Inlägg från: Noro |Visa alla inlägg
  • Noro

Skolinspektionen på besök...

...vad innebär det?
    Vet bara att de kommer på besök till barnens skola om ett par veckor.

Bilden jag får när det pratas om det ser ut såhär:
    Alla barn och personal står på rad i nystrukna kläder och välkammade frisyrer och bockar och niger när SKOLINSPEKTIONEN kommer inglidande på skolgården i en svart limousin. De "finaste" barnen visas fram att hälsa välkomna och rektorn står och darrar av nervositet och tänker: "HUR ska DE tänka om min skola!..."

Så är det naturligtvis inte!
    Vad gör de på ett besök under en dag på en skola?
    Någon (kanske en lärare) som vet och har haft dem på besök på sin skola?

• Svar på tråden Skolinspektionen på besök...
  • Noro

Tack för era svar.
    Besöker de i klassrummen också, under lektionerna, eller är de mest "bland papprena"?
    Det blir nog inte riktigt "som vanligt när de är där. Det känns som den aktuella skolan är väldigt nervös och liksom dallrar av förberedelser.

Men det blir väl så när man ska granskas...

• Noro
    Kastrullresan skrev 2012-11-08 22:59:59 följande:
    Jag har varit med om skolinspektioner som rektor på gymnasieskola och det är mest dokument som gås igenom och en koll av att man uppfyller alla formella krav och har ordning och reda. De gör en hel del stickprov på det som finns i diariet.

Hos oss intervjudade de sedan personal utifrån olika teman som också var kopplade till styrdokumenten och hur mycket ordning och reda som personalen upplevde. 

De var aldrig ute i klassrummen någon gång men träffade någon representant för elevrådet.

Klart man är nervös inför ett besök trots att man fått skicka in massor med papper i förväg och svarat på frågor så man vet ungefär vad det rör sig om   
    Jag förstår att det blir nervöst för rektor, lärare och annan personal.
    Men jag upplever på skolan att de yngre barnen vet att det ska komma "personer som ska se om skolan är bra." Jag vet att jag uttrycker mig fel men det har blivit lite nervöst även för yngre barn och det är ju isf helt onödigt. De behöver ju inte ens veta att skolinspektionen kommer...

• Noro
    Punkster skrev 2012-11-09 16:23:36 följande:
    Jag känner igen mig i TS beskrivning. När skolan jag arbetar på fick besök för ett par år sen så förbereddes och planerades det minutiöst flera veckor i förväg. Hela skolan skurades från grundsten till taknock. Barnen blev tillsagda att hålla prydligt i sina klassrum, hänga upp jackan på kroken osv. Personalen fick tröjor med skolans logga på och namnskyltar att ha på den stora dagen. 

Själv tog (och tar vid ev. framtida besök) det hela med ro. Om inspektionen nu vill ut och titta på verksamheten på den aktuella skolan (istället för att sitta med rektorn och läsa dokumentation hela dagen) så vill dom väl se en vardaglig verksamhet, inte en som putsats och trimmats just inför besöket.

För övrigt så fick vi ett bra "betyg". Om det berodde på de välstädade klassrummen och uppklädda lärarna vet jag inte. =)
    Ja, visst borde det vara som det brukar!

Tack för alla era svar
Svar på tråden Skolinspektionen på besök...