• Redmilk

Mina fiskar dör!!!

Har 7 platys och 2 pansarmalar i ett 54 liters kar. De blev sjuka för ca 1 mån sen och trots alla mediciner jag köpt och gett dem så fortsätter de att dö!

De får en vit beläggning på kroppen som sprider sig, sen blir de trötta och lägger sig på botten och efter några dagar så dör de
    Har provat salt, svampmedicin, vitapricksjukanmedicin, delbytt vatten ofta mm. Vad ska jag göra nu? Inget hjälper! Det enda jag inte gjort är att starta om akvariet och rengöra allt!
    Någon med tips?

• Svar på tråden Mina fiskar dör!!!
  • viseversa

Jag hade nog bytt ALLT vatten kokat stenar slängt växter och köpt nya och sen låtit akvariet stå i en vecka eller mer med vatten i INNAN du ens funderar på att köpa fiskar. 

• Lena

Jag tycker du ska starta om, långsamt och helst i ett större akvarium.

Hur ofta och hur mycket byter du vatten?

• Roger Hansson

Håller med viceversa.
    Är nog det bästa att göra. Och sen låta akvariet bara stå igång utan fiskar i minst en vecka. Köp (om du inte redan har?) medel till akvarievattnet för balansering av ph-värde mm.
    Alla krancatten passar inte till akvarievatten utan extra medel. Köp sedan test för att kolla ph-balans mm innan du köper fiskar.
    Var sen noga med att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan. Gärna damsuga gruset samtigt med en sådan hävert som finns till akvarier. Och tillsätt medlet vid varje vattenbyte.

• Redmilk

Jag har hittills delbytt ca 20 l/ vecka och dammsugit med hävert i botten.

Och köper ph tester.

Ja, då gör jag som så att jag tar ur fiskarna och lägger dem i ett annat akvarium och gör rent allt i akvariet! Hoppas de som fortfRande lever återhämtar sig.

• EnAnonumius
    Redmilk skrev 2012-11-18 11:54:08 följande:
    Har 7 platys och 2 pansarmalar i ett 54 liters kar. De blev sjuka för ca 1 mån sen och trots alla mediciner jag köpt och gett dem så fortsätter de att dö! De får en vit beläggning på kroppen som sprider sig, sen blir de trötta och lägger sig på botten och efter några dagar så dör de Har provat salt, svampmedicin, vitapricksjukanmedicin, delbytt vatten ofta mm. Vad ska jag göra nu? Inget hjälper! Det enda jag inte gjort är att starta om akvariet och rengöra allt! Någon med tips?
    Jupp minska på antalet fisk med i akvariet förutom att starta om. Platys klar av att var i par eller om du har en hane så kan du ha två honor.
    54liter är inte stort och det är svårt att hålla en balanserad miljö i små akvarium och det är lättare att få sjukdomar i små akvarier med.

Kolla upp möjligheten om du klara av att ha 105-110liters akvarium i stället.
    Invändig pump.

När jag hade akvarium så hade jag ett 222liters akvarium så startade jag upp det med ph-balancerade meddel. Sedan så beronde på var du bor så kolla upp din vattenhårdhet med. Mjukt vatten brukar de flesta fiska trivas i. Jag gjorde också som så att jag frågade zoo-butiken om jag kunde få en näven akvariesand från ett av hans akvarier detta är för att få upp snabbare nitratbalansen i ett akvareium. Men den näven sand skall aldrig rengöras.
    I med växter, akvariesanden, och den sanden som man fick från handlarens ena akvarium,  och växterna  sedan så skall akvariet stå i en vecka fjorton dagar innan med växter och pumpar igång, innan man häller i fisk. När man rengör pumpfiltren så skall man skölja dem i kallt vatten men inte för noggrant alls utan bara "det värsta" typ, en gång i månaden men inte samtidigt med vattenbyte, som att man sköljer det ytliga kladdet men behåller lite kladd inuti filtret.
    Jag bytte 1/3 del av mitt akvarievatten 1 gång i månaden. Det behövdes inte mer för mig och jag kunde gå till handlaren lite då och då och byta in min stora fisk mot mindre. Den bästa värdet jag fick var för en pansar mal, hanne, som var 45cm lång (jo den rackarn hade vuxit sig så lång) den fick jag byta in fisk för ett motsvarande värde av 600 kr, detta var då 1994. Då kunde ju jag välja fisk, växter etc..  Så mitt akvarium när jag hade det var verkligen självförsörjande.

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Redmilk

Nu har jag startat om mitt akvarium. Rengjort allt! Nytt grus, rengjort växter och kokat stocken, slängt halvgamla växter... Koppade försiktigt in fiskarna. Hoppas nu att de mår bättre och överlever den traumatiska rengöringen.

• EnAnonumius

Håller tummarna för dig.. Glad

Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Redmilk

Nee..... Fiskarna mår inte bra

Vad kan jag göra? Alla kommer ju dö. Kan jag medicinera dem igen? Man går ju inte till veterinären med sina fiskar men vad gör man? Hur vet jag vilken sjukdom de har? De får vita beläggningar på fjällen, speciellt runt ögon och gälar och fenor. De lägger sig på botten, som att de är trötta. Om jag bara visste vad som var fel.

• Mavios

Roten till nästan alla problem med invånarna i akvarierna kan man hitta i vattenkvaliteten.
    Dålig vattenkvalitet gör fiskarna försvagade vilket gör att parasiter och bakterier mm som redan finns i vattnet har stor chans att föröka sig och skada fisken.

När man som du gjort en nystart är det otroligt lätt att få nitrit i baljan på grund av att de goda bakterierna som tar hand om fiskbajset inte har hunnit återbildas i tillräckligt hög grad.  

Jag vet inte om du redan idag mäter ditt vatten för nitrit, men det är annars en start. Visar det sig att du har höga nitrithalter blir det till att under några dagaras tid byta ca 30% av vattnet och mata ytterst sparsamt alternativt hålla upp helt med matningen tills nitriten är borta. 
    Det är lätt att övermata ett litet akvarium. Var noga med att anpassa mängden foder för att slippa nitrit i framtiden och att inte göra för stora vattenbyten. Nitriten måste bort, men samtidigt måste de goda bakterierna få en chans att etablera sig.

Använder du akvariesalt  när du saltat? Annars kan det vara bra att veta att fiskar inte tål jod särskilt bra.

Åsikterna går isär huruvida corydoras/pansarmal tål salt eller inte. De flesta säger att de är känsliga mot salt och jag ska låta det vara osagt, då jag själv inte haft egen erfarenhet av den arten - men det kan vara bra att iaktta försiktighet.

Är det vita som ludd, prickar, mjöldamm eller annat?
    Ludd= svamp, prickar= vita prick och mjöldamm= sötvattensoodinium. Googla på behandlingar för de olika tillstånden.

Lycka till!

• dasboot

Startar du ett nytt kar ska du endast köra ett fåtal fiskar (kanske 3st) i 3veckor-1 mån. Under den tiden mata mycket sparsamt. Detta för att det tar tid innan ditt filter verkligen gör sitt jobb, efter den tiden har nyttobakterier bildats som finns i filtermassan. Efter den tiden kan du köpa lite mer fisk. Sen vänta en vecka eller två tills nästa inköp. Och byt vatten varje vecka med vattenberdningsmedel ca 1/3.

Låter som dina fiskar har nån typ av åkomma dock. Ta bilder på dem och lägg upp på t.ex zoopet.com och fråga vad de tror det är. Hjälper föga att medicinera om du inte vet vilken medicin eller metod du ska använda. Och värt att tänka på är att det finns en massa tomtenissar i zooaffärer som mest vill pracka på dig saker och inte riktigt har koll på vad gör.

• Redmilk

Mina fiskar dog, alla utom 2. Akvariet sprack nämligen och alla flög ut på golvet... Lyckades rädda 2 st( som redan var sjuka) och tänka sig! De blev friska efter 1 månad i nytt kar!

Det var hemskt att se allt vatten med fiskar forsa ut på vardagsrumsparketten....

• ekcim

jag har ett 400 liters akvarium med ca 4 guldfiskar, 7 slöjskärtar, 3 silverhajar, 1 mal, 2 sköldpaddor samt en annan fisk jag inte kan namnet på. Men en av slöjskärtarna ligger på botten precis vid pumpen för det mesta förutom när det är matdags då verkar den hur pigg som helst man märker liksom absolut ingenting i övrigt.
    vad kan det vara för fel. tempen ligger på runt 21 grader vilket är rätt lagom för just guldfisk som är mer kallvattenfisk

• iaseia

Ett större kar är alltid lättare att sköta eftersom det inte blir lika sårbart vid tex vattenbyten och bakterier.

Jag skulle rekomendera att börja om, gör rent allt som går att göra rent. Sen sätter du i nya växter och tillsätter pmdd och låter växterna syrasätta karet ordentligt ett par veckor innan du sätter i fiskar.
    Slamsuga botten och göra rent filter, byta vatten för ofta ger  bara problem.
    Har man bra balans på växter, fiskar och bra kvalite på vatten ska man aldrig behöva göra sådant.

Svar på tråden Mina fiskar dör!!!