Inlägg från: Anonym (ledsen...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen...)

underhållet?

Ligger i skilsmässa just nu med en man som vart otrogen mot mig sen vår yngsta (nu 2år) var 3 mån. Trodde vi hade allt men allt har raserats... Vi har inte kommit till med att skicka in några papper för vi kan inte komma överens om vårdnaden. Jag vill ha ensam vårdnad men vet att jag inte har några så starka skäl till att få det om det går till domstol... Då måste ju pappan vara direkt olämplig som förälder eller hur? Det här handlar mer om att få rätt att bestämma vilken föskola/skola, inte behöva gå med på varannan vecka boende etc. Vi kämpade i flera år för att få vårt första barn, nu 4 år, och jag kan inte fatta att han kan ha rätten att bestämma att jag ska leva utan mina barn typ varannan vecka???? tycker det är helt idiotiskt. Innan hade vi kommit överens om att jag skulle ha ev oc vi hade gjort en uppdelning om principen träffa pappa lite och ofta eftersom barnen är så små och vana att alltid vara med mig. det är jag som alltid vart hemma och tagit hand om dem hittat på saker etc medan pappan som jag nu iefterhand förstått hållt på medhelt annat...
    om det nu blir gemensam v och<barnen ska bo där kanske 1 natt i veckan om det kommer funka och kanske nån dag var tredje helg (han jobbar helger o kvällar) ska han då inte betala underhåll till mig? Ska det skrivas papper hos familjerätten om hur mkt pappan ska ha dom etc? är helt förstörd av sorg och frustration... han hade lovat att inte börja tjafsa om barnen o grejer efter allt han utsatt mig för men gör det nu ändå.... 

• Svar på tråden underhållet?
  • Anonym (ledsen...)

Tack för era inlägg...
    Ja det är klart att manmåste separera otroheten från barnen men det är svårt närman mår som man mår. Fast jag tycker faktiskt inte att det är rätt att jag ska behöva avstå från mina barn varannan vecka av deras uppväxt. jag kämpade inte för att få barn i så många år för att få vara med dom varannan vecka!! Dessutom är det ju känslan såklart att det alltid är jag som tagit hand om barnen hittat på grejer med dem och så medan pappan haft sina egna intressen och behov på första plats hela tiden inte sina barn!! så fine om han väljer men det är hans val, inte mitt att va utan barnen så mkt... Går hos en barnpsykolog som också tror då hon vet om vår bakgrund och historia att det skulle bli jättesvårt för barnen med först en separation från pappan och sedan en separation från mig om de ska vara utan mig flera nätter i sträck. Så var tredje helg är tänkt att bl pappahelg men först då barnen klarar av det. Nej det verkar som att en natt i veckan inte funkar så bra enligt era erfarenheter... Hoppas fler skriver om sina erfarenheter. Å som storhelger och sånt. Barnens pappa tycker inte om traditioner och tycker att man måste dricka alkolhol varje gång det är storhelg/helg å annars med etc... Jag tycker om traditioner mycket och älsakr att hitta på saker med barnen som de uppskattar och vll föra traditioner vidare...Därför skulle det kännas skitjobbigt om de skulle vara med honom och inte med mig på jul etc....Låter kanske ego,men det är ju för barnen man görgrejerna...
    Men en fråga, kan man skriva in i ett umgängesavtal hos familjerätten att det inte ska vara varannan vecka boende för barnen? alltså om båda går med på det?

• Anonym (ledsen...)

Förresten, om det nu blir gemensam vårdnad men vi kommer överens om att barnen ska bo mer hos mig men däreomot träffa pappan ganska ofta (vilket han också än så länge åtminstone tycker är en god idé) blir barnen då skrivna bara hos mig? Blir jag boendeförälder och han umgängesförälder även om de kommer förmodligen sova där någon gång ibland och blir vi bo/umgängesföräldrar även då vihar gemensam vårdnad eller heter det bara det vid enskild?

Svar på tråden underhållet?