• Noro

Skolinspektionen på besök...

...vad innebär det?
    Vet bara att de kommer på besök till barnens skola om ett par veckor.

Bilden jag får när det pratas om det ser ut såhär:
    Alla barn och personal står på rad i nystrukna kläder och välkammade frisyrer och bockar och niger när SKOLINSPEKTIONEN kommer inglidande på skolgården i en svart limousin. De "finaste" barnen visas fram att hälsa välkomna och rektorn står och darrar av nervositet och tänker: "HUR ska DE tänka om min skola!..."

Så är det naturligtvis inte!
    Vad gör de på ett besök under en dag på en skola?
    Någon (kanske en lärare) som vet och har haft dem på besök på sin skola?

• Svar på tråden Skolinspektionen på besök...
  • Busbellan

Skulle tro att de mest är intresserad av om all dokumentation och liknande är i sin ordning

Mamma till Nora, August och Ella
  • LHUF

vi har haft inspektion på min förskola och dom kollar ju dokumentation, verksamhet osv.. arbetet flyter på som vanligt medans dom är där. 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Noro

Tack för era svar.
    Besöker de i klassrummen också, under lektionerna, eller är de mest "bland papprena"?
    Det blir nog inte riktigt "som vanligt när de är där. Det känns som den aktuella skolan är väldigt nervös och liksom dallrar av förberedelser.

Men det blir väl så när man ska granskas...

• Kastrullresan

Jag har varit med om skolinspektioner som rektor på gymnasieskola och det är mest dokument som gås igenom och en koll av att man uppfyller alla formella krav och har ordning och reda. De gör en hel del stickprov på det som finns i diariet.

Hos oss intervjudade de sedan personal utifrån olika teman som också var kopplade till styrdokumenten och hur mycket ordning och reda som personalen upplevde. 

De var aldrig ute i klassrummen någon gång men träffade någon representant för elevrådet.

Klart man är nervös inför ett besök trots att man fått skicka in massor med papper i förväg och svarat på frågor så man vet ungefär vad det rör sig om   

• Bellenellen09

Hos oss har de även varit ute i klasserna och kikat runt lite och pratat med elever. Inte så att de intervjuade eleverna utan mer att de pratade lite i förbifarten lixom. Tycker ändå att det varit ganska avslappnat. Det är väl mest rektorer som har det lite svettigt vid dessa besök.

• Noro
    Kastrullresan skrev 2012-11-08 22:59:59 följande:
    Jag har varit med om skolinspektioner som rektor på gymnasieskola och det är mest dokument som gås igenom och en koll av att man uppfyller alla formella krav och har ordning och reda. De gör en hel del stickprov på det som finns i diariet.

Hos oss intervjudade de sedan personal utifrån olika teman som också var kopplade till styrdokumenten och hur mycket ordning och reda som personalen upplevde. 

De var aldrig ute i klassrummen någon gång men träffade någon representant för elevrådet.

Klart man är nervös inför ett besök trots att man fått skicka in massor med papper i förväg och svarat på frågor så man vet ungefär vad det rör sig om   
    Jag förstår att det blir nervöst för rektor, lärare och annan personal.
    Men jag upplever på skolan att de yngre barnen vet att det ska komma "personer som ska se om skolan är bra." Jag vet att jag uttrycker mig fel men det har blivit lite nervöst även för yngre barn och det är ju isf helt onödigt. De behöver ju inte ens veta att skolinspektionen kommer...

• Bellenellen09

Jag har nog mest sagt att idag är skolinspektionen här och de kommer att gå runt och kolla lite och kanske kommer de och kikar in här med. Ungefär så. Och åt det rycker eleverna på axlarna typ. visst skulle man kunna haussa upp det... Men varför? Kanske lite för mkt prat om det på dina barns skolor?

• Punkster

Jag känner igen mig i TS beskrivning. När skolan jag arbetar på fick besök för ett par år sen så förbereddes och planerades det minutiöst flera veckor i förväg. Hela skolan skurades från grundsten till taknock. Barnen blev tillsagda att hålla prydligt i sina klassrum, hänga upp jackan på kroken osv. Personalen fick tröjor med skolans logga på och namnskyltar att ha på den stora dagen. 

Själv tog (och tar vid ev. framtida besök) det hela med ro. Om inspektionen nu vill ut och titta på verksamheten på den aktuella skolan (istället för att sitta med rektorn och läsa dokumentation hela dagen) så vill dom väl se en vardaglig verksamhet, inte en som putsats och trimmats just inför besöket.

För övrigt så fick vi ett bra "betyg". Om det berodde på de välstädade klassrummen och uppklädda lärarna vet jag inte. =)

• Noro
    Punkster skrev 2012-11-09 16:23:36 följande:
    Jag känner igen mig i TS beskrivning. När skolan jag arbetar på fick besök för ett par år sen så förbereddes och planerades det minutiöst flera veckor i förväg. Hela skolan skurades från grundsten till taknock. Barnen blev tillsagda att hålla prydligt i sina klassrum, hänga upp jackan på kroken osv. Personalen fick tröjor med skolans logga på och namnskyltar att ha på den stora dagen. 

Själv tog (och tar vid ev. framtida besök) det hela med ro. Om inspektionen nu vill ut och titta på verksamheten på den aktuella skolan (istället för att sitta med rektorn och läsa dokumentation hela dagen) så vill dom väl se en vardaglig verksamhet, inte en som putsats och trimmats just inför besöket.

För övrigt så fick vi ett bra "betyg". Om det berodde på de välstädade klassrummen och uppklädda lärarna vet jag inte. =)
    Ja, visst borde det vara som det brukar!

Tack för alla era svar
  • Linniscarlsson

Vi hade besök här i höstas. De var ute i klasserna, undersökte dokument, intervjuade elever, intervjuade lärare, de tittade på Allt!!! De elever som var med var alla olika elever.
    Lärarna fjäskade inte för dem. Vi resonerade att det är bättre att visa verksamheten som den är och får påpekanden vad vi måste förbättra.

• Hemligkvinna

Beror det inte på varför de kommer? Om någon tex anmält något till skolinspektionen, tex att ett barn blivit mobbat så kommer de väl bara och kollar hur det är i den klassen?

• cloudberry79

Vi hade en ordinarie inspektion där de besökte klassrum, pratade med elever (som de själva valde ut), personalen satt i intervjuer efter skoltid och rektor fick redovisa för likabehandlingsplaner, måluppfyllelse etc. De flesta skolor får ju någon punkt att åtgärda, vi fick tex påpekanden vad gäller hemkunskapsundervisningen mm. Alltså, sånt som skolan måste göra för att vi ska ha en likvärdig utbildning överallt. Det tog oerhört mycket tid att göra iordning allt, nästa gång kommer jag inte jobba något extra för inspektionen, det får ansvariga ta hand om.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Skolinspektionen på besök...