Inlägg från: Mrs Onedin |Visa alla inlägg
  • Mrs Onedin

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Quintus Zebra skrev 2012-11-27 17:12:55 följande:

Målet är väl en sekulär skola där ingen tvingas utöva religion. Är det något du motsätter dig?
    Kristendomen är ju MER än en religion för folket i de kristna länderna. Den är även traditioner, historia, kulturhistoria, litteratur, musik, gemenskap med tidigare generationer och ett band till de som ska komma. Det GÅR att bevara allt detta i det offentliga rummet. Och inte minst i skolan, där även de barn o ungdomar som inte har föräldrar som bryr sig, eller som har föräldrar med annan kulturell bakgrund, ska få en grundläggande allmänbildning - så att de klarar sig i samhället. UTAN att tvinga/pressa någon att ta nattvarden, bikta sig, be eller läsa med i trosbekännelsen. 

Prästerna har klarat av denna balansgång i flera decennier nu - det fanns ingen anledning att börja skrika om det!   
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Quintus Zebra skrev 2012-11-27 13:21:52 följande:

Kyrkan är en kristen byggnad. Att man fortsatt får vara där visar att det inte rör sig om nolltolerans.
    Är det inte bättre att utgå från vad Skolverket faktiskt har sagt?

Nej. Skolverket övertolkar skollagen. Detta säger förresten både utbildningsministern och Kd-ledaren. Verkar ha blivit ett par hysteriskt politiskt korrekta ledare på Skolverket just nu... För övrigt är inte skollagen heller skriven i sten. Den går att ändra tillbaka, om det är det som en majoritet av Sveriges skolelever, deras föräldrar och övriga svenskar VILL! Lagen ska ju spegla det allmänna rättsmedvetandet, och inte uppfattningen hos någon liten självutnämnd marxistisk kulturelit...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Quintus Zebra skrev 2012-11-27 18:31:36 följande:

Det innebär det väl inte? Svenskar är precis som alla andra fria att utöva sin religion i hemmet.

Människor är fria att döpa sina barn och gå i kyrkan när de vill. Du får föra vidare vilka traditioner du vill till dina nära och kära. Men jag och många andra vill att våra barn själva skall få välja sin tro. Och att de ska få en skola fri från religiös och politisk påverkan.

Vem ger dig rätten att bestämma att alla barn i Sverige ska tvingas utöva kristendom?

Är det inte bättre att varje familj sköter sådant?

Det handlar ju inte att UTÖVA religon (= offra, be, ta emot nattvarden, avge heliga löften...). Utan om att lära sig de svenska traditionerna kring olika högtider, varav många är kristna - men många också kommer från allmogen, och vissa går ända tillbaka till historiens gryning. Idag finns det INFÖDDA unga svenskar som inte vet varför vi firar Påsk, och då anser jag att skolan har misslyckats med sin uppgift...

Och JA jag anser att kyrkobesök då och då är en nödvändig del av ovanstående. Ska man leva sitt liv i Sverige, så blir man förr eller senare bjuden på en vigsel-, dop- eller begravningsgudstjänst. Och då måste man veta hur man beter sig vid en gudstjänst. Annars blir man ju totalt socialt handikappad! Och detta gäller som sagt I SYNNERHET de barn och ungdomar, vars föräldrar aldrig tar dem till kyrkan annars. 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    johanna5678 skrev 2012-11-28 07:07:12 följande:
    Om muslimerna får ja till att ha böneutrop i minareten i Fittja så kommer vi snart att ha minareter där vi minst anar!
    Ja, precis! Och då blir vi alla tvungna att delta i lovordandet av Allah - eller i alla fall lyssna på eländet. Trots att det inte ens är VÅR religion! Men om det är islam det handlar om, så går det bra förstås... Död
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Flash Gordon skrev 2012-11-28 11:50:14 följande:
    Då så, då är jag nöjd med din definition på "sekulär skola".

Det är OK med psalmer som "Den blomstertid" och något motsvarande på vintern. Det är OK med advenstljusstakar och adventsstjärnor. Det är OK att fira kristna helgon vid Lucia. Det är OK att vara i kyrkan vid avslutningar. Det borde till och med vara OK att ha en krubba i klassrummet till jul - kan jag tycka.

Bra. Gott så. 

Jamen - den nivån kan jag också acceptera. Bra där!
    What might have been...
  • Mrs Onedin

En annan sak. PK-tanterna som vill slopa skolavslutningar i kyrkan, med flera kristna inslag i skolan och andra offentliga institutioner, av hänsyn till muslimerna - fattar inte att det får rakt motsatt effekt! Det enda som händer är ju att massor av människor blir förbannade: "Jaha - nu ska våra barn gå miste om den stämningsfulla avslutningen i kyrkan också - för de där förbannade utlänningarnas skull!" Det väcker bara MER hat och fientlighet mellan grupper!

What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:19:06 följande:

Slipperyslopeargumentet är rätt uttjatat. 

Nä, för det blir nästan alltid ett slippery slope. Det finns MASSOR av exempel på när gränserna har flyttats. Bara en grupp har fått lillfingret - så har det inte dröjt länge förrän den tagit hela handen! Befolkningen vänjer sig långsamt och accepterar mer och mer utan att protestera - precis som en groda inte märker att den kokas levande, om man höjer vattentempen bara lite i taget..!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:21:55 följande:
    Nej tack.
    Religionen ska vara en privatsak och du vi lever inte i ett kristet land, vi lever i ett sekulärt land.
    Och så vill jag att det ska förbli, så mig får du inte med på tåget.
    Religion ställer till det alltför mycket om folk vill pyssla med det, fine, men det är inget som ska komma från samhället och det ska absolut inte ha något som helst inflytande på vårt samhälle.
    Låt dom som vill få leva efter religiösa regler men dom som inte vill ska slippa.     
    Tja - fortsätter islamiseringen i samma takt som nu, så lär du snart ha religiösa lagar här som bestämmer det mesta av ditt liv... Och jag tror att du kommer att finna att översteimamen är en betydligt hårdare herre än ärkebiskopen. Eller Jimmie Åkesson...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:25:05 följande:
    För min del handlar inte det här alls om muslimer, det handlar om att religion ska hållas kort, eftersom historien visar att det går väldigt lätt, väldigt illa när religion får breda ut sig i ett samhälle.
    Fast i alla artiklar jag har läst från lokalpressen runt om i landet (ja, jag har haft koll på det här, i  många år nu - tro mig... Död), så har förklaringen till de inställda kyrkobesöken nästan alltid varit att "vi måste ta hänsyn till våra elever med invandrarbakgrund".
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:25:38 följande:
    Det där är inte sant.

Det är det väl för FAN. Ta bara ett sådant exempel som säkert ligger dig varmt om hjärtat: de homosexuellas "rättigheter". Man tog först bort straffet för homosexuella handlingar. Sedan tog man bort sjukdomsdiagnosen. Därefter införde man partnerskap. Därefter gav man dem rätt att adoptera barn. Därefter gav man lesbiska rätt att inseminera. Därefter gav man dem rätt att vigas i kyrkan. Och alla dessa steg, medan kloka, klarsynta personer VARNADE VARNADE VARNADE för att släppa det längre. Spöke 

INTE ett slippery slope..?  Död
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:29:59 följande:

För övrigt hittade jag en mycket talande bild av den du refererar till som blivande herre.

Enjoy:

fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn... 
    Den bilden är en form av förtal, eftersom Åkesson aldrig blivit ertappad med vapen i någon form.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:32:28 följande:

Jo, det vet jag, men jag menar att man skyller på och gömmer sig bakom det argumentet, det är en överdriven ängslan i bästa fall, ett försök till svartmålning i värsta fall.
    För det jag har förstått är att invandrarna själva inte alls har något emot att vi har skolavslutningar etc i kyrkan, det kommer inte från dom, men dom används som förevändning.  

Nej, det är det som är så bisarrt. Alla de tre "Bokens folk" - kristna, judar, muslimer - har ju samma Gud. Det finns inget hinder för oss, att gå in i varandras heliga tempel och be till vår Gud - om vi inte har tillgång till ett av våra egna tempel.

Fast jag tror inte att det är en "förevändning" - förevändning för VAD; vad skulle vara värre än att skapa motsättningar mellan svenskar och invandrare på en ort eller i en skola..? Utan jag tror att det handlar om okunskap förenat med do-goody-begär och se-mig-lust. "Om jag förbjuder skolavslutningarna i kyrkan, så kommer alla att se att jag är en fin och god människa som värnar om muslimer, och så får jag min bild i lokaltidningen", ungefär... 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:37:30 följande:
    Blir du alltid så upprörd när du inte får medhåll?
    Det finns fall av slipperyslope ja, det betyder inte att man alltid kan utgå ifrån att det kommer bli så.
    I det här fallet du tar upp var det bara självklart att man i ett modernt samhälle som värnar människors rätt till lika värde att det skulle bli så också, det var ju därför det blev så för att majoriteten ansåg det rätt.
    Till din stora frustration, jag vet.    

Nä. Majoriteten tycker inte att det var rätt. Majoriteten slutade att hålla med efter införandet av partnerskap.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:27:16 följande:

Ytterligare ett utslag av paranoia, det finns inget fog för dina föreställningar om framtiden.
    Hmmm... Det här står i värsta PK-blaskan Aftonslasket, så då måste det vara sant (läs mot slutet i artikeln, där det står om riskerna att islamisterna blir farliga när de kommer tillbaka till Sverige med sina nya terrorkunskaper):

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15483066.ab

Svenska islamister slåss i Syrien.

Säpo bekräftar att ett mindre antal personer rest till Syrien i syfte att ansluta sig till olika stridande grupper.

Tidigare har det förekommit att personer bosatta i Sverige rest till länder som Irak, Afghanistan och Pakistan för att där strida på islamisternas sida mot USA. ”Jihad-turismen” till Syrien är ett nytt fenomen.

– Vi noterat att det uppstått ett intresse bland våldsbejakande islamister i Sverige för att åka till Syrien, säger Jonathan Peste, Säkerhetspolisens chefsanalytiker för kontraterror. Det rör sig om ett fåtal personer.

Ofta unga

Han vill inte specificera antalet eller deras ålder. Men generellt är våldsbejakande personer i Sverige förhållandevis unga.

– Det är viktigt att framhålla att alla som reser till Syrien inte är våldsbejakande islamister. Det kan finnas många skäl att åka dit.

Säpo kan inte säga vilka grupper de stridande svenskarna anslutit sig till. Men det är känt att al-Qaida sedan en tid etablerat närvaro i Syrien. Man misstänks bland annat för att ligga bakom ett antal terrordåd.

Svenskarna strider på oppositionens sida mot diktatorn Bashar al-Assad.

Träningsläger

Jonathan Peste framhåller att situationen i Syrien är mycket komplex och att det är omöjligt att ge en detaljerad bild av svenskarnas eventuella stridsinsatser.

Han vill inte säga om någon av dem dödats eller skadats.

De som åker gör sig inte per automatik skyldiga till något brott. Skälet till att Säpo intresserar sig för de här individerna är att det under sin tid i Syrien kan hamna på träningsläger där de utbildas i terrorism och riskerar bli ytterligare radikaliserade.

– När man återvänder är det möjligt att man kan utgöra ett attentatshot mot Sverige, säger Peste. Vi har sett exempel från andra länder där återvändare planerat terrordåd.

Säpo kollar 200

Intresset för att resa till Syrien och strida är inte begränsat till svenska islamister. Även norska säkerhetspolisen bekräftar för tidningen VG att våldsbejakande islamister boende i Norge rest till Syrien för att delta i den väpnande kampen.

Av allt att döma är mönstret detsamma i många länder i Europa.

– Sverige är inte det enda landet, bekräftar Peste.

VG citerar vad en av islamisterna som stridit i Syrien skriver på nätet.

– Några av våra bröder blev beskjutna och skadade. Flera av våra bröder, från flera olika länder, har lämnat den här världen efter att ha blivit utsatta för bombangrepp och beskjutits av Bashars svin (regeringssoldater).

Säpo håller koll på ungefär tvåhundra personer i Sverige som ingår i gruppen våldsbejakande islamister. Antalet har hållit sig konstant under längre tid.

– Det är bara om personer uppmanar till terrorism eller själva planerar terrordåd som vi har en plikt att följa dem.

What might have been...
  • Mrs Onedin
    Enter Sandman skrev 2012-11-28 20:37:30 följande:
    Blir du alltid så upprörd när du inte får medhåll?
    Det finns fall av slipperyslope ja, det betyder inte att man alltid kan utgå ifrån att det kommer bli så.
    I det här fallet du tar upp var det bara självklart att man i ett modernt samhälle som värnar människors rätt till lika värde att det skulle bli så också, det var ju därför det blev så för att majoriteten ansåg det rätt.
    Till din stora frustration, jag vet.    
    Eller ta teknikerna för assisterad befruktning, då. Först skulle det bara användas för att hjälpa gifta par att komma förbi ett litet hinder. T.ex. i kvinnans äggledare. I samtliga andra avseenden skulle barnet få en helt normal uppväxt. VÄLDIGT många remissinstanser, inklusive katolska kyrkan, varnade för att det kunde bli ett slippery slope bara man tillät det första steget. Men nähä - det var så behjärtansvärt att hjälpa barnlösa par, att det blev tillåtet. 

Och hur har det gått sedan..? Jo, nu går det att köpa ett HELT EMBRYO och få det insatt i kvinnans kropp, på kliniker i vissa länder. Barnet kommer alltså att sakna båda sina riktiga föräldrar, och hela sitt ursprung. Och i värsta fall växa upp med en hysterisk karriärkvinna som inte ville offra de nio månaderna till att vara gravid själv, eller ett homosexuellt par...   Och försök pågår med att KLONA människor...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Toboas skrev 2012-11-28 22:44:58 följande:
    Ja, det är därför man inte ska rösta på SD för när man börjar begränsa invandring så leder det till våld mot invandrare och det slutar alltid med gaskamrar. Det händer varje gång och är helt oundvikligt. 

*argumenterar SD-style*

Konstigt att dom inte har några gaskamrar i Norge, Finland, Danmark, Belgien, Schweiz, Österrike, Frankrike... m.fl. länder, då, som hela tiden hålllit invandringen på den nivå som Sd vill.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Quintus Zebra skrev 2012-11-29 08:36:16 följande:
    Att skapa en sekulär skola av hänsyn till muslimer vore konstigt, för djupt troende muslimer vill kanske inte alltid ha en sådan?
    Nä. De tar ett steg i taget. Först ut med kristendomen ur det offentliga rummet... och i  det vacuum, som då uppstår - in med islam!
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-29 08:40:39 följande:
    I min fina förort ligger det två skolor, en kommunal och en friskola med kristen huvudman. Friskolan är väldigt populär och det går väldigt många muslimska barn där, just för att många tror att de skolan ska ha en bättre inverkan på barnet, än den kommunala.
    Och det har de antagligen rätt i...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Quintus Zebra skrev 2012-11-29 08:48:47 följande:
    När jag såg skolverket uttala sig så var detta vad de sa. Att traditioner är okej så länge ingen tvingas utöva religion.

Ja, barnen ska självklart lära sig om svenska traditioner. De ska lära sig hur svenskar i olika delar av landet har firat. Och de ska lära sig att vissa tror att Jesus var guds son och att det är han honom de flesta helgdagarna handlar om. När jag var ung hade vi en lärare som lärde oss att vi firade jul för att Jesus VAR guds son, och det är inte ok. Det ska vara en saklig förklaring befriad från religion. Och eleverna bör även lära sig om traditioner och religioner från andra länder.

Självklart kan man även ha studiebesök i kyrkor (och synagogor och moskéer)

Det är enligt mig inte skolans jobb att föra vidare traditioner eller religion. Det ska vara upp till eleverna själva att välja vad de för vidare.

Visst, men det blir svårt att besöka en kyrka, och samtidigt instruera prästen att han "inte får nämna den där Gud". Däremot kan man VISST prata med barnen i förväg som du säger, och förklara att prästen tror på det han säger - men att det är upp till varje människa att själv fundera på om han eller hon håller med.

"Det är enligt mig inte skolans jobb att föra vidare traditioner eller religion. Det ska vara upp till eleverna själva att välja vad de för vidare." Fast i så fall kommer ju varken barnen med utländska föräldrar, eller de svenska barnen med lågbegåvade föräldrar som inte själva känner till de här sakerna, eller de med långtidssjuka eller lata föräldrar som inte ids julpynta elller läsa en julsaga - än mindre ta dem till en "samling kring krubban"-gudstjänst på julaftons morgon - att förbli okunniga.

Detta är faktiskt något som jag tycker är fint med dagis, trots att jag är emot det svenska nästan-tvånget att ha barnen på dagis. Att fröknarna ordnar små Julfiranden med julmat, dans kring granen och en julklapp till var och en, och likdant på Påsk och Midsommar. Så att alla barn får uppleva lite av helgstämningen i alla fall - även om de inte får göra de med sin familj. 
    What might have been...
  • Mrs Onedin

Apropå skola o kyrka igen, så går det åt rätt håll på vissa håll. Här till exempel! Jag blev så JÄTTEGLAD när jag fick höra, att mina barns förra skola (som är en vanlig kommunal skola) i morgon kommer att gå till kyrkan för en RIKTIG Adventsgudstjänst PÅ SKOLTID. Hela skolan!

När mina barn gick där, körde de en kompromiss. Gudstjänsterna hölls tidigt på mornarna, innan skolan började, så ingen kunde påstå att det var på skoltid. De föräldrar som ville tog sina barn till kyrkan - och så väntade några lärare där och ansvarade för barnen, och tog dem till skolan efteråt.

Men nu har den nye rektorn, som är en man i ordets alla bemärkelser, rytit i! Han sa på sista föräldramötet att han inte vill ha några kompromisser eller något mjäkande, om så FAN SJÄLV ska försöka hindra hans elever att gå till kyrkan! Vilket drog ner rungande applådåskor från föräldrarna!!!  *älskar*    

What might have been...
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!