Inlägg från: ventilera mera |Visa alla inlägg
  • ventilera mera

har jag rätt till något alls vid skilsmässa?

hellokill3r skrev 2012-11-15 06:01:43 följande:

Det stämmer väl inte? Om de inte skrivit avtal om att huset ska vara enskild egendom?

Är böjd att hålla med dig här... sambo hade varit en sak, då hade hon inte haft rätt till det... men gifter man sig utan att skriva äktenskapsförord så delas väl allt?

TS, du kan som första steg leta rätt på "Juristjouren" på Facebook. Det låter kanske lite oseriöst att ställa en fråga på fejan, men det är en riktig, seriös firma som gör det som "välgörenhet". Du får endera svar via meddelande, eller om det är lite mer omfattande så ringer de upp dig. Jag fick hjälp av dem, och allt de sa till mig stämde helt.
  • ventilera mera
    Anonym (hemlös) skrev 2012-11-15 07:17:26 följande:
    Tack för svaren, vi har inte skrivit något äktenskapsförord så jag bollar frågan vidare till facebookgruppen.
    I mail nu på morgonen så meddelar maken mig att han fått känslor för någon annan så jag har inget mer att göra, inget att kämpa för

Nej, inte för honom kanske... men det är nu du ska kämpa för dig själv. Jag går igenom en skilsmässa just nu, och det är rent förjävligt... men jag tittar framåt och har bestämt mig för att om ett år så ska allt ha ordnat sig till det bästa. Jag vet att det låter klyschigt och klämkäckt, men någonstans på vägen så ljusnar det faktiskt.
    Jag har varit på botten, men är på väg upp igen... det kommer du med att märka på dig själv, tro mig.
  • ventilera mera

TS, jag kan bara skriva under på vad de andra här säger, skicka in papperen och få dem registrerade innan han börjar gömma undan saker. Jag har precis varit med om att min man "sålt" familjens bilar och sin mc till sin bror. Som tur var skickade (ursäkta) idioten in handlingarna så de hann in till tingsrätten FÖRE detta vilket räddar mig.

Tänk på dig själv nu, du måste dessutom ta hand om dig om du vill kunna finnas där för barnen.

Och som Anonym (***) säger, vi finns här och hjälper till.

Svar på tråden har jag rätt till något alls vid skilsmässa?