

Du glömde berätta vilket kristet land som tillämpar hedersmord, tvångsgiften och oskuldskontroller..? Grejen med den lilla folkspillran som i Sverige går under namnet "kristna syrianer", är ju att de kulturellt har det mesta gemensamt med alla sina grannfolk i Mellanöstern. Inklusive hederskulturen.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Velouria skrev 2012-11-21 09:35:40 följande:
    Men om de redan ar inslappta och inte blir integrerade, vad ska vi gora med dem? Och ska vi da anvanda dessa oanpassade manniskor till att inte slappa in nya som kan ha tillrackligt med potential for att klara sig i Sverige?
    Man måste nog någon gång våga generalisera, faktiskt. Om 50 000 somalier inte har fått jobb, och det har visat sig ha sina orsaker (som att de inte ens kan lära sig klockan):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5293678

Så måste vi kanske någon gång våga dra slutsatsen, att de nya 50 000 somalier som väntas hit nästa år, inte heller kommer att kunna lära sig klockan..? Eller..? 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-21 09:41:15 följande:
    Och det är så kvinnorna vill ha det, vi bör således inte ta hit fler?
    Många bär burka och niqab även här, trots att att de ser obeslöjade kvinnor runt omkring som uppenbarligen inte blir tagna av polisen...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    CMM skrev 2012-11-21 14:04:46 följande:
    Så jävla många är det i och för sig inte, som tur är. Burka tror jag aldrig jag sett i Sverige, niqab max en handfull gånger. 

Fast det har jag. Och till detta, kommer alla som "bara" har de lösa svarta kläderna plus huvudduken som lindas runt halsen. Så att man ser ansiktet, men inte halsen eller håret.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    CMM skrev 2012-11-21 14:11:11 följande:
    Jo, jo. Jag blir lika fundersam varje gång det är sommar och man ser muslimska familjer på promenad eller dylikt. Pappan och barnen klädda i vanliga sommarkläder som vem som helst, mamman insvept i ett antal oformliga tygstycken. Om man helt bortser från mans- och kvinnosynen ett sådant "mode-statement" ger uttryck för måste det ju bli outhärdligt varmt i de där byltena...
    Färgvalet är ju i alla fall konstigt. Sheikerna brukar ju ha lösa VITA kläder, just för att vitt reflekterar bort värmen medan svart kvarhåller den.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    overdose skrev 2012-11-21 14:16:58 följande:
    Själva ingångsvinkeln måste vara att olika populationer skiljer sig åt även vad gäller sådant. Sedan kan man fråga sig huruvida det är relevant eller inte.

Hur som helst, det finns diverse iq-undersökningar som säger att östasiater är några av de smartaste människor som finns. De enda som kanske är mer intelligenta, så vitt jag minns, är Ashkenazi. Tyvärr finns det också många folk som inte alls verkar lyckas bra med dessa tester, och detta trots att man i vissa länder kämpar hårt med att försöka få bort skillnaderna.

Det finns säkerligen skillnader i andra mentala förmågor också.

Jo, och om ett folk då inte ens kan förstå symboler... så måste man ju dra vissa slutsatser om det folket.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Gramma skrev 2012-11-21 16:07:14 följande:
    Vänta nu! Nu tycker jag att tråden skenar iväg lite så om vi kunde ta och sansa oss lite.
    Om vi återigen återgår till kärnan i tråden som är rasism och jag och andra har tidigare i tråden redan beskrivit vad som menas med rasism här. Alltså inte invandrarpolitiken som så utan ren och skär rasism där man kan ta ett exempel som kom upp tidigare i tråden då en (numera avstängd) användare hävdade att "negrer är mindre intelligenta". Den rasismen pratar jag om där man gör rasistiska utfall som i exemplet här.

Kan vi som sitter här inne och läser i tråden nu, kan vi enas om att den riktiga rasismen är fel?
    JA eller NEJ?
    Läs här:

http://ftp.iza.org/dp2759.pdf
    What might have been...
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!