Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?
Hej!
När jag fick mitt första barn i v 31 fick jag veta att risken att man skulle föda prematurt andra gången också är lite större än annars när man gjort det innan.
Andra barnet kom i v 28.
Med första barnet, där jag hade tidig vattenavgång, sa de att de misstänkte en infektion, men inga prover togs. Med andra barnet fick jag värkar som inte gick att stoppa. Där hittade de ingen orsak. Jag själv misstänker kanske att min livmodertapp är förkortad efter två koniseringar och att detta kanske möjligtvis skulle kunna påverka... Men en gynekolog som jag vart hos säger att min livmodertapp är helt normal, en annan säger att den är lite förkortad men att det inte skulle vara någon fara.
Kan också nämna att vi gjort IVF vid båda barnen, vilket i säg ska vara en liiiiten ökad risk för prematur födsel. Men det känns ju lite skumt att om risken nu är så liiiiten att just vi råkar få två prematurer. Då bör det bero på något annat också känner jag.
Vi är väldigt sugna på att skaffa en liten till, men är väldigt osäker på om jag vågar. Tänker på om barnet skulle komma ännu tidigare...
Vet någon om det finns någon statistik eller någon information någonstans om vad riskerna är när man fött två barn prematurt innan, utan känd orsak?