-
BIM-2 idag. Jag tror att jag kände en svag antydan till mensvärk idag, men jag är inte säker.Ebba skrev 2013-03-10 20:43:43 följande:Hur går det för er andra?
-
Någon här som har provat Bisolvon i tablettform? Jag tänkte börja med det nu (fick mens idag), men vet inte hur många tabletter jag skall ta och om jag skall ta alla på samma gång eller sprida ut det under dagen.
-
Vi skall till kvinnokliniken imorgon och få svar på blod- och spermaprov. Det skall göras ett VUL på mig också. Jag är SÅ JÄVLA NERVÖS!Anonym (samma.) skrev 2013-03-17 11:13:04 följande:Hur går det för er andra??
-
Hur skall jag kunna vända det till något positivt?! Jag kan inte tänka mig ett liv utan biologiska barn och om det visar sig att vi inte kan få barn så kommer min värld rasa samman.Anonym (tvålen) skrev 2013-03-17 15:15:04 följande:Du fixar det!!! Ska tänka på dig/er! Jag brukar tänka att lite nervositet hör till. Då skärper man sig. Det betyder nog bara att det som ska hända är viktigt. Vänd nervositeten till något positivt!
-
Vi är inne på 15:e försöket nu. En av anledningarna till att jag tar ut saker och ting i förskott är att jag har varit gravid förut (på första försöket), men att jag har haft stora svårigheter med att bli gravid efter min abort. En abort utan komplikationer och utan infektioner påverkar inte fertiliteten, så något annat måste vara fel. Jag kan inte se någon annan förklaring än att något är fel. Hur kan man annars gå från att bli gravid på första försöket till att inte bli gravid alls?!Anonym (samma.) skrev 2013-03-17 15:38:53 följande:Hur länge hade ni försökt? Även om det skulle visa sig att ni har svårigheter så har ni ju tiden på er sida. Ta inte ut något i förskott...
-
Dagens besök gick bra Läkaren började med att ta en titt på sambons hälsodeklaration och medan hon skummade igenom den sade hon att hans spermaprov såg bra ut. Han har varit orolig över provsvaret av den anledningen att han räknas som överviktig (BMI 27.7), men det såg som sagt bra ut. Hon gick sedan igenom min hälsodeklaration och jag fick svara på några frågor. Jag fick bl.a. berätta om min menstruation (hur gammal jag var när jag fick min första, om jag har smärtsamma menstruationer, hur många dagar jag blöder osv.), om min ägglossning (om jag känner av den, om jag använder ägglossningstester och om de ger positiva utslag), om min förra graviditet, om min abort m.m.
När vi var klara med frågorna var det dags för VUL. Hon hade svårigheter med att hitta höger äggstock (jag förvarnade henne om att andra gynekologer/läkare har haft svårigheter med att hitta den), men annars såg det bra ut. Hon kunde inte hitta några avvikelser.
Efter att jag klätt på mig igen gick vi igenom mina blodprover, som såg bra ut. Läkaren sade att eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning, inte har haft några allvarliga infektioner (t.ex. klamydia) och att jag har varit gravid förut är chansen stor att jag kommer att bli gravid igen. Det är bara en fråga om tid och om vi behöver hjälp eller inte. Det var t.o.m. så att hon garanterade att jag kommer att bli gravid (det tycker inte jag är okej oavsett om det hittas några fel på paret eller inte).
Nästa steg är spolning av äggledarna. Vi kunde inte få svar på när det blir. Vi skulle räkna med att det dröjer en till två månader. Jag struntar i om jag måste vänta några veckor med tanke på att vi har försökt så pass länge... Jag är bara glad över att spolningen blir av!
-
Jag vet precis hur det känns! Jag har varit gravid förut (med en annan man) och sambon sade att han var övertygad om att allt är som det skall, att vi kommer lyckas på egen hand. Nu står vi här 15 månader senare och har fortfarande inte plussat. Han gick med på utredningen till slut och den går bra.Anonym (samma.) skrev 2013-03-20 14:59:38 följande:Min man kommer aldrig att gå med på en utredning. iom att vi blivit gravida en gång för länge sen så är han bombsäker på att det bara är otur. Vilket det kanske är. Men hur jäkla länge ska denna oturen hålla i sig??
-
Vi har läst att övervikt hos män kan ge sämre spermier. Nu vet jag inte hur stor sanning det ligger i det, men vi tror absolut att det är en bidragande faktor. Om vikten inte hade någon betydelse så hade han inte behövs fylla i sin vikt i hälsodeklarationen, kan jag tyckaFideIi skrev 2013-03-21 11:12:08 följande:Hej Thotis! Blir lite nyfiken när du skriver om din mans BMI, kan män ha sämre spermiekvalitet om de har övervikt? Ska isf hem och sätta maken på diet :-P Så skönt att allt ser bra ut för er iaf!! Håller tummarna!
Själv har mensen kommit ännu en gång, och försök 10 gick också åt helvete. Känns som en evighetskarusell som jag aldrig kommer att ta mig ur. Men vi kämpar på! Denna gången testar jag bisolvon, fastän jag lovat mig själv att inte lura mig med en massa skumma metoder. Men vad gör man inte när tiden går?? -
Om han är tveksam kan du erbjuda dig att träna med honom, om du vill det förstås. Jag har sagt till sambon att jag gärna följer med honom ut på promenader (mina knän klarar inte av löpning. Jag lider av PFSS) eller att han kan följa med mig till Friskis&Svettis. Han gillar inte tanken av jympa, men vi skulle kunna gå på boxning, skivstång eller cirkelfys. Det skulle nog kunna vara någonting för karln minFideIi skrev 2013-03-21 15:31:32 följande:
Så sant. Skönt iaf att din man hade bra kvalitet! Ska hem och ta en liten försiktig diskussion med mannen om att kanske börja träna hehe.
Vi är riktiga gottegrisar och nu när han vill gå ner i vikt (det vill jag också, men det får jag inte för kuratorn på kvinnokliniken. Jag har ett BMI på 21) har även jag slutat med onyttigheter, just för att han inte skall få ett återfall så att säga.
Jag hittade precis de här:
www.dn.se/nyheter/sverige/feta-man-har-samre-spermier-an-normalviktiga
www.bantasnabbt.se/nyheter/overvikt-hammar-spermieantalet-hos-man
se.babycenter.com/a4188/kost-f%C3%B6r-blivande-pappor -
Jag är sååååå glad! Vi har inte plussat eller så, men idag (dag 9) har jag flytningar som liknar äggvita. Det är första gången sedan vi började försöka för 15 månader sedan! Måtte det ta sig nu.