Inlägg från: Redmilk |Visa alla inlägg
  • Redmilk

Mina fiskar dör!!!

Har 7 platys och 2 pansarmalar i ett 54 liters kar. De blev sjuka för ca 1 mån sen och trots alla mediciner jag köpt och gett dem så fortsätter de att dö!

De får en vit beläggning på kroppen som sprider sig, sen blir de trötta och lägger sig på botten och efter några dagar så dör de
    Har provat salt, svampmedicin, vitapricksjukanmedicin, delbytt vatten ofta mm. Vad ska jag göra nu? Inget hjälper! Det enda jag inte gjort är att starta om akvariet och rengöra allt!
    Någon med tips?

• Svar på tråden Mina fiskar dör!!!
  • Redmilk

Jag har hittills delbytt ca 20 l/ vecka och dammsugit med hävert i botten.

Och köper ph tester.

Ja, då gör jag som så att jag tar ur fiskarna och lägger dem i ett annat akvarium och gör rent allt i akvariet! Hoppas de som fortfRande lever återhämtar sig.

• Redmilk

Nu har jag startat om mitt akvarium. Rengjort allt! Nytt grus, rengjort växter och kokat stocken, slängt halvgamla växter... Koppade försiktigt in fiskarna. Hoppas nu att de mår bättre och överlever den traumatiska rengöringen.

• Redmilk

Nee..... Fiskarna mår inte bra

Vad kan jag göra? Alla kommer ju dö. Kan jag medicinera dem igen? Man går ju inte till veterinären med sina fiskar men vad gör man? Hur vet jag vilken sjukdom de har? De får vita beläggningar på fjällen, speciellt runt ögon och gälar och fenor. De lägger sig på botten, som att de är trötta. Om jag bara visste vad som var fel.

• Redmilk

Mina fiskar dog, alla utom 2. Akvariet sprack nämligen och alla flög ut på golvet... Lyckades rädda 2 st( som redan var sjuka) och tänka sig! De blev friska efter 1 månad i nytt kar!

Det var hemskt att se allt vatten med fiskar forsa ut på vardagsrumsparketten....

Svar på tråden Mina fiskar dör!!!