• Molnet79

    Negativa ägglossningstest, men regelbunden mens

    Vi har försökt bli med barn nu i snart ett halvår (medveten att inte det kanske kvalificeras som länge, men det kan kännas som länge då man längtar...).

    De senaste månaderna har jag gjort ägglossningstest regelbundet - men de är ALLTID negativa! Eftersom jag har mer eller mindre regelbunden mens känns det osannolikt att jag aldrig skulle ha ägglossning (vilket inte min husläkare trodde heller), men kan inte förstå varför de aldrig är positiva!! (Och de gör planeringen av nu-ska-vi-försöka-extra-mycket betydligt svårare...  

    Är det någon annan som har varit med om desamma?

    /Olycklig (och tålamodslös?)

  • Svar på tråden Negativa ägglossningstest, men regelbunden mens
  • TessaLove

    Man kan ha mens utan ägglossning. När jag sökte hjälp hade det inte gått ett år. Tyckte att det inte var lönt att försöka när man misstänker att något är fel. Kan vara något som är lätt att åtgärda. Ring och hör om du kan komma på undersökning. Om det skulle vara så så säg att nu försökt ett år.

  • kiara

    Hej. vilken tid på dygnet testar du? har du testat olika tider eller bara på morgonen tex?

  • Molnet79

    Testar varje morgon (inbillar mig att hormonnivåerna är högre då?). Har inte ens tänkt tanken att testa oftare, men borde kanske göra det?  Har en menscykel som är 4-5  veckor, så jag brukar börja vid dag 10 och hålla på 2,5 veckor redan som det är...

    Min husläkare sa att hon kan skriva en remiss till en gynekolog för ultraljud. (Men hon verkade mest bekymrad över att jag var så deppig över att aldrig få något positivt besked - ens på ägglossningstestet!!) ÄR orolig, även om det kanske inte är befogat ännu...

    Tack för råd! :)      

      

  • Molnet79

    Glad för din skull!!!

    Men hur stod du ut fram tills dess under så lång tid?! Jag håller redan på att bli ett deppigt psykbryt och min sambo börjar känna sig lätt sexuellt utnyttjad... :S Känner igen mig så väl i tanken på livet som uppdelat i två-veckorsperioder. Och det är ju hopplöst att tänka mindre på det/längta mindre (hur väl menat rådet än är från de man pratar med)...  

  • Hannah8401

    Be att få ta ett progesteronprov en vecka efter antatt ägglossning så vet du om du har äl eller inte. Har du 28 dagarscykel ska du ta det provet på dag 21.
    Jag har regelbunden mens men inte ägglossning, doktorn sa till mig med att har du regelbunden mens så har du ägglossning, men det var fel.

  • Pimpinellan

    Det är ovanligt med regelbunden mens och utebliven äl-utom ibland då vilket alla i princip har. Däremot är det vanligt att äl-testerna inte funkar på alla. 8 av 10 med äl får aldrig positiva test. Man ska testa efter kl.11 när lh är högre än på morronen,gärna 2 ggr per dag ifall man inte får utslag och inte kissa el. dricka på länge innan. Och jag föredrar ju de digitala,jag skulle bli fullkomligt knäpp av att tyda streck som inte går att tyda!

  • Pimpinellan
    Mirali skrev 2012-11-17 19:06:24 följande:
     8 av 10 får aldrig??

    Då känns det ju helt meningslöst att de finns överhuvudtaget. Jag trodde ändå de fungerade på de allra flesta.

    Tydligen inte för det är den siffra jag läst. Gynläkare gillar ju inte äl-test ö.h.t  för har man regelbunden mens behövs de ju inte alls-man har ju äl ca 14 dar före nästa mens hur eller hur-och även vid positiva test är de inget bevis för att ett ägg verkligen kommer släppa och vid PCO kan de visa positivt jämt. De är ett skapat behov som så mycket annat och inget i barnskapartagen skapar väl så mycket ångest som test som inte går tyda eller inte blir positiva!
  • Jenso

    Jag brukar behova testa nagra ganger per dag (runt kl 11 och pa eftermiddan/kvallen) och de senaste gangerna har far jag bara positivt pa kvallen. Om jag testar nasta morgon igen sa ar det negativt sa jag tror att det ar valdigt viktigt att testa vid ratt tidpunkt.

  • sandratherese

    Min kille och jag har försökt att bli gravida sedan hösten 2013 utan lyckat resultat.


    Förra sommaren började jag att ta ÄL-test och fick positivt men sen dess har jag inte tagit något ÄL-test.


     


    Har de senaste månaderna haft regelbunden mens. Min senaste mens var 2-3 September, den slutade den 3:e September då hade jag bara spotting.


    Den 9:e September, en vecka efter första mensdagen har jag börjat tagit ÄL-test. Tar ÄL-test varje dag nu på morgonen. Imorse tog jag ÄL-test nr 5. Alla mina test nu har visat negativt. 


    Jag förstår inte riktigt, vilken dag ska ÄL-testet visa positivt? Idag är det 13 September, 10 dagar sedan min mens var slut.

  • SGK

    Hej, jag är i samma situation just nu! Jag fick positivt ÄL senast i maj månad men inget under juli månad (testade ej under juni månad pga bortrest osv, ville bara koppla av och inte tänka på det). Nu har jag gått över cykeldagarna 10-16 och har inte fått något positiv ÄL enligt testet. Jag läste om att testa mig två gånger på en dag men det gjorde jag på cykeldag 15 och 16 men ändå negativt resultat (det var nog försent för två tester). Jag funderar på att beställa och börja testa med att tempa mig med Natural Cycles inför nästa omgång och se om jag grejar den.

    Håller tummarna för oss alla som längtar efter ett litet plus. <3

  • Zlender
    Det var samma för mig när vi började försöka! Jag hade inte haft ÄL på 3 månader, det bara försvann. 

    Efter andra misslyckade försöket började jag ta tillskott av myo-inositol för att boosta ägglossningen. Jag har läst många trådar här och mycket fakta att detta ska öka fertiliteten.

    Jag började ta detta direkt när mensen kom och nästa försök blev jag gravid direkt. Så ett hett tips från mig till er som försöker bli gravida: Införskaffa Myo-inositol om ni inte har testat detta! Jag tog 1000mg två gånger om dagen från att mensen kom fram tills jag blev gravid. 
     
     
     
    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Citronsmör

    Det vore intressant att veta om du har fått test som är nästan positiva eller om det aldrig ens är i närheten. Blir testlinjen starkare och starkare varje dag för att sedan gå ned igen eller ser det likadant ut varje dag? 

    Jag frågar för att mina egna LH-nivåer verkar bete sig konstigt - har alltid fått positiva ägglossningstest tidigare, men de två senaste cyklerna har det bara gått upp till nästan positivt och sedan går det ned igen.

  • PernillaAndersson

    Vore intressant att höra hur det har gått för er. Vi har försökt bli gravida i ett år och alla tester är negativa. Jag har testar varje månad! Har regelbunden mens och har haft 2 tidiga missfall före vecka 5, så ägglossning borde ju ha skett. Har tagit hormontester och gjort ultraljud pga min ålder (är 37) och allt har varit normalt, så förstår inte varför alla äl är negativa. 

Svar på tråden Negativa ägglossningstest, men regelbunden mens