• vännen

Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?

Ungefär som här. Två prematurfödda. Startat med spontan vattenavgång båda gångerna och de vet int varför. Jag har haft normala graviditeter och inget fysiskt fel har hittats. Jag blev mer eller mindre avrådd från en tredje graviditet eftersom risken att föda extremt mkt förtidigt igen var alltför stor. Vi pratade inte procentsatser men risken var mkt större att föda förtidigt än i normal tid.

• vännen

Jag pratade med förlossnlngsläkaren, läkaren på neonatal och läkaren på den privata mvc jag gick till. Alla sa samma sak. Jag hade rått dig att ringa en privat mvc istället för att be dem om råd/hjälp. Ettan kom inte sådär jättetidigt, v 33. Tvåan ville ut i v 28. Tvåan fick dessutom en hjärnskada som direkt följd av att hen är prematurfödd och det bidrog såklart till vårt beslut om att inte försöka skaffa fler barn. Barnens hjärnor är oerhört känsliga när de är så små, att en väldigt liten syrebrist, ett kraftigt pulsfall eller en infektion kan ställa till det rejält. Det ville inte jag riskera igen. Jag valde att vara glad och tacksam för de barn jag fått istället för att längta efter det ouppnåeliga. Visst har jag sörjt, men sorgen bleknar med tiden.

Svar på tråden Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?