Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

7 månaden med försök.. Fler?

Blomma skrev 2012-12-06 15:55:07 följande:
    Tror ni det är sämre att ha sex varje dag än att bara ha sex varannan eller var tredje? Jag tänker som att det borde vara bättre ju fler gånger man kör på.. Men har läst att fertilitetsläkare rekomenderar varannan.. hmm...
    Jag har läst att var tredje dag är det optimala. Att det blir mindre sperma per gång om man har oftar än så och att chansen därför minskar. Men det kanske inte spelar någon större roll. Om båda orkar och vill är det väl bara att köra på, men jag tror inte att man ska känna sig tvungen att ha varje dag.  För vår del hade vi betydligt mera sällan än var tredje dag och det gick också.
  • Anonym (Man)
    Thotis90 skrev 2013-02-07 21:48:18 följande:
    Vi har inte pratat särskilt mycket om det, men jag vet att han är något nervös över spermaprovet (han får leverera det hemma) och att läkarna skall säga att han måste gå ner i vikt. Han har inte sagt så mycket mer medan jag har sagt att jag är livrädd över att jag inte kan få barn. Jag har gjort en lista med frågor som jag tänkte ta med till kvinnokliniken. Jag skrev den innan jag ringde och bokade tiden i början av januari.. Han har sett den här listan (den hänger på anslagstavlan i hallen). 
    Varför är han nervös över spermaprovet? För att han ska lyckas lämna det eller för vad det ska visa? Vad är det som tyder på att det är någon brist med sperman?
  • Anonym (Man)
    Här är jag namnlös skrev 2012-12-16 13:43:13 följande:
    Läste någonstans att man helst ska få orgasm när man försöker bli gravida. Det rimmar inte helt fel, tror jag. Men samtidigt hör man ju om folk som i alla tiden aldrig fått orgasm och ändå har barn. Men det kanske är lättare för spermierna att ta sig in? Haha jag vet inte? Hur som helst så är det ganska svårt att få orgasm när det enda man tänker på under samlaget är "måste få orgasm, måste få orgasm". Hopplöst haha
    Tanken är väl att orgasmsammandragningarna hjälper till att "dra in" spermierna. För vår del verkar det inte ha inverkat. När vår första blev till var vi precis nygifta och min fru fick inte orgasm, men likaväl blev hon gravid på första eller eller möjligen andra samlaget. Inte heller när vår andra gjordes hade hon börjat få orgasm, men samma sak där, två tre oskyddade samlag och hon var gravid. Däremot med vår tredje tog det hur länge som helst trots att hon då fick orgasm ganska ofta.
  • Anonym (Man)
    Här är jag namnlös skrev 2013-02-11 17:01:04 följande:
    Ok, där ser man! Man hör ju och läser många teorier. Till slut vet man inte vad man ska tro. Man får börja ta allt med en nypa salt helt enkelt. Tack för att du delade med av era erfarenheter!
    Nej, man vet ju inte vad som inverkar. Kanske hon fortfarande var så fertil när hon blev med de första, då var hon 30 och lite över, så ingen "hjälp" av orgasmer behövdes. Men sen när vi fick vår tredje när hon närmade sig 40 så hade fertiliteten sjunit så mycket att det aldrig skulle ha blivit något utan orgasmen. Så kan man ju också fundera.
  • Anonym (Man)
    Anonym (tvålen) skrev 2013-02-11 20:07:46 följande:
    Sedan kan man ju undra om det där med orgasm är en skröna helt och hållet. Jag tror åtminstone andra faktorer spelar större roll personligen.
    Kanske den har uppkommit för att många kvinnor annars skulle nöja sig utan orgasm eftersom de är så ivriga att bli gravida,,,
  • Anonym (Man)
    Thotis90 skrev 2013-02-11 20:16:14 följande:
    Vi har fått information om att han måste lämna spermaprov och det kommer han att få "leverera" hemifrån. Vi skall till en kurator på första besöket, så jag tänkte försöka få honom att öppna sig.
    Är det någon sorts integritetsgrej att han är så rädd att lämna sperma? Om han inte behöver lämna provet på klinik utan får göra det hemma kan ni ju hjälpas åt och göra en skön grej av det. Hur gammal är han?  
  • Anonym (Man)
    Thotis90 skrev 2013-02-11 22:33:57 följande:
    Han blir 25 år i maj.
    Ok. Jag tänkte om han var jätteung och tyckte att det känns olustigt att behöva bli utsatt för undersökningar. Men det är klart också i hans ålder vill man väl gärna känna att man står på topp och inte har några fel som behöver undersökas och åtgärdas. Tror du att det kan vara några sådana, kanske omedvetna, tankar?
  • Anonym (Man)
    Thotis90 skrev 2013-02-11 22:50:44 följande:
    Han är säkert rädd, rädd att han skall få bekräftat att någonting är fel, rädd över hur en eventuell graviditet kommer att te sig, rädd över hur jag och vår relation kommer att förändras när vi har fått barn..

Nej, jag har ingen aning vad som pågår i hans huvud. 
    Jag tror att det är ganska naturligt och vanligt att man som man känner sig orolig inför den första graviditeten. Men känner sig kanske inte redo att blir far, men är lite utanför när kvinnan verkar ta allt så självklart etc. Även om det går enkelt och lätt för kvinnan att blir gravid. Så om det dessutom är problematiskt och kräver utredningar så kan dessa känslor förstärkas. Kanske ni kunde prata med någon och få stöd. Och försök vara öppna mot varandra och acceptera varandras rädslor och fundersamheter.
  • Anonym (Man)
    Thotis90 skrev 2013-02-11 23:03:27 följande:
    Vi skall till en kurator den 28/2 och prata om hur utredningen kommer att gå till (har skrivit det längre upp i tråden). Jag tycker att det skall bli skönt att kunna prata om hur vi båda känner inför det som komma skall. Jag försöker att vara positiv, men det är svårt när han säger sådana här saker. Jag förstår om han är rädd, det är jag också! 
    Försök slappna av lite. Ni är unga och har livet framför er. Tänk på er relation också och inte bara graviditeten. Lycka till!
  • Anonym (Man)
    Dracarys skrev 2013-02-12 12:25:38 följande:
    Jag tror att det är en manlighetsgrej. Om hans produkt inte duger, så ser han väl framför sig att kvinnan ska skaffa barn med någon annan genom donation och att det inte ska bli hans barn, att han inte ska duga, att han inte kan leverera det han ska. Det är ett hårt slag mot manligheten, tror jag.
    Men nog kan det var att slag mot manligheten också att försöka och försöka och inte kunna göra frun gravid. Kanske lika bra att man låter udnersöka sig och få klargjort hur läget är och vad som ev. kan göras.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?