• Anonym (hemlös)

har jag rätt till något alls vid skilsmässa?

Maken kom hem idag med skilsmässopapper och vill att jag ska skriva under, det kom som en blixt från klar himmel
    När vi gifte oss hade jag en hyresrätt som jag då sa upp för vi skulle minsann vara gifta "tills döden skiljde oss åt", nu är det som så att jag har kronofogdsskulder som är gamla men ligger aktuella hos kronofogden som jag avbetalar på varje månad, detta gör att jag inte kan få ny lägenhet på några år.
    Jag flyttade in hos maken i hans hus, han har boendet för sina barn och vi har inga gemensamma.
    Till frågan då, har jag rätt till någon som helst ersättning vid skilsmässan nu, tänkte så man kunde betala bort fogden och kanske kunna övertala någon hyresvärd att låta mig hyra ett litet krypin, jag ville ju inte säga upp min lägenhet just för att jag visste att om det inte skulle hålla så skulle jag bli hemlös.
    Vi har varit tillsammans i drygt 5 år och gifta i drygt 3.

• Svar på tråden har jag rätt till något alls vid skilsmässa?
  • Anonym

När man skiljer sig så gör man väl en bodelning och delar på allt om man inte skrivit äktenskapsförord. Man räknar ihop makarnas tillgångar och drar ifrån bådas skulder. Det som blir kvar delas på hälften. Så tror jag att man gör..

• Anonym (hemlös)
    Anonym skrev 2012-11-15 00:34:29 följande:
    När man skiljer sig så gör man väl en bodelning och delar på allt om man inte skrivit äktenskapsförord. Man räknar ihop makarnas tillgångar och drar ifrån bådas skulder. Det som blir kvar delas på hälften. Så tror jag att man gör..
    Även om jag flyttade in i HANS hus? Han har varit mycket noga med att det är HANS efter förra skilsmässan han hade.
  • Anonym

Utan äktenskapsförord har du rätt till hälften av vad ni äger.

• Anonym (A)

Så länge du inte skrivit på ett äktenskapsförord så har du rätt till en del av huset.

I och med att ni varit gifta i mindre än 5 år är det dock inte självklart att det är hälften, utan snarare 30%.

Hade ni varit sambos, så hade du inte haft rätt till huset. 

• hellokill3r
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-15 05:56:21 följande:
    Om han ägde huset innan ni gifte er så här du ingen rätt till det. Kontakta advokat och få rätt svar på dina frågor.

Det stämmer väl inte? Om de inte skrivit avtal om att huset ska vara enskild egendom?
  • sextiotalist
    Om han ägde huset innan ni gifte er så här du ingen rätt till det. Kontakta advokat och få rätt svar på dina frågor.

Jo faktiskt, såvida de inte har äkteskapsförord, kanske inte själva huset, men det kommer räknas som en tillgång i boet
  • hellokill3r
    sextiotalist skrev 2012-11-15 06:02:36 följande:
    Jo faktiskt, såvida de inte har äkteskapsförord, kanske inte själva huset, men det kommer räknas som en tillgång i boet

Precis, vad jag tänkte.
  • ventilera mera
    hellokill3r skrev 2012-11-15 06:01:43 följande:

Det stämmer väl inte? Om de inte skrivit avtal om att huset ska vara enskild egendom?

Är böjd att hålla med dig här... sambo hade varit en sak, då hade hon inte haft rätt till det... men gifter man sig utan att skriva äktenskapsförord så delas väl allt?

TS, du kan som första steg leta rätt på "Juristjouren" på Facebook. Det låter kanske lite oseriöst att ställa en fråga på fejan, men det är en riktig, seriös firma som gör det som "välgörenhet". Du får endera svar via meddelande, eller om det är lite mer omfattande så ringer de upp dig. Jag fick hjälp av dem, och allt de sa till mig stämde helt.
  • Anonym

Jodå hon har rätt rill halva huset, halva bilen, halva sommarstugan, hälften av det som finns påbanken etc etc . Om det inte finns ett särskilt äktenskapsförord upprätta.
Svar på tråden har jag rätt till något alls vid skilsmässa?