Inlägg från: Anonym (Kurdisktjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kurdisktjej)

Kurdiska killar så mycket snyggare än svenska nörd killar!

Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-11 17:53:14 följande:

Ok så det är rätt så ovanligt då? Finns det inga tjejer på familjeliv som kan svara på det?

Jag är en kurdisk tjej och tillsammans med en svensk kille, och innan honom dejtade jag bara svenska killar. Varför skulle man inte kunna göra det?
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (unlikely) skrev 2017-06-12 19:15:40 följande:

Varför man inte skulle kunna göra det? Tja, om man har föräldrar som är stränga med heder så är det nog inte så populärt. Det finns onekligen en hel del fall av kvinnor som blivit dödade för att de försökt leva västerländskt. Jag läste nyligen boken om Pela, och det är helt sjukt att sånt ens existerar nuförtiden. 

Anonym (unlikely) skrev 2017-06-12 19:17:19 följande:

Vet dina föräldrar och släkt att du dejtar svenska killar? Vad tycker de i så fall om det?

Ja alla vet, vi har även en dotter tillsammans. Har bara mina syskon och föräldrar här i Sverige. Min pappa har aldrig gillat något av de väl jag tagit i livet, och jag hade en svår uppväxt men jag lever än. Å andra sidan skulle jag nog hellre dö än låta honom bestämma över mig. Visst har det funnits tillfällen man känt sig lite rädd men aldrig så pass rädd att jag skulle låta honom påverka något av mina val i livet.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-12 19:37:46 följande:

kul att det äntligen fanns en tjej som kunde svara på frågan.

är det många tjejer som dejtar svenska killar vet du fler kurd tjejer som gör det?

Jag vet faktiskt en hel del. Oftast är familjerna glada och nöjda över deras döttrars val. Det är skillnad på tillexempel kurder och araber. I arabiska familjer är reglerna mycket hårdare. De flesta kurder jag känner som kommit hit har anpassat sig mycket bra till det svenska samhället... förutom min far då, men det har jag lärt mig att leva med.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-12 19:58:24 följande:

ok vilken del av Kurdistan kommer du och de andra tjejer som dejtar svenskar?  kommer du eller det kanske du  redan gör lära din dotter kurdiska?

Iran. De föräldrarna är inte lika stränga. Värre om man kommer från tillexempel irak, har för mig att kurder från Turkiet också är väldigt hårda. Hon är bara 6 månader än så länge. Svenskan kommer först men kommer lära henne vissa ord på kurdiska och även mer om hon vill sen när hon blir äldre men det är enbart för att jag tycker det är bra att vara flerspråkig.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-12 20:16:33 följande:

ok kan du se vems drag dottern fått eller det kanske är för tidigt att säga?

hur är ditt utseende är det  glänsande tjockt svart hår o mörka ögon?

Brukar du dansa kurdisk dans i vardagsrummet,sovrummet med din kille?

Ja jag ser väl ut som en typisk kurd eller vad man ska säga. Rätt så kort, långt mörkt hår och mörka ögon. Nej vi har aldrig dansat kurdisk dans. Tror han skulle tycka att jag var knäpp om jag försökte få med han upp å dansa, han är inte så mycket för sånt och jag är väldigt svensk i sättet då jag är uppväxt här och nästan bara umgåtts med svenskar hela mitt liv.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-12 20:32:56 följande:

Ok är det sorani du talar eller gorani  är är det samma språk?

skulle du säga att de flesta kurdiska tjejerna som bor i Sverige är öppna för att träffa Svenska killar? även  kvinnor i 30-40 års åldern?

Jag pratar sorani. Det vet jag faktiskt inte, jag kan bara tala för mig själv och jag skulle inte kunna dejta en kurdisk man eftersom att jag vet hur de är. Men visst finns det många som skulle dejta svenska män, min mamma dejtade några svenska män när hon var 40 när hon skilde sig från min far så visst finns det de i den åldern som kan tänka sig är göra det.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-12 20:49:40 följande:

Hederskultur är väldigt stark bland kurder, bara att kolla på hedersmorden i Sverige och se vilken grupp som är vanligast.

Araber är definitivt inte "moderna" och är också väldigt stränga, man faktum kvarstår att kurder är värre generellt när det gäller heder.

Beror mycket vilken del av kurdistan man kommer från, utan, irak, Turkiet, syrien... finns de som är mer "moderna". Känner flera familjer. Men sen finns det mycket heder också precis som du skriver.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Kurdisktjej) skrev 2017-06-12 20:52:35 följande:

Beror mycket vilken del av kurdistan man kommer från, utan, irak, Turkiet, syrien... finns de som är mer "moderna". Känner flera familjer. Men sen finns det mycket heder också precis som du skriver.

Iran ska det så klart stå, inte utan
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Tjejerna?) skrev 2017-06-12 21:08:09 följande:

ok talar din mor svenska utan brytning? var det mycket som var nytt för henne här i Sverige?  jag får tacka så mycket att du tog dig tid att svara på mina frågor  har inte några fler frågor idag. 

Hon har bott här 29 år och pratar helt utan brytning men man ser såklart att hon är utländsk. När hon kom hit så kom hon som gravid 16åring med en hemsk man (Min pappa). Allt var nytt för henne, fått höra att hon var livrädd första tiden. Fått höra i efterhand att de inte ens visste vilket land de var på väg till förrän de klev av planet och det var första gången hon såg snö. Men måste vara otroligt jobbigt att komma till ett helt nytt land höggravid, och inte kunna ett ord av språket. Svårt att föreställa sig känslan.
  • Anonym (Kurdisktjej)
    Anonym (Nej) skrev 2017-06-12 20:55:03 följande:

Det finns "moderna" ur alla etniciteter, självklart. Jag syftade generellt.

Dessutom oavsett om man kommer från Irak eller Turkiet så är det fortfarande kurder, samma etnicitet, även om det kan skilja sig.

Jag har vart där nere, spenderade 2 månader där vi var turkiska, iranska och irakiska delen av kurdistan och jag kan tala om att det är väldigt olika på allt från regler till hur man gpr klädd, mat, hem och kultur. Olika men ändå lika på något sätt. För nån som inte vart där kanske det är svårt att förstå
Svar på tråden Kurdiska killar så mycket snyggare än svenska nörd killar!