Inlägg från: belovedkids |Visa alla inlägg
  • belovedkids

Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?

Hej!

När jag fick mitt första barn i v 31 fick jag veta att risken att man skulle föda prematurt andra gången också är lite större än annars när man gjort det innan.
    Andra barnet kom i v 28.

Med första barnet, där jag hade tidig vattenavgång, sa de att de misstänkte en infektion, men inga prover togs. Med andra barnet fick jag värkar som inte gick att stoppa. Där hittade de ingen orsak. Jag själv misstänker kanske att min livmodertapp är förkortad efter två koniseringar och att detta kanske möjligtvis skulle kunna påverka... Men en gynekolog som jag vart hos säger att min livmodertapp är helt normal, en annan säger att den är lite förkortad men att det inte skulle vara någon fara.

Kan också nämna att vi gjort IVF vid båda barnen, vilket i säg ska vara en liiiiten ökad risk för prematur födsel. Men det känns ju lite skumt att om risken nu är så liiiiten att just vi råkar få två prematurer. Då bör det bero på något annat också känner jag.

Vi är väldigt sugna på att skaffa en liten till, men är väldigt osäker på om jag vågar. Tänker på om barnet skulle komma ännu tidigare...

Vet någon om det finns någon statistik eller någon information någonstans om vad riskerna är när man fött två barn prematurt innan, utan känd orsak?

• Svar på tråden Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?
  • belovedkids

Hej!
    Tack för svaret! Jag ska ringa till spec.mödravården och kolla, tänkte inte ens på det... Tack!

• belovedkids

vännen: Jo, tänkte väl att det var så.. Jag vara önskade att det inte var så. Vill så gärna ha en till, men samtidigt så känns det lite som att utmana ödet. Kan jag inte bara nöja mig???

När kom dina barn?

Jag önskar att jag hade fått det där normala...gå och vänta att "nu snart ä det dags...", föda på BB, mysa med sin bebis, åka hem efter ett par dagar.. Låter kanske jättelöjligt. Och jag vet att så himla många har haft det så väldans mycket värre än mig.

Efter andra barnet pratade vi aldrig om, på sjukhuset, OM jag skulle bli gravid igen. Det fanns liksom inte i min värld just då...

Kraftverk: Ringde spec.mödravården idag och fick ett otroligt kallt bemötande. Frågade om riskerna om jag fött två prematurer innan..
    De tyckte inte att jag skulle tänka på det redan eftersom jag inte var gravid och hade jag frågor så skulle jag vända mig till vanliga MVC. När jag inte gav mig utan sa att jag inte vet om jag VÅGAR bli gravid så sa hon att "Nä, då kanske du inte bör bli det. Nu har du ju två friska barn."
    Blev väldigt ledsen.

• belovedkids

Kraftverk: Säkerligen är det som du skriver. Men som du skriver, det finna kanske bättre sätt att lägga fram det.

Louella: Tyvärr vet jag ingen statistik. Men det verkar dock som man löper större risk att föda prematurt igen om man gjort det innan. Tyvärr. Men det är klart, det BEHÖVER ju inte bli så.

Camilla01: Stort grattis till alla barnen, sköt att de mår bra! :)

Svar på tråden Fått två barn prematurt, skulle en ev 3:a också bli det?