• Anonym (hemlös)

har jag rätt till något alls vid skilsmässa?

Maken kom hem idag med skilsmässopapper och vill att jag ska skriva under, det kom som en blixt från klar himmel
    När vi gifte oss hade jag en hyresrätt som jag då sa upp för vi skulle minsann vara gifta "tills döden skiljde oss åt", nu är det som så att jag har kronofogdsskulder som är gamla men ligger aktuella hos kronofogden som jag avbetalar på varje månad, detta gör att jag inte kan få ny lägenhet på några år.
    Jag flyttade in hos maken i hans hus, han har boendet för sina barn och vi har inga gemensamma.
    Till frågan då, har jag rätt till någon som helst ersättning vid skilsmässan nu, tänkte så man kunde betala bort fogden och kanske kunna övertala någon hyresvärd att låta mig hyra ett litet krypin, jag ville ju inte säga upp min lägenhet just för att jag visste att om det inte skulle hålla så skulle jag bli hemlös.
    Vi har varit tillsammans i drygt 5 år och gifta i drygt 3.

• Svar på tråden har jag rätt till något alls vid skilsmässa?
  • EnGladPingvin

Är ni gifta utan äktenskapsförord har du rätt till del av det gemensamma värdet, men eftersom ni varit gifta relativt kort tid är det inte säkert att det är hälften. Det görs en sk jämkning som nämns i ett inlägg ovan. Kontakta en jurist och se till att få en riktig bodelning gjord.

• sextiotalist
    Anonym (hemlös) skrev 2012-11-15 01:10:17 följande:
    Även om jag flyttade in i HANS hus? Han har varit mycket noga med att det är HANS efter förra skilsmässan han hade.
    Hade han varit så noga så hade han sett till att det hade funnits ett äktenskapförord, det är faktiskt det som krävs för att inte allt skall vara med i boet.

Tänk om folk kunde lära sig vad de skrev under för avtal den dagen de gifter sig. 
  • Anonym (hemlös)

Tack för svaren, vi har inte skrivit något äktenskapsförord så jag bollar frågan vidare till facebookgruppen.
    I mail nu på morgonen så meddelar maken mig att han fått känslor för någon annan så jag har inget mer att göra, inget att kämpa för

• ventilera mera
    Anonym (hemlös) skrev 2012-11-15 07:17:26 följande:
    Tack för svaren, vi har inte skrivit något äktenskapsförord så jag bollar frågan vidare till facebookgruppen.
    I mail nu på morgonen så meddelar maken mig att han fått känslor för någon annan så jag har inget mer att göra, inget att kämpa för

Nej, inte för honom kanske... men det är nu du ska kämpa för dig själv. Jag går igenom en skilsmässa just nu, och det är rent förjävligt... men jag tittar framåt och har bestämt mig för att om ett år så ska allt ha ordnat sig till det bästa. Jag vet att det låter klyschigt och klämkäckt, men någonstans på vägen så ljusnar det faktiskt.
    Jag har varit på botten, men är på väg upp igen... det kommer du med att märka på dig själv, tro mig.
  • Stålmamma

Så länge ni inte skrivit ett äktenskapsförord så äger du hälften av alla era tillgångar även huset trits att han hade det innan er. Det är en stor skillnad på att vara sambo och gift. Som sambo har du egenrätt på det du har tagit med dig in i förhållandet som gift så tar ni med er alla era tillgångar in i äktenskapet och blir era så du har rätt till halva värdet på huset halva på bilen hälften av möbler och boskap hälftev av alla tillgångar så länge ni inte har äktenskapsförord

• Anonym (hemlös)

Med mycket sms bollande fram och tillbaks där jag skrev att jag inte skriver på förrän bodelningen är klar så backar han, "hotet" är att då får jag leva såhär, att han tiger ihjäl mig och jag bor i gästrummet.......vet fan varken ut eller in snart

• sextiotalist
    Anonym (hemlös) skrev 2012-11-15 09:41:11 följande:
    Med mycket sms bollande fram och tillbaks där jag skrev att jag inte skriver på förrän bodelningen är klar så backar han, "hotet" är att då får jag leva såhär, att han tiger ihjäl mig och jag bor i gästrummet.......vet fan varken ut eller in snart
    Bodelningen sker faktiskt vid skilsmässan, så du kan skriva på papprena, men ta till en advokat, för det vinner du på.

Troligen kommer du gå ifrån denna skilsmässa nästan skuldfri (eller kanske tom skuldfri).

• Anonym (***)

Skriv på fort som fan och se till att få iväg papperna!!!! Då gäller de tillgångar som finns på detta datum! Ring också omgående en skiljsmässoadvokat - du kommer att gå som vinnare ur detta om du är smart. Som någon skrev - nu handlar det om att kämpa för dig själv!!! Visst kan det låta jävligt att "ta" hälften av det han äger men den rätten gav han dig i och med att ni gifte er. Sen kan du ju trots allt vara schysst.... Alla tillgångar och skulder kommer att läggas i en hög. Dock kan det finnas en liten sak som gynnar dig i detta... det kan göras en bedömning att dina skulder hos kronofogden inte ska ingå men jag betvivlar det. Man tar alltså vädet av allt som finns i huset, bil, båt, sommarstuga, hus ALLT och drar bort dom skulder som finns. Alltså samtliga lån etc. Det som blir kvar ska "delas lika". Betyder ju självklart också att om han har extrema skulder så kan du få MER i skuld än vad du har idag. Men kräv då att huset först säljs. Har han enskild firma har du även rätt i denna. Med att vara schysst ovan menar jag... Om det visar sig att du "har rätt" till en jäkla massa pengar så kan du ju också avsäga dig en del till hans förmån. Jag menar då att du tar det som krävs för att bli skuldfri samt starta ett nytt boende. MEN SOM SAGT FÖRST - RING EN ADVOKAT!!!!!

• Anonym (***)

OCH... Sluta prata/messa med honom. Ta allt via advokat! Du vill ändå inte vara kvar hos en man som behandlar dig så.

• sextiotalist
    Anonym (***) skrev 2012-11-15 13:22:04 följande:
    Skriv på fort som fan och se till att få iväg papperna!!!! Då gäller de tillgångar som finns på detta datum! Ring också omgående en skiljsmässoadvokat - du kommer att gå som vinnare ur detta om du är smart. Som någon skrev - nu handlar det om att kämpa för dig själv!!! Visst kan det låta jävligt att "ta" hälften av det han äger men den rätten gav han dig i och med att ni gifte er. Sen kan du ju trots allt vara schysst.... Alla tillgångar och skulder kommer att läggas i en hög. Dock kan det finnas en liten sak som gynnar dig i detta... det kan göras en bedömning att dina skulder hos kronofogden inte ska ingå men jag betvivlar det. Man tar alltså vädet av allt som finns i huset, bil, båt, sommarstuga, hus ALLT och drar bort dom skulder som finns. Alltså samtliga lån etc. Det som blir kvar ska "delas lika". Betyder ju självklart också att om han har extrema skulder så kan du få MER i skuld än vad du har idag. Men kräv då att huset först säljs. Har han enskild firma har du även rätt i denna. Med att vara schysst ovan menar jag... Om det visar sig att du "har rätt" till en jäkla massa pengar så kan du ju också avsäga dig en del till hans förmån. Jag menar då att du tar det som krävs för att bli skuldfri samt starta ett nytt boende. MEN SOM SAGT FÖRST - RING EN ADVOKAT!!!!!

Det stämmer, Ts skall skriva på snarast
Svar på tråden har jag rätt till något alls vid skilsmässa?