• tahira

Ni utlandsföräldrar som är hemma länge och talar svenska med era barn

Hej! Jag hoppas att det finns några som kan svara på det här, det vore trevligt att höra fler tankar.

Ni som talar svenska hemma, eller något annat språk som inte är detsamma som talas i landet ni bor i, hur gör ni för att era barn skall höra språket? Jag tänker på er som är hemma i flera år med barnen.

Vi bor i England och väntar vårt andra barn. Vi talar bara svenska hemma, och vår äldre son går i engelsk skola och är helt tvåspråkig.

Men jag hade tänkt vara hemma i alla fall i tre år med nästa barn, och jag funderar lite på hur jag skall göra för att hen skall få höra engelska? 

Hur tänker ni andra kring det här? 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Svar på tråden Ni utlandsföräldrar som är hemma länge och talar svenska med era barn
  • tahira

Tack för era svar!

Ja, jag kan tänka mig att det underlättar om man har barn i familjen som talar språket. Vi har en sexåring, men han pratar bara svenska här hemma

Tv har vi inte heller, men det är klart att det blir någon film ibland på engelska.

Roligt att höra era erfarenheter! 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Vaniljkex skrev 2012-11-13 19:17:23 följande:
    Lekkamrater och play groups! Vet att det ar svart att hinna med egna kompisar till yngre syskon, de brukar fa hanga pa aldre syskons play dates (eller ar det bara jag som varit lat?). Min aldsta dotter pratade nastan lika bra engelska som svenska nar hon borjade dagis vid knappt tre, och hon larde sig genom kompisar, Cbeebies och gymboree etc. Nu har vi engelsktalande nanny, sa lillasyster ar jag inte ett dugg orolig for. Barnen pratar faktiskt mer engelska med oss och varandra an svenska.
    Ja, jag får försöka hitta några grupper när småsyskonet blir större. Det kommer att skilja sju år mellan dem, så att hänga på storebror är nog inte aktuellt

Aktiviteter och sådär kommer vi ju hitta på, jag oroar mig kanske i onödan.

Märker ju att vår son börjar dra mot att hellre prata engelska hemma också, men det försöker vi motverka, så jag vill verklige inte "släppa in" för mycket engelska här hemma.

Som det är nu läser vi på svenska (de läser ju på engelska i skolan) och vi försöker att se så mycket på svensk film som möjligt, för att vår son skall få ett lika brett ordförråd på svenska som på engelska.

Men om dagarna när sonen är i skolan kan man kanske släppa in lite mer engelska i hemmet.

Det löser sig ju på något sätt men det är otroligt intressant att höra era erfarenheter!  
  • tahira
    JETS skrev 2012-11-16 14:44:18 följande:
    En kompis till mig gjorde som så att ena föräldern talade ett språk och den andra det andra språket. Vet inte om det fungerar för er?
    Nej, vi är ju båda svenska och det skulle vara otroligt märkligt för oss att börja tala engelska hemma då det inte är vårt modersmål.

Dessutom är det otroligt viktigt för oss att våra barn talar flytande svenska.

Men har man två föräldrar med olika modersmål så är det ju en bra idé
    Emry skrev 2012-11-16 14:38:10 följande:

Vi bor pa Irland, men pratar franska hemma eftersom min sambo ar franskman och jag pratar svenska med barnen. Nar min son var liten jobbade jag och han var hos dagmamma sa han fick engelska dar och sa started jag honom pa playschool ett ar tidigare an vanligt. Nu med lilltjejen som ar 3 ar har jag varit hemma sedan hon foddes, men hon pratar nastan bara engelska for hon hor sin bror och kopierar visst hellre honom an oss:). Sa jag tror inte att det blir nagra problem och om det ar sa att du marker att han/hon har darlig engelska sa kan du ju som sagt skicka nagra dagar i veckan pa typ pre-school tidigare an normalt. I vilket fall som helst sa lar ju barn snabbt och kommer saker ifatt utan problem i skolan.

Ja, du har säkert rätt. Det kommer ju så småningom - det är nog jag som oroar mig lite i onödan. Tack för ditt svar!

Svar på tråden Ni utlandsföräldrar som är hemma länge och talar svenska med era barn